#FlandersTravelForum laat wereld virtueel kennismaken met Vlaamse toeristische troeven

8 februari 2021
Brussel

Jouw contactpersoon

Uitdagende tijden vragen nieuwe manieren van denken en creatieve oplossingen. Daarom organiseert Toerisme Vlaanderen op 9 en 10 februari voor het eerst een virtueel #FlandersTravelForum. Met dit online B2B-evenement wil Toerisme Vlaanderen Vlaamse toeristische aanbieders op een veilige manier in contact brengen met mogelijke partners uit alle hoeken van de wereld. In totaal ruim 120 Vlaamse aanbieders en 280 internationale partners krijgen 2 dagen de kans om virtueel met elkaar te netwerken. Ze komen op het forum ook meer te weten over de toeristische troeven van Vlaanderen via verschillende themapresentaties, virtuele ervaringen en plenaire sessies met toonaangevende sprekers.

Dat de toeristische sector bijzonder zwaar getroffen is door de gezondheidscrisis zal niemand verbazen. Met dit eerste virtuele #FlandersTravelForum wil Toerisme Vlaanderen de Vlaamse toeristische aanbieders en internationale partners uit meer dan 20 verschillende landen ondersteunen in deze moeilijke periode. Het online forum biedt volop netwerkmogelijkheden, interactieve virtuele activiteiten en plenaire sessies. Op de sprekerslijst staan enkele indrukwekkende namen, waaronder Tony Wheeler, mede-oprichter van Lonely Planet, wielerlegende Johan Museeuw en trendwatcher Herman Konings.

"Ook in deze tijden waarin afstand houden en online vergaderen de norm is geworden, is het belangrijk om onze nauwe banden te onderhouden met onze partners uit alle hoeken van de wereld. Vlaanderen mist hen, Vlaanderen heeft hen nodig. Dit virtueel moment geeft ons de mogelijkheid om onze typische Vlaamse troeven nog eens extra in de etalage te zetten. Wanneer het internationaal toerisme opnieuw op volle kracht zal draaien, zullen we klaar zijn om bezoekers uit alle windstreken te overtuigen om Vlaanderen te komen ontdekken",

Vlaams minister van Toerisme Zuhal Demir.

“Dat we onze Vlaamse toeristische sector in deze moeilijke omstandigheden toch nog in contact kunnen brengen met meer dan 300 partners uit alle uithoeken van de wereld is het resultaat van ons internationaal netwerk dat we met Toerisme Vlaanderen na jaren van intensieve pers- en tradewerking hebben uitgebouwd, In een mum van tijd zaten we aan meer dan 470 deelnemers, die onderling al 2100 ontmoetingen hebben ingepland tijdens het forum. En misschien nog het allerbelangrijkste: allemaal geven ze aan dat ze klaar staan om ook weer écht bezoekers naar Vlaanderen te brengen of hier warm welkom te heten, eens de gezondheidstoestand dat weer toelaat.”
CEO, Peter De Wilde

Voor de Vlaamse toeristische aanbieders is het #FlandersTravelForum de perfecte gelegenheid om kennis te maken met nieuwe internationale trends in de toeristische sector en hun aanbod voor te stellen rond de kernthema’s die Toerisme Vlaanderen internationaal in de markt wil zetten, zoals Vlaamse Meesters, wielrennen, gastronomie, erfgoed, natuur en de herdenking van de Eerste Wereldoorlog,

“We zijn heel blij en enthousiast over deze vernieuwende formule van Toerisme Vlaanderen. Dat dit kan doorgaan ondanks corona is een steuntje in de rug dat onze toeristische sector zeer goed kan gebruiken. Het is niet alleen een mooie manier om onze bestemming in de kijker te zetten, maar het biedt ook perspectief om weer écht uit de startblokken te schieten, van zodra dat weer mogelijk is.”
Els Goethals, projectcoördinator Visit Oostende.

“Het doet ons deugd te zien dat er ondanks de huidige situatie zoveel interesse is uit binnen- en buitenland voor onze mooie regio. Dat geeft hoop voor de toekomst. Dank aan Toerisme Vlaanderen om dit te organiseren en ons de mogelijkheid te bieden Limburg verder op de kaart te zetten." Vicky Martens van Different Hotels

Het centrale thema van het forum is ‘Vlaanderen ontdekken met alle zintuigen’. Daarom ontwikkelde geurkunstenaar Peter De Cupere speciaal voor dit evenement 3 geuren met een duidelijke link naar Vlaanderen en zijn toeristische troeven: de geuren van chocolade, Vlaamse Meesters en een wandeling in de Vlaamse natuur. Vroege inschrijvers kregen de geuren vooraf toegestuurd, om ze aan te moedigen Vlaanderen met al hun zintuigen te ontdekken, ook al moet het nu nog even noodgedwongen virtueel.

Het #FlandersTravelForum staat ook in het teken van Reizen naar Morgen, de visie van Toerisme Vlaanderen voor het toerisme van de toekomst. Vlaams minister van Toerisme Demir maakte deze visie tot de hoeksteen van haar toeristisch beleid. Reizen naar Morgen wil Vlaanderen laten floreren als een kwalitatieve, inclusieve en duurzame toeristische bestemming. Een bestemming waarin bewoners, ondernemers, bezoekers en de mooie plekken zelf op een unieke evenwichtige manier met elkaar verbonden zijn.

Flanders Travel Forum