"Goud voor onze gastronomie"

sfeerbeeld aftrap Jong Keukengeweld: voorstelling chefs
Danny Van Assche, sinds 2010 afgevaardigd bestuurder van Horeca Vlaanderen, is overtuigd van Olympisch Goud voor de Belgische gastronomie: "Zowel wat onze producten betreft als onze keuken zelf, hebben we de reputatie één van de culinaire toplanden van de wereld te zijn". De horecasector is niet alleen van economisch groot belang, horeca maakt ook een belangrijk deel uit van de toeristische sector.

Danny Van Assche aan het woord op de aftrap van Jong Keukengeweld 2014Vanwaar komen jouw interesse en goesting in de Belgische gastronomie?
"Dat is vrij eenvoudig. Horeca is en blijft de mooiste sector van het land. Met veel problemen, weliswaar, maar vooral met veel creativiteit, ondernemerschap en enthousiasme. Toen ik in een vorig leven voor Unizo werkte, had ik al in gedachten dat ik ooit wel eens voor de horeca wilde werken. En soms worden zo’n gedachten dan ook werkelijkheid."

Waarvan onderscheidt onze gastronomie zich van die van andere landen? Wat zijn onze sterktes?  
"Onze echte sterkte is eigenlijk de enorme variëteit en kwaliteit van onze keuken. Met variëteit bedoel ik dat onze keuken altijd open heeft gestaan voor invloeden van buitenaf.  Daarom dat ze ook steeds is blijven evolueren. Weliswaar met de typische Vlaamse inslag, zoals het gebruik van vele verse groenten en streekproducten, maar wel steeds op zoek naar nieuwe methoden en nieuwe inzichten. Daarnaast is ze bijzonder kwaliteitsvol. Het meest bijzondere aan onze keuken is dat je in Vlaanderen niet alleen lekker eet in een sterrenrestaurant, maar dat je zowel overal lekker en eerlijk kan eten. Dat kan alleen maar in culinaire topregio’s. Soms doen we te weinig om onze kwaliteiten ook in het buitenland te gaan bestoefen. Gelukkig neemt het team Flanders for Foodies van Toerisme Vlaanderen dit nu goed op."

Groepsfoto Jong KeukengeweldEind september werd inderdaad de kick-off gegeven van de nieuwe campagne Jong Keukengeweld/Flanders Kitchen Rebels. Een actie in binnen-en buitenland waaraan tal van partners meewerken.  Een stap in de goede richting om internationaal 'op te vallen' en erkenning te krijgen?
"Méér dan een stap in de goede richting. Jong Keukengeweld is een initiatief waarvan de impact niet te onderschatten is. Het gaat allang over veel meer dan alleen maar het promoten van jonge chefs bij jonge mensen. Het gaat over jonge chefs die het belangrijk vinden om bij deze club te horen. Na zes jaar merken we dat we continu een selectie hebben van jong supertalent. Welk land kan elk jaar naar buiten komen met zo’n toekomst voor zijn keuken?"

Een aantal chefs oogstte al groot succes in het buitenland. Iets om trots op te zijn, maar jouw ambitie reikt nog verder?
"Er zijn inderdaad al enkele mooie succesverhalen, zoals de verkiezing tot beste buitenlandse chef van Kobe Desramault op de Italiaanse culinaire topbeurs Identità Golosa of Gert De Mangeleer die op Madrid Fusion (één van de bekendste culinaire beurzen) werd uitgeroepen tot Beste Europese Chef van het Jaar. Wat we nu nodig hebben is een echte Vlaamse golf: het naar buiten treden met de enorme kwaliteit van onze keuken in heel zijn breedte. Daarvoor is een langdurige en volgehouden strategie noodzakelijk (zie het 'Toeristisch Marketingplan voor de Vlaamse eet-, drink- en tafelcultuur 2014-2019' dat begin 2014 werd gelanceerd). Deze wordt nu in de steigers gezet, maar het is te vroeg om al echt te oogsten. Pas wanneer we met een aantal restaurants in de San Pelegrino Top 50 staan, zal ik echt tevreden zijn." 

Hoe kan een toeristische ondernemer onze gastronomische troeven mee in de verf zetten en er tegelijk ook voordeel uit halen?
"Onze keuken is eigenlijk een echte 'unique selling proposition'. Laat ons wel wezen, welke toerist ook die waar dan ook naartoe gaat, wat hij te eten krijgt zal altijd bovenaan zijn lijstje staan. Dus niet alleen onze toeristische ondernemers, maar alle ondernemers moeten dit unieke voordeel van ons land meer uitspelen."

Chefs aan het werk in de keuken
Tot slot gaan we niet vragen welke 'gerechtjes' jij de lekkerste vindt, maar we zouden wel graag weten voor welk driegangenmenu we absoluut eens bij jou zouden moeten langskomen? Blink jij zelf als chefkok uit in de keuken?
"Ik kan absoluut blinken in de keuken! Maar eerder van plezier dan als keukenchef. Ik kook zeer graag omdat ik er rustig van word. Wanneer je kookt, kan je je met niets anders bezighouden. Je moet met je eten bezig zijn. Erg ontspannend, vind ik dat. Jammer genoeg is het resultaat niet altijd recht evenredig met mijn inspanningen (lacht). Maar als je toch een menu wil, dan mag je langskomen voor een witloofsoepje met garnaaltjes, een saltimbocca romana en een onvolprezen tiramisu. Maar uit eten gaan, zal veiliger zijn."

Horeca Vlaanderen is de sectororganisatie van en voor de horeca en is actief op Europees, nationaal, Vlaams en lokaal niveau. Haar werking berust op drie pijlers: belangenverdediging, ondersteunen en netwerken. 

Top