Jouw contactpersoon
Op 28 januari verwelkomden we samen met Visit Gent maar liefst 122 internationale journalisten voor onze Van Eyck-persreis. De journalisten waren afkomstig uit 14 verschillende landen (Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië, Verenigd Koninkrijk, Nederland, Rusland, Oostenrijk, Zwitserland, Tsjechië, Denemarken, Noorwegen, Zweden en Israël). Ze vertegenwoordigden belangrijke media zoals ‘Die Zeit’, ‘Frankfurter Allgemeine Zeitung’, ‘NRC Handelsblad’, ‘The Telegraph’, ‘El Pais’, ‘Le Monde’ en ‘La Stampa’.
Tijdens de driedaagse ontdekten de journalisten de culturele troeven van Vlaanderen. Centraal stond het stadsbrede festival ‘OMG! Van Eyck was here’, waarin de stad Gent het hele jaar 2020 door in het teken staat Vlaamse Meester Van Eyck. Het hoogtepunt van de persreis was de prestigieuze tentoonstelling ‘Van Eyck. Een optische revolutie’ in het Museum voor Schone Kunsten Gent (MSK). Daar zijn meer dan de helft van Van Eyck’s schilderijen en tekeningen te zien, samen met werken uit zijn atelier, kopieën van verdwenen werken van de meester en meer dan 100 andere topstukken. Ook op de agenda stond een bezoek aan het Lam Gods met de gerestaureerde centrale panelen in de Sint-Baafskathedraal. Daarnaast nodigden we de journalisten uit voor een thematische wandeling met elementen uit het stadsfestival ‘OMG! Van Eyck was here’.
We motiveerden de journalisten uiteraard om uitgebreid over onze bestemming te schrijven en te bloggen. Zo willen we bezoekers van over de hele wereld warm maken voor een bezoek aan Gent en aan de rest van Vlaanderen. Bekijk hieronder de reeds beschikbare artikels:
- NRC Handelsblad: ‘Die ogen, die lippen: de haarscherpe portretten van Jan van Eyck’
- La Stampa: ‘L’agnello mistico di Van Eyck, il colpo d’occhio della rivoluzione’
- The Guardian: 'A godlike, pounding power': Van Eyck and the Ghent Altarpiece Restored – review
- The Telegraph: ‘Van Eyck: An Optical Revolution review, Museum of Fine Arts Ghent: the pioneer of the humblebrag’
- Die Zeit: ‘Striche für die Ewigkeit’
- El Pais: ‘El Cordero Místico supera el meme para mostrar el fulgor de Van Eyck’