Impulsprogramma Vlaamse Regio's 2013

Wandelaars in de stad
Toerisme Vlaanderen investeert via het impulsprogramma Vlaamse Regio's in projecten die de toeristische meerwaarde van de Vlaamse Regio's vergroten. De nadruk ligt daarbij op projecten die bijdragen tot een kwalitatief fysiek en virtueel toeristisch onthaal en projecten die de positionering en identiteit van Vlaanderen en van de regio versterken.

Goedgekeurde projecten Impulsprogramma Vlaamse Regio's 2013

Hieronder vind je een overzicht van de ingediende projecten voor het Impulsprogramma Vlaamse Regio's die in 2013 mochten rekenen op een subsidie. Klik in de tabel op de naam van het project voor meer informatie.

ProjectnaamAanvragerSubsidiebedrag
Antwerpen
Nature Culture Center Merksplas-KolonieKempens Landschap vzw317 077 euro
Bezoekerscentrum Whiskystokerij Brouwerij Het AnkerBrouwerij Het Anker nv200 000 euro
Natuurcafé Heide en Vennen - Fase 1Natuureducatief centrum Landschap De Liereman vzw103 559 euro
Turfrelicten in beeld, een toekomst - bouw van een uitkijktorenToerisme Wuustwezel vzw61 823 euro
Limburg
Werken & genieten: naar een conceptuele en praktische herinterpretatie van de werking van de site van het Nationaal JenevermuseumNationaal Jenevermuseum289 145 euro
Erfgoedwandeling De VerdiepingGemeente Heusden-Zolder361 161 euro
Harmonic Fields / Champ HarmoniqueStad Genk66 840 euro
Project Kunst in de Open Ruimte - Unie Hasselt-GenkProvincie Limburg - IVA Beeldenproject (Z33)161 056 euro
Connecterra: hoofdtoegangspoort Nationaal Park Hoge Kempen - fase 1 startprojectRegionaal Landschap Kempen & Maasland vzw724 105 euro
Limburgse erfgoedverhalen ontgonnen. Mijn mijnverhaal.Toerisme Limburg vzw323 080 euro
Multimediale stadwandeling met innovatief karaktervzw Bruegelstad36 000 euro
Digitale ontwikkelingen op kindermaat

Toerisme Limburg vzw

169 050 euro
Oost-Vlaanderen
App 'Op stap in het Waasland'Toerisme Waasland vzw24 124 euro
Bouw infrastructuur toeristisch paviljoen op Hopmarkt en audiovisuele inrichting ervan tot toeristisch bezoekerscentrum AalstStad Aalst263 292 euro
Vlaams-Brabant
Digitale toeristische ontsluiting van de Sint-Martinusbasiliek van HalleToerisme Halle vzw145 511 euro
Wandelnetwerk GetevalleiToerisme Vlaams-Brabant vzw69 541 euro
Toeristisch infokantoor met regionaal bezoekerscentrum: fase 1 - conceptontwikkelingagb Bexit (Gemeente Tervuren)23 537 euro
West-Vlaanderen
Visitor management in het kader van 100 jaar Groote Oorlog in de WesthoekWesttoer apb424 576 euro
Poperinge, Hoofdstad van het goede leven 2014-2016Stad Poperinge70 587 euro
Wandelnetwerk Land van StreuvelsWesttoer apb42 629 euro
Overige
Ruiter- en mennetwerk de Merode deel 1: gemeenten Aarschot en Diest en organisatie openingsevenement van het hele netwerk - deel 2: kaart netwerk de MerodeVlaamse Landmaatschappij35 049 euro

Nature Culture Center Merksplas-Kolonie
De voormalige Landloperskolonies Wortel en Merksplas in de Noorderkempen werden, naar het voorbeeld van de Nederlandse Landloperkolonies, opgericht in het begin van de 19de eeuw ter opname en tewerkstelling van landlopers. De combinatie van arbeidstherapie en innovatieve landbouw heeft onuitwisbare sporen nagelaten in het landschap. Tegenwoordig zijn de Kolonies uitgestrekte landschappelijke gebieden bestaande uit een gevarieerd landschap van open ruimtes, natuur en erfgoed, verbonden door majestueuze dreven. Het project is zo uniek, dat de Vlaamse en Nederlandse partners van de Kolonies samen het traject zijn gestart naar de erkenning van de landschappen tot UNESCO Werelderfgoed. Dit project omvat de implementatie van een belevingscentrum 'Nature Culture Centre' in het woonstalhuis van de Grote Hoeve te Merksplas-Kolonie waar toeristen worden ingelicht over het verhaal van de Kolonies en de culturele en natuurlijke rijkdom van de gebieden. De bedoeling is dat de bezoeker nieuwsgierig wordt gemaakt en het bezoekerscentrum kan exploreren op eigen houtje, alvorens de omgeving te verkennen. Geschiedenis, cultuur, natuur en toerisme komen op interactieve en dynamische wijze aan bod. De conceptontwikkeling van de belevingstentoonstelling is in handen gegeven aan een professioneel ontwerpbureau (Bailleul).

