Workshops Kwaliteit in Gidsenwerking, Toerisme Vlaanderen, Faro en Herita organiseren regelmatig workshoptrajecten voor organisaties met gidsenwerking. Janien Prummel begeleidt in dit traject organisaties met gidsenwerking door hen grondig kennis te laten maken met de mogelijkheden van de instrumenten uit de toolkit en hen te leren om deze instrumenten te gebruiken binnen hun organisatie. Janien ontwikkelde samen met Toerisme Vlaanderen een groot deel van de instrumenten in de toolkit en biedt vanuit haar ervaring als gidsconsulent, communicatietrainer en rondleider de deelnemende organisaties de nodige ondersteuning. Enkele vragen en onderwerpen die aan bod komen: Wat betekent werken aan kwaliteit? Wat is de missie, visie, profilering,... van je organisaties? Hoe gebruik je een bezoekerscyclus? Wat kan je leren uit de kenmerken van je klant? Op welke manieren kan je je gidsen selecteren, begeleiden en opvolgen? Hoe zorg je voor een draagvlak voor het werken aan kwaliteit in je organisatie? De deelnemende organisaties hebben na de eerste vier sessies een duidelijker zicht op de behoeftes binnen hun organisatie en stellen een stappenplan op om zelf mee aan de slag te gaan. In de vijfde sessie koppelen zij hun eerste bevindingen terug aan de groep en de coach.
De vormingsreeks ‘Kwaliteit in Gidsenwerking’ werd ondertussen door meer dan 100 organisaties met gidsenwerking gevolgd. Als je benieuwd bent naar de ervaringen van andere deelnemende organisaties uit de toeristische sector, kan je hier hun getuigenissen er op nalezen.
Ervaringen met de workshopreeks
De workshops zelf waren enorm nuttig en de tools uit de toolkit komen nog steeds heel goed van pas. Maar vooral het netwerk dat we hebben opgebouwd is van onschatbare waarde.
De workshops waren een eyeopener. Ik ontdekte dat kwaliteit al start bij de voorbereiding, het plannen en het boeken van rondleidingen. Ik leerde ook dat je veel aandacht moet besteden aan nazorg. We waren wel met die zaken bezig in Bilzen, maar niet zo bewust. Ik keerde terug met meer inspiratie en tal van nieuwe mogelijkheden.
Veel gidsen zijn al 40 jaar op dezelfde manier bezig. Ze hebben geen oog voor hoe de wereld veranderd is. Tijdens de workshops merk je dat dat niet de toekomst is en sta je o.a. stil bij de missie en het doel van je eigen organisatie. Zo krijgt de kwaliteit in onze gidsenwerking een update én een upgrade.