De Baden van Oostende in een hedendaags jasje

27 oktober 2020
Oostende

Jouw contactpersoon

Ook het zopas vernieuwde Ensorhuis moest tijdens de maand november de deuren sluiten. Maar vanaf december kunnen kunstliefhebbers er opnieuw terecht. Sinds 27 oktober 2020 exposeert de Vlaamse kunstenaar en fotograaf Athos Burez er namelijk een hedendaagse versie van ‘De Baden van Oostende’, een iconisch werk van James Ensor uit 1890. Toerisme Oostende vzw en Toerisme Vlaanderen organiseren dit initiatief – genaamd James Ensor Recomposed – om de opening van het zopas vernieuwde Ensorhuis te vieren. Daarnaast is het ook de bedoeling om de nationale én internationale belangstelling voor Ensor en zijn link met Oostende te verhogen. De hedendaagse interpretatie van het schilderij pronkt in het Ensorhuis naast de ets die Ensor in 1899 maakte van zijn schilderij. Op die manier kunnen de bezoekers beide interpretaties naast elkaar bezichtigen.

Na een sluiting van bijna drie jaar, opende het Ensorhuis in juli 2020 opnieuw zijn deuren. Met de steun van Toerisme Oostende vzw, de Provincie West-Vlaanderen en Toerisme Vlaanderen, kreeg het museum een interactief karakter om de beleving van de bezoekers te optimaliseren. Om de heropening te vieren, lanceerden Toerisme Oostende vzw en Toerisme Vlaanderen een uniek kunstproject: een hedendaagse vertaling van het schilderij ‘De Baden van Oostende’ door kunstfotograaf Athos Burez. De kunstfoto is sinds 27 oktober 2020 te bewonderen in het Ensorhuis in Oostende.

James Ensor stond erom bekend kritiek op de maatschappij te verwerken in zijn schilderijen. En dat is ook exact wat hij deed in zijn werk ‘De Baden van Oostende’. Opmerkelijk is dat heel wat van de thema’s die de kunstenaar destijds aankaartte, vandaag nog steeds sterk leven in onze maatschappij. Anderzijds is de samenleving ook sterk veranderd de afgelopen 130 jaar. Om die reden besloot Athos Burez om in het nieuwe werk zowel thema’s uit het originele schilderij als nieuwe – meer recente en actuele – thema’s, zoals vervuiling, migratie, diversiteit en zelfs het gebruik van mondmaskers, te combineren.

Peter De Wilde, CEO Toerisme Vlaanderen: “Het is ook onze taak om met dat verleden aan de slag te gaan, en het positief in te zetten voor de maatschappij van nu. Dat kan bijvoorbeeld door hedendaagse kunstenaars – zoals Athos Burez – een podium te geven om de vraagstukken die gisteren werden opgerakeld in de kunst te vertalen naar de vraagstukken van vandaag.”

Zowel het originele werk van James Ensor als de hedendaagse interpretatie van Athos Burez uiten dus maatschappelijke kritiek. Tijdens de expo zullen er meerde dubbelgesprekken opgenomen worden die vertrekken vanuit die maatschappelijke kritiek. Deze gesprekken zullen kaderen in het Reizen naar Morgen-verhaal van Toerisme Vlaanderen.

Op het nieuwe werk staan maar liefst 180 figuranten naast elkaar afgebeeld. Uiteraard werden de coronamaatregelen doorheen het hele proces nauw opgevolgd. Zo kregen families en koppels die in mekaars bubbel zaten voorrang. Daarnaast werd er met tijdsloten gewerkt om contacten zo sterk mogelijk te beperken. Op het einde werden alle afzonderlijke beelden bij mekaar gevoegd, wat resulteert in het eindwerk.

De stad Oostende eerde haar beroemde inwoner Ensor al via meerdere initiatieven. De vernieuwing van het Ensorhuis en de hedendaagse interpretatie van ‘De Baden van Oostende’ zijn hiervan de meest recente voorbeelden. Toerisme Vlaanderen biedt met plezier ondersteuning aan deze initiatieven om de link tussen de Vlaamse Meester Ensor en de stad onder de aandacht te brengen bij kunst- en cultuurliefhebbers uit binnen- en buitenland.

© Athos Burez

Lees meer over de recente opening van het Ensorhuis en hoe we Ensor via TikTok internationaal onder de aandacht brachten.