Kijken naar je organisatie door de ogen van de klant is essentieel om een goed beeld te krijgen van de klantervaring. Door te werken met persona's kan je gemakkelijker sterkten en zwakten achterhalen en prioriteiten formuleren. Op basis van realistische en gedetailleerde kenmerken creëerje een fictieve klant om jebeter in te leven in diens ervaring met je dienstverlening enorganisatie. Persona's vormen een hulpmiddel om anders te gaan kijken naar de kwaliteit van je gidsenwerking. In de kadertekst rond persona's of in de handleiding van het innovatiecentrum (met stappenplan en basisregels) leer je er meer over.

  • Aan de hand van een voorbeeld van een persona concretiseren we wat we bedoelen met een persona, met zeer specifieke realistische en gedetailleerde kenmerken.
  • Er zijn talloze manieren om persona's voor te stellen. We geven je enkele verschillende voorbeelden van persona's waarmee Toerisme Vlaanderen al werkte:
  • Eén kenmerk waarinje klanten onderling verschillen, is de manier waarop zij kijken en informatie verwerven. Deze tekst over dimensies in leerstijlen kan je helpen nadenken over dediversiteit inleerstrategieën bijje klanten en de manier waarop je met een gediversifieerde gidsaanpak hierop kan inspelen.
Kadertekst Persona - KiAM
Personas - handleiding Innovatiecentrum
Voorbeeld persona - KiAM
Voorbeelden personas toerisme algemeen
Voorbeelden personas onthaal
Voorbeelden personas beleving
Leerstijlen - KiAM