Vroeger waren toeristen voor hun oriëntatie, inspiratie en informatie over toeristisch aanbod aangewezen op gespecialiseerde dienstverleners zoals toeristische informatiecentra. Maar vandaag begint de zoektocht - zeker na afreis - meer en meer bij Google en andere digitale media zoals Tripadvisor. 

Opleiding

Hoe speel je daar met toeristisch onthaal optimaal op in?
Toerisme Vlaanderen organiseerde hierover een opleiding met volgende topics:

  • Naar welke info gaat een toerist digitaal/mobiel op zoek en wat betekent dit voor onder meer de website van je bestemming? Waar liggen quick wins voor het rapen?
  • Nuttige Google-applicaties: MijnBedrijf, Maps, Vertalen, Trips, LocalGuides, ...
  • Tripadvisor als infobron
  • Hoe zorg je ervoor dat fysiek en digitaal onthaal elkaar onderling versterken?
  • Wat betekent digitaal onthaal voor je interne organisatie (Gent als beste praktijk) en hoe betrek je daarbij lokale partners zoals logiesondernemers en attracties?

 

Documentatie

De takeaways vind je terug in de uitvoerige documentatie: