De bezoekerscyclus helpt je om je in te leven in de reis van de klant, en in de opeenvolgende ervaringen die een klant tijdens een bezoek beleeft. Zo kan je de sterktes en zwaktes in je werking achterhalen – zowel voor als achter de schermen - en gericht aandachtspunten voor kwaliteit omschrijven.

De bezoekerscyclus in kaart brengen

Om te vermijden dat je alleen vanuit het standpunt van de organisatie naar je dienstverlening, je rondleidingen of je gidsen kijkt en onvoldoende rekening houdt met de realiteit, emoties en ervaring van je klant, kan je gebruikmaken van een bezoekerscyclus. De bezoekerscyclus in kaart brengen is een klantgerichte techniek om je diensten te optimaliseren en je aanbod te ontwikkelen en innoveren.

De bezoekerscyclus omvat de verschillende momenten waarop een klant met een organisatie met gidsenwerking in contact komt.

Bezoekerscyclus in kaart brengen

Voorbeeld van bezoekerscyclus

Om deze momenten beter in beeld te kunnen brengen en hieruit informatie te kunnen putten die je kan gebruiken in het proces van kwaliteitsverbetering, ontwikkelden we een voorbeeld van bezoekerscyclus.

De blanco versie van de bezoekerscyclus kan je als sjabloon gebruiken om de bezoekerscyclus die je klant bij jouw organisatie doormaakt in kaart te brengen.

Poster: blanco Bezoekerscyclus rondleiding

De ingevulde versie van de bezoekerscyclus geeft je een idee welk soort informatie je uit deze oefening kan verwachten en wat je ermee kan doen.

Poster: Voorbeeld bezoekerscyclus rondleiding

Ga zelf aan de slag met de invulbare versie van de bezoekerscyclus.

Bezoekerscyclus invulbaar

Deze bezoekerscyclus (blanco en ingevuld) kan je als A0-poster bestellen. De kostprijs bedraagt € 13,50 (exclusief verzendkosten).
 

Aan de slag met de bezoekerscyclus

In de kadertekst 'Aan de slag met de bezoekerscyclus' ontdek je voorbeelden van hoe je zo'n bezoekerscyclus concreet gebruikt in je werking.

Aan de slag met de bezoekerscyclus

Je kan de bezoekerscyclus ook inzetten als belevingskaart: een alternatieve manier om feedback van de klant over je aanbod te verzamelen. 

Voorbeeld Belevingskaart