Aanvrager: Kempens Landschap vzw
Subsidiebedrag: 317 077 euro

Naar overzicht

 


Bezoekerscentrum Whiskystokerij Brouwerij Het Anker
Het meuldersgeslacht Van Breedam bewoonde de familiehoeve op de Molenberg in Blaasveld tot 2009. In het pand was een stokerij ondergebracht die van 1637 tot 1927 jenever produceerde. In 1872 verlaten Anna Boonaerts en Louis Van Breedam de hoeve en nemen de brouwerij verbonden aan het Mechels begijnhof over. Vandaag gekend als Brouwerij Het Anker. Charles Leclef, 5e generatie brouwerij-eigenaar, start de renovatiewerken in Blaasveld met oog op het smeden van een perfect huwelijk tussen 2 familietradities: brouwen en distilleren. Op basis van het moutbeslag van Gouden Carolus Tripel bier wordt sinds oktober 2010 de spirit van Gouden Carolus Single Malt gedistilleerd in de gerestaureerde familiehoeve. Uit de traditionele stookactiviteit sinds 1637 ontstond het brouwen in 1872 en van het brouwen kwam men terug op het stoken in 2010. De cirkel is rond. Om dit verhaal duidelijk over te brengen aan de bezoeker wordt o.a. beroep gedaan op een conceptbureau om zowel in de hoeve zelf als in de bijhorende buiteninfrastructuur het geheel her aan te leggen en uit te werken zodat dit een belevingsvolle toeristische aantrekkingspool wordt als verlenging opde Brouwerij Het Anker.

Aanvrager: Brouwerij Het Anker nv
Subsidiebedrag: 200 000 euro


Naar overzicht


Natuurcafé Heide en Vennen - Fase 1
Landschap De Liereman en het Turnhouts Vennengebied staan voor meer dan 2 000 ha aaneengesloten natuur. Beide kerngebieden zijn samen met De Tikkebroeken, het Frans Segersreservaat en het Winkelsbroek een heel belangrijke toeristische troef voor de regio met een uitstraling over de grenzen heen. Hier ligt de kans om het Kempengevoel te voelen en te ruiken. Heide en vennen worden doorkruist door wandelpaden en fietsroutes, maar een volwaardige start- en onthaalplaats om de ontdekkingstocht aan te vatten is er niet. Natuureducatief centrum Landschap De Liereman vzw stelt het Bezoekerscentrum Landschap De Liereman ter beschikking voor een innovatief en belevingsvol onthaal van de toeristen. Het is de bedoeling om een natuurcafé in te richten waar toeristen op maat geschreven informatie kunnen krijgen. Het natuurcafé is de hedendaagse variant op het traditionele bezoekerscentrum. Het natuurcafé is een vernieuwend concept om het verhaal over erfgoed, de Kempen, het landschap, … op een boeiende manier te vertellen en de toerist uit te nodigen voor een belevenisvolle ontdekkingstocht. De locatie leent zich tot het vertellen van menselijke verhalen over erfgoed, streekproducten, natuur, stilte, rust en ruimte, kortom het ‘Kempengevoel’. Dit initiatief biedt meteen een kans om een intensievere samenwerking op te zetten met de toeristische diensten van Turnhout en Oud-Turnhout en om natuur en erfgoed in een gezamenlijk project aan mekaar te koppelen. Tegelijkertijd wil de vzw het Kempengevoel gestalte geven in een gastvrije en vooral ook gezinsvriendelijke omgeving. De toeristenstroom wordt vanuit het natuurcafé gestuurd. De vzw beoogt een verhoogde toegankelijkheid. Iedereen moet in staat zijn natuur, erfgoed en de Kempen te kunnen beleven.

