Herlancering toerisme met sensibiliserings- en inspiratiecampagne en app YouFlanders

5 juni 2020
Brussel

Jouw contactpersoon

Het samenwerkingsverband Vlaanderen Vakantieland 2.0 herlanceerde op 5 juni samen met de Vlaams minister van toerisme het toeristisch seizoen. Na weken ‘blijf in uw kot’ is het nu eindelijk tijd voor ‘kom uit uw kot’. Uiteraard met volksgezondheid en veiligheid voorop, en in lijn met de instructies van de Nationale Veiligheidsraad. Met de warme boodschap ‘We hebben jullie gemist’ start volgende week de inspiratiecampagne Vlaanderen Vakantieland om het toerisme in Vlaanderen in de kijker te zetten. Daarnaast pakken we uit met een online applicatie om Vlaanderen te ontdekken: ‘YouFlanders’. Bezoekers vinden er het toeristische aanbod terug, ze kunnen de veiligheidsmaatregelen op die plekken nagaan én meteen zien hoe druk het er al dan niet is.

De voorbije maanden waren allesbehalve evident voor de toeristische sector: massale annuleringen, nauwelijks of geen nieuwe boekingen, alle logies, musea en attracties gesloten… Op 2 juni zette de Nationale Veiligheidsraad het licht op groen voor een veilige herstart van de toeristische activiteiten in Vlaanderen, en dat vanaf 8 juni. Meteen het sein voor Vlaams minister van Toerisme Zuhal Demir om samen met de Vlaamse kunststeden en provincies, de private toerismepartners en Toerisme Vlaanderen het toeristisch seizoen voor heropend te verklaren.

Cruciaal in deze heropstart is een doordacht plan rond bezoekersmanagement, want het spreekt voor zich dat een optimale spreiding van de bezoekers in tijd en ruimte essentieel is voor een kwalitatieve en veilige toeristische beleving. Daarom lanceren we YouFlanders, een handige mobiele applicatie voor toeristische uitbaters én bezoekers om een zorgeloze vakantie in Vlaanderen mogelijk te maken. De applicatie geeft gebruikers een overzicht van alle bezienswaardigheden en toeristische diensten in hun nabijheid of op hun bestemming. Ze vinden er alle informatie die nodig is om met een gerust gemoed op pad te gaan: welke (extra) veiligheidsmaatregelen zijn van toepassing? Waar moet ik op letten? Is het daar op dit moment druk? Wat zijn rustigere alternatieven? Voor de toeristische ondernemers voorziet de applicatie een directe toegang om de nodige informatie over hun toeristisch aanbod én de drukte-indicatie zelf aan te geven.

Om bezoekers te sensibiliseren over ‘het nieuwe reizen’ verschijnt er op 6 en 7 juni in alle Belgische kranten een speciale katern over hoe we onze klassieke reisroutines kunnen doorbreken. Want uit onderzoek blijkt dat 80% van de Belgen druk bevolkte plaatsen liever vermijdt. Reizen in de zomer van 2020 zal duidelijk anders zijn: bewuster en dichterbij. Het zal beter zijn voor het welzijn van vele mensen die echt nood hebben aan het helend effect van vakantie na een lange en zware periode van thuiszitten. Het zal ook beter zijn voor onze lokale economie, beter voor het milieu, beter voor de waardering van onze eigen streek…

Vanaf 8 juni start ook een brede binnenlandse inspiratiecampagne die tal van verborgen parels onthult en mensen uitnodigt om te overnachten in Vlaanderen Vakantieland. De warme boodschap die daarmee gepaard gaat is “We hebben jullie gemist. #welkomterug”. Op die manier willen we de toeristische bestedingen in Vlaanderen op korte termijn verhogen. De campagne bestaat uit verschillende fases. Eerst spelen we in op de emoties die gepaard gaan met terug uit ons kot te mogen komen. Daarna zetten we in op de verschillende reismotivaties: sommige mensen willen zich volledig onderdompelen in een avontuur, anderen zoeken cultuur of een alternatief voor festivals, nog anderen zoeken rust. We zorgen met de campagne voor inspiratie en informatie op maat, gans de zomer. We tonen deze zomer ook al het unieke van Vlaanderen Vakantieland op televisie, in samenwerking met de Belgische media.

Bij dat alles houden we ook rekening met Vlamingen in kwetsbare situaties , want iedereen moet terug kunnen genieten van het recht op vakantie. Nogal wat Vlamingen ondervinden drempels (financiële en andere) die dat recht op vakantie kunnen bemoeilijken. Om vakantie ook voor hen mogelijk te maken, ondersteunt minister Demir het partnernetwerk Iedereen Verdient Vakantie dat Toerisme Vlaanderen coördineert. Meer dan 2.000 partners werken samen aan een betaalbaar en veilig vakantieaanbod deze zomer. Er is een éénmalige tussenkomst in het sociaal tarief om zo vakantie betaalbaar te houden en een deugddoende vakantie binnen bereik van elke Vlaming te brengen. Daarnaast werken we aan een noodfonds voor zorg- en jeugdverblijven en komt er deze zomer ook een extra subsidieoproep rond Iedereen Verdient Vakantie. Want deze zomer laten we niemand achter.

Ben jij een toeristische aanbieder? Belangrijk om weten:

  • Vakantiegangers die via de website www.vlaanderenvakantieland.be reserveren, boeken rechtstreeks bij de eigenaars en uitbaters. Op die boekingen worden geen commissies ingehouden, zodat de financiële opbrengsten maximaal naar jou doorstromen.
  • Zorg mee voor een zorgeloze vakantie in Vlaanderen en activeer jouw toeristische uitbating in de app YouFlanders. Meer informatie over hoe je deze app kan downloaden en gebruiken als toeristische aanbieder via www.toerismevlaanderen.be/youflanders.

Meer informatie over de app YouFlanders en het samenwerkingsverband Vlaanderen Vakantieland 2.0.