Content- en conversatiemanagement

Website lanceringen in 2016

• Flanders Fields 'Her Side of the War': deze campagnewebsite benadrukt de rol van vrouwen tijdens WOI.
  • 'Passchendaele remembered': Toerisme Vlaanderen herdenkt de slag van Passendale, die in 100 jaar geleden plaatsvond.
  • 'Children & World War I': deze campagne schenkt aandacht aan kinderen tijdens de Eerste Wereldoorlog.
  • Access Day: Toerisme Vlaanderen deed mee aan Access Day, een initiatief waarbij de toegankelijkheid van mensen met een beperking in de verf werd gezet.
  • www.meetinflanders.com: Toerisme Vlaanderen lanceerde een nieuwe MICE website.
  • #Fiandreinbici: via deze digitale campagnewebsite promoot Toerisme Vlaanderen de Vlaamse fietscultuur in Italië.
  • Jong Keukengeweld: Toerisme Vlaanderen introduceerde de achtste generatie Jong Keukengeweld-chefs.

Optimalisatie www.visitflanders.com

Toerisme Vlaanderen voerde in 2016 enkele aanpassingen uit op zijn b2c-website.

• De consumentenwebsite is voortaan in 10 talen beschikbaar.
  • www.visitflanders.com werd verbeterd met SEO (Search Engine Optimisation) in het achterhoofd. Er werden meta beschrijvingen toegevoegd en de nieuwe content op de website is ook SEO-vriendelijk.
  • Kwaliteitsvolle content werd aangevuld: thema 'cycling', nieuwe content over de Vlaamse Meesters en nieuwe verhalen.
  • De meest recente toeristische verhalen staan nu ook voorgesteld op de homepagina.
  • Het filteroverzicht voor de ‘wat te doen in Vlaanderen’-pagina werd geoptimaliseerd.
  • Op bestemmingspagina’s is nu een sociale media feed te zien. De feed geeft een dynamische weergave van Instagram posts die gebruik maken van bepaalde hashtags. Op deze pagina’s staan ook geanimeerde kaartjes geplaatst waarop een call-to-action verschijnt wanneer je er over beweegt.
  • Het campagne sjabloon groeit steeds verder. Er is een overzichtskaart en een videobanner voorzien. De menubalk is nu een 'sticky menu' en blijft dus zichtbaar wanneer je door de pagina scrolt. Websitebezoekers hebben voortaan ook de mogelijkheid om hun taalkeuze aan te passen.
  • Op de productpagina’s is het mogelijk om specifieke foto’s in verband met toegankelijkheid te laten zien.
  • In 2016 werd een metingsplan voor de digitale kanalen uitgewerkt. De bedoeling is om 6 doelen te meten aan de hand van een dashboard. De goals zijn: meer culturele reizigers bereiken, bezoekers inspireren voor en tijdens hun bezoek, bezoekers informeren voor en tijdens hun bezoek, kwalitatieve en meeslepende content verlenen, bezoekers ambassadeur laten worden op sociale media en als laatste is het van belang dat zowel intern als extern de digitale kanalen als kwalitatieve communicatiemiddelen beschouwd worden.
  • Op campagneniveau werd er uitvoerig samengewerkt om het maximale uit de digitale media kanalen te halen.
  • Toerisme Vlaanderen participeerde in een project van European Travel Commission (ETC). Via dit project kan men een benchmark van verschillende toeristische websites opstellen. 5 'Destination Management Companies' namen deel aan het project; Tsjechië, Luxemburg, Polen, Ierland en Vlaanderen.

Sociale media en Global Content Calendar

Toerisme Vlaanderen introduceerde in 2016 een vernieuwde contentkalender met een nieuwe lay-out en links naar de contentpool. We gaan actief op zoek naar nieuw foto- of videomateriaal via derden, partners of internen.

Toerisme Vlaanderen introduceerde ook enkele nieuwe contentconcepten:

• Facebook Instagram album: we plaatsen maandelijks fotoalbums op Facebook met instagramfoto’s gepost met #visitflanders. Deze foto albums linken telkens naar een groter thema.
  • '7 reasons': we plaatsen artikels op de website 7 wel en niet voor de hand liggende redenen om een kunststad te bezoeken of om tijdens een bepaald seizoen onze bestemming te bezoeken.
  • 'Freaky Friday': Elke vrijdag plaatst Toerisme Vlaanderen eigen content op de sociale media. Dit varieert van afbeeldingen tot filmpjes, GIF’s...

Toerisme Vlaanderen volgt vanaf 2016 ook een nieuw Instagramplan. Het aantal volgers op Instagram is hierdoor in 2016 meer dan verdubbeld. Drie keer per week posten we foto’s en video’s van optimale kwaliteit.

Volgende content viel het meeste op in 2016:

E-mailmarketing

Toerisme Vlaanderen werkt samen met Flexmail op vlak van e-mailmarketing. Flexmail haalde het nieuwe raamcontract in de zomer van 2016 opnieuw binnen. In 2016 breidde Toerisme Vlaanderen het kanaal Flexmail (b2c en b2b) verder uit:

• nieuwe templates voor interne nieuwsbrieven
  • nieuwe template voor het nieuws van het Open dataportaal
  • enkele buitenlandkantoren van Toerisme Vlaanderen gebruiken Flexmail
  • nieuwe credits (4 miljoen voor de b2b-account en 6 miljoen voor de b2c-account)
  • afspraken en richtlijnen rond het gebruik van Flexmail, interne opleidingen gegeven en een duidelijke handleiding
  • geoptimaliseerde structuur van de accounts
  • geoptimaliseerde instellingen voor e-mailauthenticatie

Maandelijkse teamletter

Toerisme Vlaanderen stuurde in 2016 elke maand een nieuwsbrief naar de collega’s in zijn buitenlandkantoren die instaan voor de online communicatie van hun markt. Zo houden we hen op de hoogte van

• verbeteringen aan www.visitflanders.com en de bezoekerscijfers
  • hun account en template in Flexmail
  • beschikbare content in de contentpool
  • geplande acties en events

Visit Europe Magazine

Toerisme Vlaanderen leverde in 2016 elke maand een artikel aan voor het Visit Europe Magazine. Het magazine focust op de lezers van de Verenigde Staten en Canada en telt 165 000 abonnees (via e-mail). Elk artikel heeft een bereik van ongeveer 2 000 tot 2 500 bezoekers/lezers (op de website).

Vertalingen

Toerisme Vlaanderen werkt vanaf 2016 met een raamcontract voor vertalingen. De vertaalpartners worden ingeschakeld voor alle vertaalopdrachten van Toerisme Vlaanderen.

Open data

Toerisme Vlaanderen lanceerde in 2016 het open Dataportaal data.toerismevlaanderen.be waarbij we gebruiksvriendelijkheid en interactiviteit met de dataklanten nastreven. Zo kan men feedback op datasets geven, het laatste datanieuws lezen of zich abonneren op de nieuwsbrief. De datasets werden verder uitgebreid tot een 65-tal beschikbare datasets. Toerisme Vlaanderen maakt sinds eind 2016 alle MICE- en toegankelijkheidsdata beschikbaar.

Ook in 2016 zetten we de samenwerking met onze bestaande open data partners voort. Er kwamen enkele nieuwe afnemers zoals Proximus en toeristische diensten bij.

We promootten in 2016 de data op enkele Open Data events rond toerisme data zoals Open Belgium en een Hackathon