Aanvrager: Natuureducatief centrum Landschap De Liereman vzw
Subsidiebedrag: 103 559



Naar overzicht


Turfrelicten in beeld, een toekomst - bouw van een uitkijktoren
In kader van een lopend project rond de turfgeschiedenis in de streek (grensoverschrijdende regio tussen Antwerpen, Bergen Op Zoom, Roosendaal en Breda) wil Toerisme Wuustwezel fase 1 van de inrichting van een toeristisch belevingspunt opnemen door de bouw en inrichting van een uitkijktoren.Via de inrichting van het toeristisch belevingspunt willen ze toeristen uit de grensregio (Vlaanderen, Nederland), buitenlanders op bezoek in de kunststad Antwerpen en de inwoners uit de streek kennis laten maken met de weidsheid van dit unieke landschap, haar turfverleden en het baanbrekend vakmanschap dat hier bij te pas kwam. Dit door de toerist letterlijk boven het landschap te brengen via een uitkijktoren en het landschap te laten beleven.Het toeristisch belevingspunt is gelegen langsheen het wandel- en fietsknooppuntennetwerk, op de rand van het grensoverschrijdende natuurgebied de Maatjes en te midden van een grootschalig voormalig turfgebied. Zo is het nabijgelegen dorp Nieuwmoer ontstaan i.f.v. de turfwinning, het grensoverschrijdende natuurgebied De Maatjes herbergt nog veen, straatnamen in de omgeving verwijzen naar de turfwinning, de percelering en grachtenpatronen van de aanwezige landbouwgronden verwijzen naar de turfwinning, heel wat lokale verhalen zijn aan de turfgeschiedenis van deze omgeving gewijd.Via educatie, verhalen en beleving wordt het verleden en heden in de uitkijktoren tot leven gebracht.

Aanvrager: Toerisme Wuustwezel vzw
Subsidiebedrag: 61 823 euro


Naar overzicht


Werken & genieten: naar een conceptuele en praktische herinterpretatie van de werking van de site van het Nationaal Jenevermuseum
De site van het Nationaal Jenevermuseum wordt als hét cultuurtoeristisch expertisecentrum voor Belgisch gedistilleerd geherinterpreteerd en ruimer toegankelijk. Het nieuwe permanente museumparcours en de tijdelijke expositieruimte zullen op een eigentijdse, interactieve en multimediale manier het verhaal van het Belgisch gedistilleerd brengen en daarbij een beroep doen op alle zintuigen van de bezoeker om hem in te wijden in de passie en het eeuwenoude vakmanschap van de jenever- en likeurstoker. Het proeflokaal wordt opengesteld, niet alleen voor museumbezoekers, maar ook voor iedereen die wil proeven van de nationale sterke drank bij uitstek, en groeit samen met de binnenkoer uit tot een nieuwe cultuurtoeristische evenementenplek en hotspot in het centrum van Hasselt, waar smaakbeleving in alle mogelijke vormen (proeverijen, workshops, performances, culinair theater, voordrachten …) centraal staat.

Aanvrager: Nationaal Jenevermuseum
Subsidiebedrag: 289 145 euro


Naar overzicht


Erfgoedwandeling De Verdieping
De historiciteit van de site ‘De Schacht’ in Zolder en de werking van het ophaalmachinegebouw herbergen een verhaal dat voor veel mensen momenteel verborgen blijft. Met dit project wordt er een traject geïmplementeerd doorheen het gebouw dat de bezoeker zal onderdompelen in de wereld waar hij de technische kant van het ophaalmachinegebouw kan leren kennen. Dit is een manier om op een unieke wijze het aanwezige erfgoed te consolideren, te revitaliseren en toeristisch te ontsluiten. Het gaat om een erfgoedwandeling waarbij gebruik gemaakt wordt van digitale technieken én lichtkunst voor de duiding en beleving van het thema en het gebouw. Concreet: Via de parking en het marktplein wordt men aangetrokken door twee infozuilen met info over de site tot de hoofdingang. De inkomstbalie verwijst meteen door naar de eerste verdieping waar men een korte documentaire kan beleven over de algemene inleiding op het Kempische steenkoolbekken om vervolgens de mijnsite van Zolder te kaderen (macro / micro). Verder in de compressorenzaal en ophaalgebouw 2 wordt de focus gelegd op de technieken van de compressoren en ophaalmachine en worden wetenschappelijk de technieken van perslucht, takelen en verluchting toegelicht. Het geheel wordt doorspekt met getuigenissen van ex-werknemers in het ophaalgebouw. Het panoramazicht over de compressorenzaal, het betreden van de extractiekoker via de trap en de interactieve lichtkunstwerken die inhoudelijk naar het mijnverleden verwijzen, worden als ware belevingstroeven bestempeld. De reeds aanwezige cultuurwandelingen (Mijnarchitectuurwandeling, Lindeman-terrilwandeling en Zebrapad) worden opgewaardeerd.

