Van marktonderzoek naar bezoekersinzicht

Meten is weten, luidt het vaak gehoorde adagium, maar om de bezoekerservaring echt te verbeteren is meer nodig, namelijk meten met inzicht. Hoe je dat doet, leer je in een 'must read' rapport dat (in 2005!) besteld werd door Museums & Heritage Show Ltd, nog altijd een gezaghebbende inspiratiebron voor het museum- en erfgoedwerkveld in het VK. Het rapport gaat ook in op de de verschillende verschijningsvormen van bezoekersbetrokkenheid, bezoekersmotivatie en het toevoegen van betekenis.

Inhoud

From market research to visitor insight

The evolution of visitor research

  • Counting heads
  • Spend per head
  • Satisfaction surveys
  • Target groups
  • Measuring learning
  • Impact on society
Target soup
  • Too many cooks
  • Lack of imagination
  • Is satisfaction satisfactory?
Meaningful measures
  • Existing or potential visitors?
  • Snapshot surveys or representative samples?
  • Visits or visitors?
  • When is a new visitor not a new visitor?
  • Beyond the usual survey
  • From market research to visitor insight
Meaningful models
  • Hierarchy of Visitor Engagement
  • Hierarchy of Meaning Making
The right tools for the job
  • Better survey questions
  • Incidental or intentional?
  • Probing deeper
  • Engagement observations
  • Post-it note responses
  • Fulfilment maps

Download het rapport hier.

Bron: Morris Hargreaves McIntyre/Museums & Heritage Show Ltd, 2005, 17p.

Voor meer inspiratie breng een bezoek aan museumsandheritage.com