Buitenlandse toeristen

Collagebeeld buitenlandse publicaties
Vlaanderen in de kijker zetten als bestemming, waarde hechten aan dit vakantieland en het positioneren als puur baanbrekend vakmanschap. Dat is waar de internationale werking van Toerisme Vlaanderen voor staat. Daarnaast is Toerisme Vlaanderen ook actief in de meeting industrie en voeren we met EventFlanders een proactief topevenementenbeleid.

Op vlak van geografische markten voor het vrijetijdstoerisme, onderscheidt Toerisme Vlaanderen de Focus Markten van de Future Markten. Klik hieronder op de doelmarkt om meer te lezen over de trends, toeristische cijfers, marketingcampagnes en contactgegevens van die markt.


Focus Markten

Deze 'rijpere' markten worden bewerkt via pers, trade, proactieve consumentenacties en sociale media.

NederlandDuitslandFrankrijk
Verenigd KoninkrijkRegio Scandinavië (Zweden, Denemarken en Noorwegen)Regio Centraal-Europa (Oostenrijk, Zwitserland en Slovakije)
ItaliëSpanjeVerenigde Staten - Canada

 


Future Markten

Op deze 'opkomende' markten wordt Vlaanderen-bekendheid verworven via pers, trade en het aangaan van strategische alllianties.

RuslandBraziliëAustralië en Nieuw-Zeeland

Regio Azië


 


Werking

Alle geselecteerde doelmarkten werken volgens een gemeenschappelijk strategisch marketingplan. In elk land worden er bepaalde accenten gelegd en specifieke campagnes gevoerd. Die marktspecifieke aanpak en aangepaste mediamix laten Toerisme Vlaanderen toe zo goed mogelijk in te spelen op de verschillende omstandigheden en behoeften van het doelpubliek.

  • Business to business (B2B)

    Een intense bewerking van de media genereert een maximum aan free publicity. Persreizen, persoonlijke mediacontacten en printcommunicatie vormen daarbij de belangrijkste tools.
    Touroperators, incomings en andere reisprofessionals (trade) blijven een belangrijke doelgroep om onze bestemming in het aanbod op de buitenlandse markten te krijgen. Om hen te bereiken, willen we op de grootste vakbeurzen (onder andere WTM in Londen en ITB in Berlijn) opvallend aanwezig zijn. Voor opkomende markten blijven vakbeurzen een belangrijke introductie. We voorzien trainingen voor partners die ook op de beurzen aanwezig willen zijn. We organiseren workshops en prospectiereizen in binnen- en buitenland om professionals te laten kennismaken met onze bestemming. We werken joint promotions uit rond een concreet verkoopbaar aanbod en communiceren al deze acties naar de partners.
  • Business to consumer (B2C)

    Op de Focus Markten hebben of beogen we minstens een zekere bekendheid als bestemming en doen we zelf gerichte acties naar de eindconsument. Daartoe voeren we campagnes, sluiten we joint promotions met mediapartners en communiceren we regelmatig naar de eindconsument via print, website, nieuwsbrieven en andere kanalen.

  • Consumer to consumer (C2C)

    Een consument hecht vandaag veel meer belang aan de mening van andere consumenten dan aan een officiële of commerciële bron.
    Daarom moedigen we het delen van informatie aan (onder meer via Twitter en Facebook), stimuleren we de conversatie over onze bestemming en luisteren we naar wat er over ons wordt gezegd. We integreren in onze portaalsite zo veel mogelijk bestaande online platformen waarop toeristen over hun vakantie-ervaringen spreken: TripAdvisor voor commentaren, Tripline voor routes, Flickr voor foto’s, YouTube voor videomateriaal, ... We volgen de evoluties in sociale media op de voet, spelen in op nieuwe opportuniteiten en houden rekening met marktspecifieke media (zoals Hyves in Nederland).

  • Strategische allianties

    Op de Future Markten zoeken we naar strategische allianties met partners zoals luchtvaartmaatschappijen of de nationale of regionale toeristische organisaties van onze buurlanden. Op deze markten is het slim ook breder te kijken en de context van Europa sterker te benutten. Ook de marketingactiviteiten van European Travel Commission (ETC) of andere Europese spelers, die de belangen van de nationale toeristische organisaties in Europa behartigen, kunnen een belangrijke rol spelen in de opkomende markten.