Vlaamse eet-, drink- en tafelcultuur

Eten en drinken aan de toog
Vlaanderen is een verhaal van brouwers, van chocolatiers, van getalenteerde chefs, van gezellige cafébazen en van gepassioneerde streekproducenten. Van vakmannen die de traditie eren en streven naar innovatie. Toeristen gaan steeds meer op zoek naar dat baanbrekend vakmanschap, naar de authentieke eetcultuur en naar lokale producten. De eetcultuur van een land of regio is voor vele toeristen een belangrijke factor bij de keuze van een vakantiebestemming.

Het is de missie van Toerisme Vlaanderen om de beleving van de eet-, drink- en tafelcultuur binnen onze bestemming verder te ontwikkelen en te promoten in het binnen- en buitenland, zodat ze een aantrekkingspool vormt voor het verblijfs- en dagtoerisme.

Tegen 2020 moet Vlaanderen een populaire culinaire bestemming worden, bekend van het lekkere eten, bier en chocolade. Bij Toerisme Vlaanderen focust het Flanders for Foodies-team hierop samen met onze partners.

  Beeld lekker eten   biertraditie     Chocolade hartje


Horeca Vlaanderen, de provinciale toeristische diensten en steden en Toerisme Vlaanderen gingen samen op zoek naar een nieuwe lichting Jong Keukengeweldchefs. Chefs jonger dan 35 en gepassioneerd door Vlaamse producten, konden zich tot eind april kandidaat stellen als chef Jong Keukengeweld / Flanders Kitchen Rebel 2016. Op 14 september werd de selectie voor 2016 in Gent bekendgemaakt.


Naar boven

Lekker eten

Onze troevenProjecten
  • Getalenteerde chefs
  • Lokale en pure producten
  • Breed aanbod aan restaurants
  • Vlaamse klassiekers
  • Topgastronomie
  • Internationale persreizen
  • Inspiratie van de reisindustrie
  • Toolkit voor Vlaamse chefs die deelnemen aan internationale events
  • Flanders Kitchen Rebels - Jong Keukengeweld
  • Streekproductencampagne
  • Model voor een geïntegreerd beleid rond de ontwikkeling en internationale promotie van culinair Vlaanderen

Voor meer informatie over lekker eten in Vlaanderen, contacteer onze productmanagers Hanne Gregoire (hanne.gregoire@toerismevlaanderen.be) en Tessa Knaeps (tessa.knaeps@toerismevlaanderen.be).

Klik hier voor de brochure van Jong Keukengeweld 2016.


Bier

Onze troevenProjecten
  • Ruim 1 000 merken, stijlen en smaken
  • Een eeuwenoude brouwtraditie
  • Gepassioneerde en gedreven brouwers
  • Meer dan 120 brouwerijen
  • Sterk export product
  • Internationale persreizen
  • Inspiratie van de reisindustrie
  • Ondersteuning van belevings- en bezoekerscentra
  • Stimuleren van meer bierbeleving in onze bestemmingen
  • Internationale campagnes
  • Generieke promotie biercultuur in Vlaanderen

Voor meer informatie over de biercultuur, contacteer Sofie Van Den Bossche (sofie.vandenbossche@toerismevlaanderen.be).

Klik hier voor de inspiratiebrochure Belgian Beer Experiences.


Chocolade

Onze troevenProjecten
  • Gevarieerd aanbod van sterke merken en ambachtelijke chocolatiers
  • hoogwaardige productkwaliteit
  • Kennis en expertise van de chocolatiers
  • Creativiteit en zin voor innovatie
  • Toeristische beleving
  • Sterk export product
  • Internationale persreizen
  • Inspiratie van de reisindustrie
  • Ondersteuning van belevings- en bezoekerscentra
  • Stimuleren van meer chocoladebeleving in onze bestemmingen
  • Internationale campagnes

Voor meer informatie over de chocoladecultuur, contacteer onze productmanager Ingrid Van Wateghem (ingrid.vanwateghem@toerismevlaanderen.be).

Klik hier voor de inspiratiebrochure Chocolate Experiences in Flanders and Brussels.


Foto chocolade hartje: ©J.Almblad

 Naar boven