Jouw contactpersoon
In april en mei 2021 organiseerde Toerisme Vlaanderen een online bewonersstudie in het RivierPark Maasvallei, en dat aan beide grenzen van de rivier. De studie polste naar de houding van de inwoners tegenover toeristische ontwikkeling in hun gebied. De resultaten zijn positief: maar liefst 70% van de bevraagde inwoners steunt de ontwikkeling! Het valt ook op dat de bewoners bijzonder gesteld zijn op hun leefomgeving en de natuur die erbij hoort. Zo vindt bijna 80% van de respondenten dat de nabijheid van de Maasrivier, de rust en de natuurgebieden hun leefgebied het meest aantrekkelijk maakt. Wat heel bijzonder is, is dat het aanwezige wildlife even hoog scoort als de horeca als bijzondere troef van de omgeving (70%).
De natuur is dus duidelijk een belangrijke factor voor de bewoners in de Maasvallei. Zo vindt 92% van de respondenten dat de natuur beschermd moet worden en wil de helft zelf ook een steentje bijdragen door bijvoorbeeld zwerfvuil op te rapen of bezoekers wegwijs te maken.
Maar onderling zijn er ook enkele verschillen op te merken. Net zoals bij de bewonersstudie van het Scheldeland, scoren gemeenten met een verregaandere toeristische ontwikkeling ook hoger qua draagvlak voor toerisme. In gemeenten met grote stukken nieuwe natuur ontdekken de bewoners vooral eerst zelf nog de pracht en praal van hun omgeving. Wel staat vast dat in alle gemeenten van de Maasvallei bewoners vinden dat hun omgeving een toeristische bestemming moet blijven, waarbij natuurbeleving al een streepje voor heeft bij de bewoners.
De resultaten van deze bewonersstudie passen binnen de plannen om in het RivierPark Maasvallei vooral te focussen op mensen die van de natuur willen genieten door er te wandelen en aan algemene waterrecreatie te doen. Fietstoerisme gebeurt al genoeg, zo blijkt.
Met deze resultaten in de hand, gaan de partners in het RivierPark Maasvallei verder aan het werk richting de uitbouw van een florerende bestemming. Een bestemming waar toerisme op maat van het gebied wordt uitgebouwd en waarbij gefocust wordt op meerwaarde, in plaats van ‘meer’. Een plek waar bewoner, bezoeker en ondernemer op een kwalitatieve manier de schoonheid langs de Maas kan ervaren.
Benieuwd naar alle details van dit onderzoek? Lees het volledige verslag.