Internationale TikTok-campagne rond Ensor groot succes

25 augustus 2020
Brussel

Jouw contactpersoon

De internationale TikTok-campagne rond de Vlaamse Meester Ensor, die Toerisme Oostende en Toerisme Vlaanderen in mei 2020 lanceerden was een groot succes. In samenwerking met binnen- en buitenlandse TikTok-influencers slaagden we erin om tussen midden mei en eind juni 2020 een breed internationaal publiek kennis te laten maken met de kunst van Ensor. De influencers maakten en deelden een video rond het thema Ensor en spoorden daarna hun volgers aan om hetzelfde te doen. In totaal genereerden de influencervideo’s meer dan 30 miljoen views en heel wat interactie. Het doel van de campagne was om kinderen en jongeren (en via die jongeren ook hun ouders) warm te maken voor het werk van Ensor en om zo – ook in coronatijden – de reputatie van Vlaanderen als kunstbestemming te versterken.

Toerisme Oostende en Toerisme Vlaanderen voerden van midden mei tot en met eind juni 2020 een internationale campagne op het sociale medium TikTok. Bedoeling was om in samenwerking met influencers uit België, Nederland, Frankrijk, Duitsland, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Italië jonge kunstliefhebbers in contact te brengen met de kunst van James Ensor. En dit via een kanaal dat bij uitstek deel uitmaakt van de leefwereld van de jongeren.

De resultaten van onze allereerste TikTok-campagne mogen gezien worden. De influencervideo’s werden wereldwijd maar liefst meer dan 30 miljoen keer bekeken en diverse internationale media besteedden aandacht aan dit unieke initiatief uit Vlaanderen.

De hoogste kijkcijfers waren voor de video van influencer Hanamartin uit het Verenigd Koninkrijk. Die haalde meer dan 7 miljoen views. Maar ook de video’s van de andere influencers waren goed voor gemiddeld bijna 5 miljoen views. Daarnaast genereerden ze ook heel wat interactie. In totaal werden ze maar liefst meer dan twee miljoen keer geliket. De video die de Spaanse influencer Naim deelde kreeg op zijn ééntje zelfs meer dan 700 000 duimpjes omhoog.

Alle influencers werden vooraf zorgvuldig geselecteerd, onder meer op basis van hun populariteit in hun thuisland. Ze kregen de opdracht om via een zelfgemaakte video hun volgers aan te sporen om een masker te creëren en daarna het ware gelaat te tonen dat erachter schuilt. Maskers spelen een belangrijke rol in de kunstwerken van Ensor. De Vlaamse artiest Glints zorgde voor de muziek die typisch gepaard gaat met een TikTok-video en schreef speciaal voor deze campagne een nummer. Om de campagne extra ruchtbaarheid te geven koppelden we er ook een wedstrijd aan: de drie TikTokkers met de origineelste inzending wonnen elk een citytrip voor twee naar Oostende met uiteraard een bezoek aan het helemaal vernieuwde James Ensor Huis.

Met internationale acties als deze proberen we om ook in tijden waarin reizen niet altijd even evident is de reputatie van Vlaanderen als unieke bestemming te behouden en versterken.

TikTok-campagne