Aanvrager: Gemeente Heusden-Zolder
Subsidiebedrag: 361 161 euroNaar overzicht


Harmonic Fields / Champs Harmonique
Van 10 juli tot 7 augustus 2013 vond in Genk ‘Harmonic Fields’ plaats, een internationale buitententoonstelling die reeds op diverse plaatsen in de wereld heeft gestaan. Harmonic Fields is een artistiek toeristische creatie die bestaat uit een verzameling van zeer grote windinstrumenten bedoeld voor plaatsing in een unieke openbare ruimte, veelal in een landschappelijke omgeving. De instrumenten werken volledig autonoom, zonder bediening, en produceren klanken door de wind die inspeelt op de specifieke en kunstzinnige instrumenten. Het project vindt steeds plaats in authentieke natuuromgevingen en past zich hierbij aan aan de specifieke context, om het geheel zo een eigen lokale 'touch' te geven. Harmonic fields was reeds te bewonderen in een reeks unieke landschappen over de hele wereld, Martigues (Frankrijk), Grenoble (Frankrijk), Manchester (Verenigd Koninkrijk), het eiland Terschelling (Nederland), Kopenhagen (Denemarken), Graz (Zwitserland), Portland Island (Verenigd Koninkrijk). Het project kende in deze regio's een grote publieke belangstelling en was ook in Genk een succes. De tentoonstelling werd nooit eerder in België getoond. Er werd specifiek gekozen voor de locatie nabij het hoofdgebouw van de Mijn van Waterschei op het Thorpark omwille van het unieke landschappelijke kader van de site, met de directe link naar de terril van Waterschei, de aansluiting van het thema met de nieuwe bestemming van het terrein dat werkt rond toekomstgerichte niches zoals hernieuwbare energie, en de directe aansluiting op het fietsnetwerk. Harmonic Fields maakt de verbinding tussen artistieke creatie en energie opgewekt door wind.

Aanvrager: Stad Genk
Subsidiebedrag: 66 840 euro


Naar overzicht


Project Kunst in de Open Ruimte - Unie Hasselt-Genk
Op 19 september 2006 werd het officiële startschot gegeven voor een Limburgs project rond kunst in de open ruimte. Een uniek project voor Limburg, dat ook binnen Vlaanderen weinig andere voorbeelden kent. Het project heeft als doel de realisatie van een boeiende constellatie van duurzame kunstwerken met een lokale verankering in de provincie. Het project speelt zich af op het snijvlak van kunst, architectuur, natuur, erfgoed, toerisme en stedenbouw en wil passanten en bezoekers anders naar de omgeving doen kijken. Eerste halte was Borgloon-Heers waar het project de naam 'Pit' kreeg. In de komende jaren plant men achtereenvolgens nog de ontwikkeling van de clusters Hasselt-Genk, Maasland en de kanalenroute in Noord-Limburg. In alle clusters is het de bedoeling dat de gerealiseerde werken voor langere tijd (4 à 5 jaar) in het landschap aanwezig blijven. Naargelang de aard van de kunstwerken is het evenwel mogelijk dat de exploitatie van sommige werken seizoensgebonden is. De volgende editie van het project zal van start gaan in juni 2014 en kreeg als (werk)titel 'Unie Hasselt-Genk'.

Aanvrager: Provincie Limburg - IVA Beeldenproject (Z33)
Subsidiebedrag: 161 056 euro


Naar overzicht


Connecterra: hoofdtoegangspoort Nationaal Park Hoge Kempen - fase 1 startproject
Met het project 'CONNECTERRA Hoofdtoegangspoort Nationaal Park Hoge Kempen - FASE 1: Startproject' begint men aan de realisatie van de noordoostelijke ontsluiting van het Nationaal Park Hoge Kempen en worden de volgende componenten gerealiseerd:

  • een onthaalpaviljoen met infobalie, beknopte expo, shop en ticket office, en een horecapunt;
  • een autonoom sanitair paviljoen;
  • de openstelling van de westelijke schachtbok (onroerend erfgoed) tot op niveau + 12 m;
  • de recreatieve inrichting en openstelling van een bewegwijzerd wandelgebied van 70 hectare, inclusief de top van de terril met een uniek uitzicht over het Nationaal Park Hoge Kempen. Dit wandelgebied sluit bovendien naadloos aan op het Nationaal Park Hoge Kempen;
  • de installatie van een uitkijkplatform op de top van de terril;
  • de bouw en ingebruikname van een labo- en kantoorpaviljoen voor het Field Research Centre van de UHasselt (dit onderdeel maakt geen deel uit van het betoelaagde project).

