Your contact person
Resultaten onderzoek
Toerisme Vlaanderen ondervroeg in december vorig jaar 1500 Vlamingen en Brusselaars over hun houding ten aanzien van Vlaanderen en Brussel als vakantiebestemming.
26% van de ondervraagden zou Vlaanderen en Brussel actief aanraden als vakantiebestemming. Jongeren staan doorgaans iets negatiever tegenover Vlaanderen en Brussel als vakantiebestemming dan ouderen. De ondervraagden zien onze typisch Vlaamse producten, onze historische steden, onze gastronomie, ons WOI-erfgoed en onze biercultuur als de belangrijkste troeven om Vlaanderen en Brussel in het buitenland aan de man of vrouw te brengen. Frieten en wafels zijn de producten die het meest aan Vlaanderen en Brussel gelinkt worden, gevolgd door bier, chocolade, stoofvlees en witloof.
We doen er met Toerisme Vlaanderen alles aan om Vlaanderen en Brussel in het buitenland te promoten aan de hand van verschillende thema’s (culinair, fietsen, natuur, erfgoed, congressen en events). Dat is de hoofdopdracht van het agentschap, maar natuurlijk is het van zeer groot belang dat ook onze bewoners zich opstellen als enthousiaste ambassadeurs van de vakantiebestemming Vlaanderen. Dit onderzoek toont aan dat we op de goede weg zijn, maar er is zeker ook nog groeipotentieel. We mogen best nog wat fierder zijn op de vele troeven die toeristisch Vlaanderen rijk is.
65% van de ondervraagden steunt de aanwezigheid van toerisme in de eigen stad of gemeente. 21 % vindt zelfs dat hun stad of gemeente meer inspanningen moet doen om toeristen aan te trekken. Een kwart meent dan weer dat het aantal toeristen de leefbaarheid in de stad vermindert. 76% vindt Vlaanderen een familievriendelijke bestemming, 49% omschrijft Vlaanderen ook als een toegankelijke bestemming.
3 op de 4 respondenten zegt erfgoedsites te bezoeken, waarbij de schoonheid van de sites hun aantrekkelijkheid bepaalt. Drie kwart geeft ook aan interesse te hebben om kastelen te bezoeken, waarbij men vooral meer wil te weten komen over het geschiedkundig aspect. 76% kent het wandelnetwerk en 85% vindt Vlaanderen een fietsregio. De Vlaamse Ardennen en Limburg zijn daarbij de favoriete fietsbestemmingen. 21% kent ook de icoonfietsroutes. 52% van de respondenten vindt het belangrijk dat er topevenementen in Vlaanderen plaatsvinden, vooral om onze economie en reputatie een boost te geven.
In het onderzoek wordt ook gepeild naar hoe goed of hoe slecht Vlamingen en Brusselaars Toerisme Vlaanderen kennen. 82 procent zegt ons agentschap te kennen, en daarvan geeft een kwart ook aan goed te weten waar Toerisme Vlaanderen zich mee bezighoudt, met name de promotie van onze toeristische bestemming aan de hand van onze specifieke troeven, maar ook dat we financiële ondersteuning bieden aan onze toeristische en recreatieve infrastructuur.