Steunpunt Vakantieparticipatie

Forum Vakantieparticipatie

Het Forum brengt ieder jaar toeristische partners, sociale organisaties en vakantiegangers samen. In 2016 startten we 15 voortrajecten op. Meer dan 350 mensen werkten mee aan de inhoud van het Forum op 15 december 2016 in Planckendael. Hier verwelkomden we meer dan 450 mensen. Bekijk alle filmpjes op het Youtube kanaal van Steunpunt Vakantieparticipatie. Bekijk ook de video van een van de voortrajecten die hun verhaal vertelden tijdens het Forum.

Rap op Stap blijft groeien

Rap Op Stap is het laagdrempelig reisbemiddelingskantoor waar mensen met een beperkt budget terecht kunnen om het kortingsaanbod van Toerisme Vlaanderen te boeken en de juiste begeleiding te krijgen. Eind 2016 noteerden we meer dan 50 Rap op Stap kantoren in alle Vlaamse provincies en dat aantal neemt nog verder toe. Sociale lidorganisaties van het Steunpunt Vakantieparticipatie staan in voor de uitbating. De grootste groei zagen we in Oost-Vlaanderen, daar waar de provincie de lokale kantoren een financieel duwtje geeft.

Transitietraject sociaal toerisme

Het sociaal toerisme staat midden in een wereld vol verandering. In een intens veranderingstraject met heel wat actoren bracht een rapport over de toekomst van het sociaal toerisme. De kracht ontstaan binnen dit traject toont de mogelijkheden van een ambitieuze toekomst. Het rapport 'Strategische transities voor het sociaal toerisme' vertaalt die toekomst in een dynamisch plan. In 2016 werden hierin de eerste stappen gezet. Zo kwamen 50 ondernemende organisaties regelmatig samen in een lerend netwerk. De studiedag 'Toerisme met een zilveren randje' openende initiatieven naar het recht op vakantie voor mensen met dementie. Het stripverhaal 'opnieuw' bracht verhalen en ervaring in beeld.

Lancering Vakantieschakel

Toerisme Vlaanderen lanceerde in juni 2016 Vakantieschakel. Dit online gemodereerd platform zoekt op alle vragen over vakantiedrempels een oplossing. Vakantieschakel brengt Vlamingen met specifieke vakantiebehoeften in contact met 600 toeristische aanbieders en 1 600 sociale organisaties. Het is een waardevolle aanvulling op de dienstverlening van Steunpunt Vakantieparticipatie. Vier maanden na de lancering zijn er 600 actieve gebruikers.

Lees het verhaal van de eerste Vakantieschakelaar op de website van Steunpunt Vakantieparticipatie.

Toerisme Vlaanderen op wereldcongres sociaal toerisme

Van 18 tot 21 oktober 2016 nam Toerisme Vlaanderen deel aan het wereldcongres van ISTO, de internationale organisatie voor Sociaal Toerisme, in Zagreb. We stelden er het vakantieschakelprincipe voor en verzamelden tientallen verhalen over de betekenis van vakantie in het leven van mensen.