Aanvrager: Regionaal Landschap Kempen en Maasland vzw
Subsidiebedrag: 724 105 euro


Naar overzicht


Limburgse erfgoedverhalen ontgonnen. Mijn mijnverhaal.
De voorbije jaren zijn er verschillende investeringen gebeurd waarbij de toeristische valorisatie van het mijnerfgoed sterk verhoogd werd. Als belangrijkste voorbeelden gelden C-Mine en de Expeditie, Be-Mine en het vernieuwde mijnmuseum en infokantoor, maar ook het belevingsparcours in het ophaalgebouw van Zolder, Connecterra in Eisden ... Door deze nieuwe productontwikkeling wordt aan de internationale toerist een ruim en kwalitatief hoogstaand toeristisch aanbod geboden. Limburg beschikt hiermee over sterke, onderscheidende producten voor de internationale markt. Wat nu nog onbreekt, is een duidelijke profilering, een goede vermarkting en innoverende digitale ontsluiting van het mijnerfgoed voor de prioritaire doelgroep en internationale doelmarkten.
Via een vernieuwend concept voor digitale ontsluiting van het mijnerfgoed wil Toerisme Limburg vzw dan ook al deze toeristische producten versterken door ze te linken aan elkaar en aan hun omgeving. Maar ook het niet toeristisch ontsloten erfgoed, met bv. een economische invulling, zal via een digitale applicatie toch 'virtueel' toeristisch ontsloten kunnen worden. Dit project moet als een pilot gezien worden voor andere thema's (bv. Goede buitenleven / fruitverhaal) en de toeristische ontsluiting van ander erfgoed (kastelenlandschap Haspengouw, Snoer van Maasdorpen …).

Aanvrager: Toerisme Limburg vzw
Subsidiebedrag: 323 080 euro


Naar overzicht


Multimediale stadswandeling met innovatief karakter
Toerisme Peer wil het individueel bezoek aan Peer belevingsvoller maken door het aanbieden van een digitale stadswandeling, gebruik makend van de nieuwste technologieën. Via een multimediale toepassing kan het (historisch) stadscentrum op een hedendaagse, belevingsvolle manier ontdekt worden. De technologie laat tevens toe om verwijzingen te maken naar het platteland. Onlangs heeft Toerisme Peer een interactieve multimediale wandeling met i-pad gerealiseerd, waarbij gebruik wordt gemaakt van een zeer vernieuwende techniek 'Augmented Reality'. Op basis van dit (of een gelijkaardig) concept, wil de vzw ook de stadswandeling ontsluiten a.d.h.v. de nodige audiovisuele content: sprekende videofragmenten, leuke verhalen en gebruik makend van een gps-systeem, Augmented Reality. De vzw is zich echter bewust van de snel evoluerende interactieve markt, en wil zich nu nog niet vastpinnen op 1 definitieve applicatie. Mocht zich in de loop van 2013 nog een nieuwe opportuniteit voordoen, dan wil de vzw de vrijheid om dit in overweging te nemen. (Zo sluit ze een implementatie met 'Google Glasses', momenteel nog niet beschikbaar in België, niet uit. Dit zou uiteraard héél innovatief zijn). In een eerste fase opteert de vzw voor een Nederlandstalige en Duitse versie.

Aanvrager: vzw Bruegelstad
Subsidiebedrag: 36 000 euro


Naar overzicht


Digitale ontwikkelingen op kindermaat
Limburg en meer specifiek de Limburgse Kempen is reeds lang gekend als een gezinsvriendelijke vakantiebestemming. Om de concurrentiepositie op de binnen- en buitenlandse markt te versterken, wil Toerisme Limburg vzw in eerste instantie investeren in innovatieve projecten voor kinderen. Hun vakantiebeleving is bepalend voor de vakantiebeleving van het gehele gezin. Om deze ambitie te kunnen realiseren werden een kader en concept uitgeschreven waarin 5 actielijnen werden bepaald. Aan 2 actielijnen wil men met dit project concrete invulling geven:

