Gastvrijheid - Kennis & onderzoek

gastvrijheid  Kennis en onderzoek header image

Filosofie Toerisme Vlaanderen 

Op de hoofdpagina kan je lezen waarom wij als organisatie inzetten op gastvrijheid en wat we daaronder verstaan. Hier lees je meer over onze missie, visie en hoe we de toeristische sector ondersteunen op vlak van gastvrijheid.

Missie

Toerisme Vlaanderen wil zich als een strategie- en kennisgedreven overheidsdienst inzetten om jou en andere ondernemers in de toeristische sector te inspireren, informeren, motiveren en activeren in het creëren van gastvrije belevingen.  

Visie

We streven ernaar dat alle bezoekers zich op elk moment in de bezoekerscyclus oprecht welkom voelen in Vlaanderen (en Brussel) en dat ze op basis van die spontane en authentieke gastvrijheid van de inwoners memorabele momenten beleven die ervoor zorgen dat de reputatie van Vlaanderen als gastvrije bestemming toeneemt. Inwoners, ondernemers en dienstverleners kennen hun plek en zijn er de trotse ambassadeur van.  

Ondersteuning sector

Onderzoek toont dat Vlaanderen vandaag best goed scoort op vlak van gastvrijheid. Vooral logies, musea en erfgoedsites behalen topscores op de benchmark. Voor foodbelevingen en interactie met locals is er nog ruimte tot verbetering. Positief daarbij is dat bijna drie kwart van de inwoners positief staan tegenover toerisme. Een derde onder hen wil graag meer actief contact zoeken met de bezoeker. 

Toerisme Vlaanderen zal de komende jaren dan ook nog meer initiatieven ondernemen om de toeristische sector te ondersteunen op vlak van gastvrijheid en lokaal ambassadeurschap. 

Plan van aanpak

Waar willen we naartoe met het luik "Gastvrijheid"? Dat bundelden we samen in ons Plan van Aanpak. Lees het gerust even door, of bekijk de verkorte versie in de powerpointpresentatie (let op: beiden pdf-documenten).

Plan van aanpak Gastvrijheid (korte powerpointversie)
Plan van aanpak Gastvrijheid (lange versie)

 

 

Plan van aanpak gastvrijheid cover image

Zelf aan de slag

Theoretische modellen

Er bestaan verschillende theoretische modellen die je kunnen helpen om het ‘mechanisme’ achter gastvrijheid beter te leren begrijpen. Hieronder vind je er enkele: 

  • Het 4P-model werd in 2008 gelanceerd door Claudia Alflen als een denkrichting voor het ontwikkelen van gastvrijheid en handvatten voor de implementatie ervan. Er zijn veel bronnen waar je meer over kan lezen over dit model. Lees er bijvoorbeeld hier meer over.  
  • Het PGOB-model werd in 1988 ontwikkeld door Daan Bolier. Het brengt de relatie tussen dienstverlener en gast in kaart en daarbij spelen verwachtingen en werkelijke beleving van de gast een centrale rol. Er zijn meerdere bronnen die je meer kunnen vertellen over dit model. Lees er bijvoorbeeld hier meer over.  
  • Het SERVQUAL-model (Service Quality Model) is een methode om de ervaren kwaliteit van je dienstverlening door de ogen van je gasten, in kaart te brengen en te meten. Er zijn veel bronnen die je iets meer kunnen vertellen over dit model. Lees er bijvoorbeeld hier meer over. 

 

Inspiratie

Nog niet helemaal overtuigd? Of wat ideeën nodig voor je concreet aan de slag gaat? Laat je inspireren door boeken, video's en getuigenissen.

Ga naar de inspiratiepagina

Toolkit

Zelf aan de slag gaan? Dat kan! In onze toolkit verzamelen wij veel tools en hulpmiddelen zoals checklists die je verder helpen de gastvrijheid te vergroten.

Ga naar de toolkitpagina

Cijfers, rapporten en wetenschappelijk onderzoek

Cijfers en rapporten

 

Meer onderzoeksresultaten m.b.t. gastvrijheid en onze bestemming lees je in ons plan van aanpak

Reputatie-onderzoek 2021

In dit onderzoek werd nagegaan wat Europese reizigers al weten over Vlaanderen, wat ze ermee associëren en in welke mate ze reeds verbonden zijn aan Vlaanderen. Op slides 21 en 22 lees je dat de reputatie van de Vlaming bij Europese reizigers best goed zit: we worden over het algemeen gezien als gastvrije en respectvolle gastheren. 

Ambassadeursonderzoek 2021

In dit onderzoek wordt bij Vlamingen en Brusselaars onderzocht welke houding zij aannemen tegenover hun eigen plek als vakantiebesmetting en welke kennis en houding ze hebben tegenover enerzijds onze toeristische producten en anderzijds onszelf als gastheren. De bewoner blijkt best trots te zijn op zijn stad of regio: maar liefst 26% van de Vlamingen. Vanaf slide 12 lees je op welke troeven de Vlaming het meest fier is. Op slide 15 lees je dat Vlamingen zichzelf in de eerste plaats zien als levensgenieters maar dat ze in zichzelf ook vakmensen en gastvrije inwoners zien. 

Bewonersonderzoek 2021

In dit onderzoek werden de bewoners van de vijf Vlaamse kunststeden bevraagd. Van slide 32-37 lees je hoe zij de impact van toerisme ervaren en in hoeverre ze het toerismebeleid van hun stad steunen. Algemeen genomen staat bijna 3 op 4 inwoners positief ten opzichte van het toerisme in hun stad, al ervaren zij de gevolgen van het massatoerisme als steeds negatiever: overlast, dalende leefbaarheid door drukte, lawaai en zwerfvuil. Zij willen een kwalitatievere vorm van toerisme. Van slide 45-49 zoomen we in op de mate waarin bewoners in contact (willen) komen met de gasten in hun stad. De cijfers tonen ons het potentieel van lokaal ambassadeurschap: 1 op de 3 wil in contact komen met de bezoekers. 

Jouw contactpersoon

Jouw contactpersoon