Herstelstrategie

De gebeurtenissen in Brussel van 22 maart 2016 hadden een gigantische impact op onze bestemming, onze economie, maar ook op de toeristische sector in België, Vlaanderen en Brussel. We toonden dat Toerisme Vlaanderen een grote meerwaarde kan bieden aan de toeristische sector (naast Flanders-Brussels Travel ForumMICE, kwaliteit…). In 2016 deelden we onze inzichten en kennis, brachten we mensen bij elkaar met sectoroverlegmomenten en taskforces en zetten we samen met de toeristische sector herstelacties op. Het doel was om toeristisch 2016 opnieuw op de rails te plaatsen.

In 2017 evalueren we grondig de herstelstrategie en sturen we bij. Zo zijn we bij een volgend 'high-impact' event nog beter gewapend.

Sectoroverleg en taskforces

Op 7 april 2016 riep Toerisme Vlaanderen de toeristische sector samen. 27 vertegenwoordigers uit de toeristische sector waren aanwezig op het sectorverleg: Horeca Vlaanderen, hotelassociaties, reizigerstransport, de nationale luchthaven, sociaal toerisme, attracties en musea, toeristische diensten van kunststeden en provincies, reisorganisaties en vakorganisaties uit de meetingindustrie, visit.brussels en Wallonie-Belgique Tourisme. ​​

Samen met de toeristische sector riepen we 4 taskforces in het leven:

1. Reputatie/conversiecampagne
  2. Hospitality programma: een wow-effect aanbieden aan mensen die ons komen bezoeken
  3. Ambassadeursprogramma: op een gecoördineerde manier sterke merken en mensen via hun kanalen en via internationale pers- en pr-werking positieve verhalen laten uitdragen over onze bestemming
  4. MICE/meetingindustrie: evenementen die hier gepland worden te houden en gezamenlijk met hele sector zo veel mogelijk nieuwe evenementen binnen halen.

We werkten als lid ook mee binnen de taskforce rond 'Binnenlands toerisme'. Deze taskforce werd getrokken door de provincies. De taskforces gingen van start in april 2016 en liepen tot oktober 2016.

Het tweede sectoroverleg vond plaats op 9 mei 2016. Toerisme Vlaanderen lichtte tijdens dit overleg de business intelligence, acties en conclusies van de taskforces toe. Ook het concept van de #hareoursmile campagne werd voorgesteld.

Herstelacties en campagnes

Extra pers- en tradereizen

IN de zomer van 2016 bezochten 76 pers- en tradecontacten uit de Verenigde Staten, Centraal-Europa, Spanje, Italië, Scandinavië en Azië en 'key influencers' uit de meeting industrie, onze bestemming. Uiteraard deden we dit in samenwerking met onze toeristische partners. Het bezoek leverden 91 on- en offline artikels op en 346 vermeldingen, posts... op sociale media.

Conversiecampagnes

In samenwerking met toeristische partners zette Toerisme Vlaanderen in 2016 verschillende acties op in onze Franse, Duitse, Britse, Russische, Nederlandse, Scandinavische en Amerikaanse markten. Het doel was om meer boekingen naar Vlaanderen te genereren.

#shareoursmile campagne

Toerisme Vlaanderen lanceerde in samenwerking met de toeristische sector de onthaalcampagne #shareoursmile. Een welkomcampagne dóór de sector en vóór de aankomende toerist die aanzet tot het delen van positieve toeristische ervaringen. De campagne liep tot eind september 2016.

Toerisme Vlaanderen stelden de campagne begin juni 2016 voor tijdens 5 #shareoursmile workshops voor onthaalmedewerkers uit diverse sectoren. Focus TV draaide hierover een reportage. We lanceerden de campagne officieel op 19 juni 2016 tijdens een persconferentie op Brussels Airport. Verschillende media waaronder VRT en VTM maakten hierover een reportage. Op 14 juni 2016 vond de 'full launch' plaats van de #shareoursmile campagnewebsite.

Dit waren de belangrijkste resultaten van de campagne:

• 224 partnerorganisaties deden mee aan de campagne en 110 partners volgden de workshops.
  • Op Brussels Airport kregen 2 000 inkomende toeristen van Verenigde Staten, Canada, Australië, Spanje en Italië en 250 zakentoeristen een warm welkom met goodie bags en muziek.
  • Er was permanente visibiliteit op Brussels Airport gedurende de campagneperiode.
  • De #shareoursmile promocaravan reed 24 keer uit naar kunststeden en naar de kust en ontving 1 892 internationale bezoekers.
  • We deelden 77 000 promotools (buttons, selfie cards, hoteldeurhangers, chocolaatjes…) en 137 000 wedstrijdflyer/neushangers uit aan onze partners om de campagne extra in de verf te zetten.
  • We draaiden virale video's voor onze b2c-kanalen.