  1. Kindvriendelijk onthaal: Ontwikkeling van een app die toeristische informatie via augmented reality omzet in kindertaal. Een figuur zal de kinderen aanspreken en info bezorgen over het item. Deze toepassing kan gebruikt worden in brochures en op locaties. Deze toeristische info wordt ook digitaal via website gedeeld. Op deze manier worden kinderen voor en tijdens hun verblijf op een belevingsvolle manier betrokken bij het toeristisch aanbod voor kinderen in Limburg.
  2. Ontwikkelen van kindvriendelijke attracties en activiteiten: Ontwikkelen van een game voor kinderen waarmee ze Limburg ontdekken. De game wordt opgebouwd uit verschillende levels. Ieder level is een plattegrond van een toeristisch product. Via een overzichtskaart kies je een locatie / level waarmee je start. Met de game kan je op expeditie gaan en punten verzamelen. Of je bouwt aan je eigen vakantieland, deelt je land of stad via internet met andere spelers. Op deze manier leren kinderen al spelend Limburg ontdekken en beleven ze de producten die ze ook in realiteit kunnen bezoeken voor- of achteraf op een virtuele manier. Social media via sharen, liken en community building zijn belangrijke elementen in de game. In een later stadium kunnen zelfs fysieke beloningen (bv. gratis toegang) gekoppeld worden aan de game. Er worden verschillende levels voorzien, aangepast aan de moeilijkheidsgraad van kinderen tussen 6-12 jaar.

Aanvrager: Toerisme Limburg vzw
Subsidiebedrag: 169 050 euro


Naar overzicht


App 'Op stap in het Waasland'
In het Waasland is er nood aan een verdere uitwerking van het toeristisch-recreatief onthaal. Toeristen zoeken via nieuwe kanalen, sociale media en websites, informatie op over hun bestemming en willen dat de informatie zowel vooraf als ter plekke beschikbaar is. Hierdoor werd het idee gelanceerd om met de Wase diensten voor toerisme en gemeentebesturen een gratis app te ontwikkelen. Deze applicatie zal toeristische informatie over de hele regio Waasland ontsluiten, maar ook de mogelijkheid geven om de aangeboden informatie via een aangemaakt profiel te filteren naargelang je interesses (cultuur/culinair/sportief). De dienst maakt zich ook sterk dat via de app op een duurzame manier informatie kan aangeboden worden, die toch makkelijk aanpasbaar is. Door het betrekken van alle Wase gemeenten hoopt Toerisme Waasland de versnippering van toeristische informatie tegen te gaan en de toerist een allesomvattend pakket aan te bieden met heel actuele en zelfs real-time informatie. De app zal meertalig worden ontwikkeld waarmee men hoopt een internationaal publiek aan te trekken, hoewel de meeste buitenlandse toeristen in het Waasland afkomstig zijn uit Nederland. Verder is het de bedoeling om een infostand (Ipad + staander) te plaatsen bij de diensten voor toerisme in alle Wase gemeenten en in het streekbezoekerscentrum te Sint-Niklaas.

Aanvrager: Toerisme Waasland vzw
Subsidiebedrag: 24 124 euro


Naar overzicht


Bouw infrastructuur toeristisch paviljoen op Hopmarkt en audiovisuele inrichting ervan tot toeristisch bezoekerscentrum Aalst
Het citymarketingplan van de stad Aalst werkt twee hefboomprojecten uit om stedelijk Aalst infrastructureel te verbeteren. Specifiek worden hierin vermeld: ‘ Valoriseren industrieel erfgoed en de Dender als levensader voor toerisme, economische activiteiten en woonaanbod’ en ‘versterken van de infrastructuur en openbaar domein met het oog op meer belevingskwaliteit voor de binnenstad’. Beiden zijn het draagvlak voor het masterplan ‘site Hopmarkt’ dat invulling krijgt met de bouw van een ondergrondse parking en twee paviljoenen. De dienst voor toerisme Aalst krijgt een definitieve bestemming in één van deze paviljoenen. De invulling van deze locatie als interactief bezoekers- en onthaalcentrum creëert kansen om Aalst, de regio Scheldeland en Vlaanderen optimaal toeristisch te valoriseren. In het bezoekerscentrum krijgt de toerist enerzijds een aantrekkelijke smaakmaker van het toeristisch aanbod in een immersieve 360° cinema. Anderzijds kan hij gericht zoeken naar concrete informatie op een digitale manier en via het klassieke folderaanbod. Deze info wordt op een geïntegreerde manier voorgesteld.

