Jouw contactpersoon
De bootcamp wordt getrokken door Syntra West, Scalda en UNIZO West-Vlaanderen in samenwerking met Toerisme Vlaanderen. Het event is doorspekt met workshops rond ondernemerschap. Zo krijgen de studenten een stevige basis aangereikt in marketing, kostenstructuur, lean canvas en pitching. Op het einde stellen de studenten hun ideeën voor aan een jury van ondernemers.
Voor het ontwerp van hun maatschappelijk en economisch rendabel plan nemen de studenten het finale toekomstbeeld voor de Sint-Godelieveabdij als uitgangspunt. Die kwam tot stand op basis van een grootschalig co-creatief toekomstonderzoek. In de zomer van 2021 bezochten ruim 16 000 nieuwsgierigen de abdij. Bezoekers konden hun toekomstideeën voor de locatie achterlaten. Dit resulteerde in zowat 5 000 toekomstvisies, die verder werden uitgepuurd tot 6 grote toekomstbeelden, waarvan uiteindelijk 1 weerhouden werd.
Leren vanuit de praktijk
De bootcamp maakt deel uit van G.R.A.M. ("Grensregioleren voor betere kansen op de arbeidsmarkt"), een project van INTERREG Vlaanderen-Nederland. Al 2 jaar lang al zetten Syntra West, Scalda en UNIZO West-Vlaanderen, over de Nederlands-Vlaamse grens heen, proefprojecten op volgens het regiolerenmodel. Bedrijven kunnen authentieke uitdagingen rond digitalisering, duurzaamheid, productontwerp … uitbesteden aan studenten. Die werken vervolgens, samen met een leercoach, een creatieve oplossing uit.
Dit leren vanuit de praktijk staat ver af van het klassieke onderwijs en heeft enkele grote voordelen: studenten komen tijdens hun studies al met de bedrijfswereld in contact, bedrijven leren potentiële toekomstige werknemers kennen, en de scholen krijgen de kans om toekomstgericht onderwijs uit te bouwen. De verworven competenties en bedrijfsreferenties moeten de studenten sterkere kansen bieden op de internationale arbeidsmarkt.
Meer weten?
De G.R.A.M.-partners stellen hun ervaringen voor op hun slotevent op 15 december 2022. Inschrijven kan hier.