Beknopte informatie toegankelijkheid

Kreeg je geen toegankelijkheidsdoorlichting of gebeurde die te lang geleden? Geef volgens de rubrieken op deze pagina beknopte info over de toegankelijkheid van je verblijf.

Jouw contactpersoon

Toegangspad, ingang en onthaal

  • Beschrijf of het toegangspad en de ingang drempelloos zijn. Indien er drempels zijn, geef dan een inschatting van het aantal en de hoogte. Is er een helling of lift? Hoe breed is het smalste punt (deur, pad of gang)? Is het toegangspad verhard of onverhard? Geef ook op deze vragen een antwoord en voeg een foto van de ingang toe.
  • Heb je een verlaagde en onderrijdbare balie, vermeld het dan en voeg een foto toe. Denk aan volgende voorwaarden: minstens 70 cm van vloer tot onderzijde, minimum 90 cm breedte tussen de poten en minimum 60 cm vrije diepte zonder centrale poot.

Looproutes en niveauverschillen

  • Beschrijf welke publieke ruimtes drempelloos bereikbaar zijn en wat de breedte is van het smalste punt op de routes (deur, gang of pad).
  • Zijn er niveauverschillen? Beschrijf hoe die overbrugd worden. Bijvoorbeeld door een trap/trede (+hoogte), een helling of een lift. Duid de grootte van de lift aan (breedte x diepte) en de deurbreedte.
  • Zijn er buitenpaden? Beschrijf of ze drempelloos en/of hellend zijn, en uit welke ondergrond ze bestaan.

Ontbijtzaal / restaurant / leef- en eetruime / eetzaal

  • Hoe breed is de deur van de zaal? Kan je makkelijk tussen de tafels door manoeuvreren?
  • Zijn de tafels onderrijdbaar?
  • Bedien je aan tafel, vermeld dit dan. Indien je niet aan tafel bedient, kan er dan assistentie gevraagd worden aan het buffet?
  • Voeg een foto toe.

Gemeenschappelijk toilet

Heb je een apart, gemeenschappelijk aangepast toilet, vermeld het dan. Geef de deurbreedte en de breedte en diepte van de ruimte. Zeg hoeveel steunbeugels er zijn. Voeg een foto van de ruimte toe.

Slaap- en badkamer / sanitair blok / staanplaatsen / bungalow

  • Vermeld hoeveel drempelloos bereikbare aangepaste kamers je hebt. En hoe breed de deur is. Heb je geen specifieke aangepaste kamers? Dan loont het de moeite om je ruimste of best bereikbare kamer zonder drempels of met ten hoogste 1 drempel, te beschrijven.
  • Geef aan hoeveel ruimte je hebt aan de ruimste zijde naast het bed.
  • Vermeld hoeveel drempelloos bereikbare aangepaste badkamers je hebt. En hoe breed de deur is. Geef ook mee of ze in de kamer gelegen zijn, dan wel of het gemeenschappelijk sanitair betreft. Heb je geen specifieke aangepaste badkamers? Dan loont het de moeite lonen om een badkamer met een inloopdouche te beschrijven.
  • Beschrijf de aangepaste badkamer: is er een ruime drempelloze douche met zitje en beugels? Heeft het toilet beugels? Kan een rolstoel onder de wastafel rijden?
  • Voorzie duidelijke overzichtsfoto’s van de kamer en de badkamer.
  • Heb je staanplaatsen voor tenten of caravans, beschrijf dan de bereikbaarheid ervan en de plaats zelf. Voeg foto’s toe.
  • Verhuur je een aangepaste bungalow, stacaravan of dergelijke? Beschrijf deze dan aan de hand van bovenstaande rubrieken en voeg duidelijke foto’s toe.

Extra (hulpmiddelen, verpleging, andere ruimtes of voorzieningen, …)

  • Vermeld of je zelf hulpmiddelen (rolstoel, speciale fiets, douche(rol)stoel, hoog-laagbed, tillift,…) ter beschikking hebt, dan wel of het mogelijk is ze extern te huren en te laten plaatsen tijdens het verblijf. Geef aan hoe dat in zijn werk gaat.
  • Vermeld of er verpleging of assistentie in huis aanwezig is, dan wel of het mogelijk is een thuisverplegingsdienst, assistentie, dokter, … te laten langskomen tijdens het verblijf. Geef aan hoe dat in zijn werk gaat.
  • Zeg of jouw andere voorzieningen (zwembad, wellness, tuin, …) drempelloos bereikbaar zijn en hoe je er als persoon met een beperking gebruik van kan maken.

 

Kathleen De Meyere van B&B Altijd genieten vindt het belangrijk om helder te communiceren over toegankelijkheid. “Ik wil vooral gasten met een beperking laten weten dat deze logeerplek een geschikt verblijf kan zijn voor hen.” Op de homepagina van haar website geeft ze meteen mee dat ze zorg biedt én dat de plaatselijke huisarts, verpleging en kiné kunnen worden ingeschakeld.

Kathleen De Meyere van B&B Altijd genieten