Aanvrager: Stad Aalst
Subsidiebedrag: 263 292 euro


Naar overzicht


Digitale toeristische ontsluiting van de Sint-Martinusbasiliek van Halle
Toerisme Halle wil door het gebruik van de nieuwe media en technologieën de toeristische exploitatie van de Sint-Martinusbasiliek tijdens de sluiting voor restauratie op pijl houden. Dit project bouwt voort op de realisatie van de film en het virtuele bezoek in het kader van Het Mysterie van de Bouwmeester. Via een interactieve website, een online erfgoedspel en een iPad-stadsspel in het thema van Het Mysterie van de Bouwmeester begint Toerisme Halle nog tijdens de sluiting met de herpositionering van de Sint-Martinusbasiliek als toeristische bestemming. Daarnaast wil Toerisme Halle gebruik maken van de sluitingsperiode om de toeristische exploitatie van de kerk te herbekijken en te actualiseren naar de normen en verwachtingen van de bezoekers van vandaag en morgen. Dit zal gebeuren via de opmaak van een erfgoedmarketingplan. Het gebruik van de nieuwe digitale technologieën en toepassingen vormt hier de basis van.

Aanvrager: Toerisme Halle vzw
Subsidiebedrag: 145 511 euro


Naar overzicht


Wandelnetwerk Getevallei
Het project beoogt de realisatie van een wandelnetwerk in de Getevallei volgens het knooppuntensysteem. Het gaat om een omvorming en uitbreiding van het bestaande wandelnetwerk Getevallei, dat dateert van 2004 en dat bestaat uit 120 km aaneengeschakelde, lusvormige themaroutes die slechts in 1 richting bewegwijzerd zijn.
Het vernieuwde wandelnetwerk zal 250 tot 300 km aan trajecten bevatten op het grondgebied van de gemeenten Linter, Geetbets en Zoutleeuw en het buitengebied van de stad Tienen. Het netwerk voorziet de nodige aansluiting met het stedelijk weefsel van Tienen en de integratie van het provinciedomein Het Vinne.

Aanvrager: Toerisme Vlaams-Brabant vzw
Subsidiebedrag: 69 541 euro


Naar overzicht


Toeristisch infokantoor met regionaal bezoekerscentrum: fase 1 - conceptontwikkeling
Tot voor kort lag er tussen het marktplein en het lager gelegen park van Tervuren een overwoekerd stuk braakland. Nu vind je er een gloednieuw administratief centrum en weldra starten ook de werken voor een volwaardig vrijetijdscentrum op de site (met bibliotheek, cultuurzaal en toeristisch bezoekerscentrum) en een ondergrondse parkeergarage. Later volgt dan nog een tuinzone die de herinnering aan de koninklijke moestuin levendig moet houden. Dit project omvat de conceptontwikkeling voor de uitbouw van een kwalitatief, eigentijds en belevingsvol toeristisch onthaal (infokantoor en bezoekerscentrum over de gemeente Tervuren, de subregio Dijleland en de regio Groene Gordel) in dat vrijetijdscentrum.

Aanvrager: agb Bexit (Gemeente Tervuren)
Subsidiebedrag: 23 537 euro


Naar overzicht


Visitor management i.k.v. 100 jaar Groote Oorlog in de Westhoek
Volgens Westtoer is de uitbouw en coördinatie van een performant visitor management essentieel voor het uitbouwen van een attractief, divers, kwalitatief hoogstaand toeristisch totaalproduct in de Westhoek in kader van de herdenking. De aanvraag bevat volgende projectonderdelen: 1. De coördinatie van het toeristisch programma van 100 jaar Groote Oorlog in de Westhoek. Centraal staat het begeleiden, afstemmen en organiseren. 2. De evaluatie van de impact van de herdenkingsjaren 2014-2015 op het WOI-toerisme. We onderzoeken de bezoekersstromen, het bezoekersprofiel en –gedrag in functie van monitoring en eventuele bijsturing. 3. Het realiseren van een kwalitatief toeristisch onthaal i.k.v. 100 jaar Groote Oorlog d.m.v.

  • modulaire infobakens aan de belangrijkste WOI-sites
  • vorming i.k.v. een netwerk van WOI-ambassadeurs
  • ontwikkelen van een mobiele website

Aanvrager: Westtoer apb
Subsidiebedrag: 424 576 euro


Naar overzicht


Poperinge, Hoofdstad van het goede leven 2014 - 2016
Poperinge profileert zich als de hoofdstad van het goede leven in de Westhoek. Het vernieuwde Hopmuseum dat in 2006 zijn deuren opende evolueert van Nationaal Hopmuseum naar het centrum voor hop- en biercultuur. Poperinge is onlosmakelijk verbonden met hop en met biercultuur. "Poperinge, hoofdstad van het goede leven" is reeds verschillende jaren de slogan van Poperinge en staat voornamelijk voor haar biercultuur. In 2010 werd de stad door Vlaanderen Lekker Land beloond als Ambassadeur (eerste editie Vlaanderen Lekker Land (2010 – 2012). Het project "Poperinge, hoofdstad van het goede leven" wil Poperinge wil op het elan van ambassadeur ‘Vlaanderen Lekkerland’ verder werken en zijn toeristische troeven verder professionaliseren. De stad wil ook naar een hogere versnelling schakelen en nieuwe opportuniteiten onderzoeken. Het Hopmuseum is de draaischijf in dit geheel. Volgende projectonderdelen worden betoelaagd: 1) Digitale applicatie en smartboard/ multi-touch display Belgian Beer Wall: 1.200 Belgische bieren worden in het Hopmuseum aanschouwelijk gemaakt door de presentatie d.m.v. de flesjes bier, maar de toegevoegde waarde zit hier in het vernieuwend element: het digitaal ontsluiten van de verhalen achter elk bier. Het in beeld brengen van de Belgische bieren wordt zo gekaderd in een verhaal. Het grote scherm met de applicatie moet samen met de Beer Wall een echte eye-catcher worden in het Hopmuseum. 2) Haalbaarheidsstudie: de herinrichting van het Hopmuseum was een belangrijke impuls om het museum aantrekkelijk te maken. De site biedt opportuniteiten en kan naar een hoger niveau worden getrokken om Poperinge als hoofdstad van het goede leven nog beter te profileren en een nieuwe dynamiek te geven aan de site.

Aanvrager: Stad Poperinge
Subsidiebedrag: 70 587 euro


Naar overzicht


Wandelnetwerk Land van Streuvels
Het project omvat de realisatie van een wandelnetwerk met knooppunten in het heuvelrijke landelijke gebied in en rond de gemeenten Anzegem en Zwegem in de Leiestreek. De voornaamste trekpleisters rond dit netwerk zijn de Tiegemberg en het Sint-Arnolduspark, het Lijsternest, de Hoeve te Corbie, de Bergmolen en het Kasteel Hemsrode. Verder zullen de dorpen Kaster, Otegem, Tiegem, Anzegem, Ingooigem en Gijzelbrechtegem ontsloten worden. Het wandelnetwerk zal, conform de richtlijnen van Toerisme Vlaanderen, voorzien worden in knooppuntenbewegwijzering in twee richtingen. Op strategische locaties met parkeergelegenheid worden instappunten met viertalige infoborden, volgens de huisstijl van Westtoer, uitgebouwd waar wandelaars een tocht kunnen starten. Via de applicatie West-Vlinderen wordt het netwerk ook digitaal ontsloten. Door het ontsluiten van dit wandelnetwerk probeert Westtoer het dag- en verblijfstoerisme in de minder bekende regio in het interfluvium tussen Schelde en Leie te stimuleren en de lokale economie te ondersteunen. Verder wil Westtoer via dit project de recreatieve druk in West-Vlaanderen spreiden. Het netwerk moet zowel dagtoeristen uit de West-Vlaamse en nabijgelegen regio’s aantrekken als verblijfstoeristen uit Vlaanderen, Brussel en de buurlanden (Nederland en Frankrijk). Wandelaars kunnen voor 6 euro een gedetailleerde kaart, op scheurvrij en waterbestendig papier, kopen via Westtoer en via de lokale diensten voor toerisme. Op de keerzijde van de kaart zal praktische en toeristische informatie gegeven worden in het Nederlands, Frans, Engels en Duits.

Aanvrager: Westtoer apb
Subsidiebedrag: 42 629 euro


Naar overzicht


Ruiter- en mennetwerk de Merode deel 1: gemeenten Aarschot en Diest en organisatie openingsevenement van het hele netwerk - deel 2 : kaart netwerk de Merode
Na het wandelnetwerk de Merode, het mountainbikenetwerk de Merode en het bestaande provinciale fietsnetwerk, vormt het ruiter- en mennetwerk het sluitstuk van de toeristisch-recreatieve ontsluiting van het gebied de Merode. Toerisme Vlaanderen betoelaagt de inrichting van het netwerk in de steden Diest en Aarschot, die buiten het planprogramma 'de Merode, prinsheerlijk platteland' vallen en geen landinrichtingssubsidies kunnen genieten. Als finaal product wordt een officiële kaart 'ruiter- en mennetwerk de Merode' ontworpen en uitgegeven, zodat het toeristische netwerk als product in de markt kan gezet worden voor het gebied de Merode.

Aanvrager: Vlaamse Landmaatschappij
Subsidiebedrag: 35 049 euro


Naar overzicht