KMSKA zet als eerste Europese museum Art Security Tokens in om een meesterwerk publiek toegankelijk te maken

27 april 2022
Antwerpen

Jouw contactpersoon

Het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA) stapt als eerste museum in Europa in een innovatieve financieringswijze om zijn collectie te vergroten. Vanaf 27 april kan je via Art Security Token Offering een virtueel aandeel kopen in een topwerk. Kunstliefhebbers en het grote publiek kunnen zo 'mede-eigenaar' worden van Carnaval de Binche van James Ensor. Tegelijkertijd versterkt het museum zijn collectie én biedt het iedereen de kans om in kunst te investeren. Door het werk vanaf de heropening van het KMSKA op 24 september 2022 tentoon te stellen, kan bovendien iedere bezoeker ervan genieten.

In de aanloop naar de grote opening, organiseert het KMSKA samen met het Rubey-platform als eerste museum van Europa een Art Security Token Offering. Voor deze offering wordt het werk Carnaval de Binche van Ensor getokeniseerd. Dit betekent dat het werk virtueel wordt opgedeeld in een groot aantal gelijke delen. Die virtuele delen of “Art Security Tokens” houden financiële rechten in op het kunstwerk, dat als onderpand dient. Deze Art Security Tokens worden te koop aangeboden waardoor geïnteresseerden in een deel van het werk kunnen investeren vanaf €150. 

Het investeren in kunst is niet nieuw. Het biedt vooral welgestelde personen de mogelijkheid om een kunstwerk van museale kwaliteit aan te kopen. De werken verdwijnen nadien veelal in een kluis om in de toekomst - met winst - door te verkopen. Het KMSKA zet deze innoverende manier van investeren echter in om kunst te democratiseren. Niet enkel door het instapbedrag voor de Art Security Tokens bewust laag te houden en zo iedereen de kans te geven te investeren in een kunstwerk van museale kwaliteit. Maar ook door het werk van Ensor na de offering in het museum tentoon te stellen en zo voor alle bezoekers toegankelijk te houden.  

“Het Topstukkenfonds van de Vlaamse Overheid ondersteunt musea bij de aankoop en de restauratie van collectiestukken,” zegt Jan Jambon, minister-president van de Vlaamse Regering. “Kunst is echter gegeerd en als overheid is het niet altijd evident om écht mee te spelen op de internationale kunstmarkt. Het initiatief van het KMSKA en het Rubey-platform juichen we daarom enorm toe. Door op deze innoverende manier te investeren in hun collectie, schrijven het KMSKA en het Rubey-platform geschiedenis. Ze maken erfgoed uit privébezit opnieuw publiek toegankelijk en zorgen ervoor dat iedereen in een topwerk kan investeren. Een mooi voorbeeld van een publiek-private samenwerking.”

Collectiebeheer 2.0, binnen de traditie van het KMSKA

De samenwerking van het KMSKA met Rubey is duidelijk uniek. Privé-investeerders die mee museumcollecties helpen uitbouwen zijn echter van alle tijden. Zo speelde de Antwerpse familie Franck een belangrijke rol in de groei van de collectie moderne kunst van het museum. Net als toen wil het KMSKA ook nu mensen met liefde voor kunst verenigen en vond hiervoor in Rubey de ideale partner. Dankzij het geld dat opgehaald wordt via de Art Security Token Offering, kan Carnaval de Binche niet enkel worden aangekocht, maar krijgt het museum het werk eveneens in langdurige bruikleen. Zo kan iedereen eindelijk Carnaval de Binche bewonderen — een schilderij dat sinds jaren in privécollecties zit.

Nieuwe vorm van community-building 

Na een sluiting van meer dan tien jaar zal het KMSKA na de heropening een warme ontmoetingsplek zijn in Antwerpen. De Art Security Tokens van Rubey passen perfect in deze visie. De idee is immers om ook na de aankoop van de Art Security Tokens een community te bouwen door een hechte relatie met de investeerders te onderhouden. Zo zal het KMSKA in de periode rond de heropening alle token holders uitnodigen om op een exclusief moment het werk waarin zij investeerden, te komen bezichtigen. Daarnaast zullen ze regelmatig op de hoogte worden gesteld van het reilen en zeilen van’ hun Ensor’. Wordt het schilderij tijdelijk uitgeleend aan een buitenlands museum of zijn er nieuwe wetenschappelijke inzichten dan horen de token holders dit als eerste.

Luk Lemmens, voorzitter van het KMSKA, vertelt enthousiast: 

“Het KMSKA wordt meer dan een plek waar kunst getoond wordt. We zetten volop in op het betrekken van de bezoekers en de token holders bij onze collectie en werking. Dat iedereen 'mede-eigenaar' kan worden van Carnaval de Binche van James Ensor is heel bijzonder. Het KMSKA had al de grootste Ensor-collectie ter wereld. Door de toevoeging van Carnaval de Binche zetten we ons museum nog meer op de internationale kaart als Ensor-expertisecentrum.”

Art Security Tokens, de revolutie in de kunstmarkt

Omdat Art Security Tokens zo nieuw zijn, verwarren veel mensen ze met Bitcoins of NFT’s (Non-Fungible Tokens of niet- inwisselbare, onvervangbare digitale eigendomscertificaten). Art Security Tokens opereren echter in een geregulariseerde markt en dat is een wezenlijk verschil. De uitgifte van Art Security Tokens is m.a.w. gebonden aan de financiële wetgeving. Hierdoor genieten investeerders in Art Security Tokens dezelfde wettelijke bescherming als investeerders in pakweg aandelen, obligaties of andere effecten. Bitcoins of NFT's kennen nog geen duidelijk wettelijk kader.

Peter Hinssen, partner van Rubey en gekend technologie-ondernemer, ziet de toekomst groot voor Art Security Tokens:

“Ik ben er absoluut van overtuigd dat dit geen hype is, maar het begin van een revolutie. Technologisch zijn deze Security Tokens ‘the nec plus ultra’ wat gaande is in de blockchain-omgeving. Maar minstens even belangrijk is het sociale element. Investeren in Art Security Tokens is een echte impactinvestering.”

Art Security Tokens vertegenwoordigen bovendien een waarde in een fysiek bestaand product, in dit geval Carnaval de Binche, een uniek, niet-kopieerbaar schilderij van museale kwaliteit. Omdat Art Security Tokens zo het beste van twee werelden combineren, betekenen ze een ware revolutie voor investeerders.

Geïnteresseerden binnen de Europese Unie kunnen vanaf 27 april instappen via het Rubey-platform op www.rubey.be dat speciaal werd gecreëerd om investeringen via Art Security Tokens mogelijk te maken. 

Carnaval de Binche van Ensor

  • Geschilderd in 1924
  • Formaat: 76 x 61 cm
  • Materiaal: Olie op doek
  • Handtekening: in de linker onderhoek ‘ENSOR’

James Ensor is een van de meest internationaal gerenommeerde Vlaamse kunstenaars. Hij wordt in één adem genoemd met Rubens, Bruegel of van Eyck. Ensor is gegeerd. Heel wat prestigieuze internationale musea, zoals het Getty in Los Angeles en het MoMa in New York hebben een Ensor in hun vaste collectie. Weinig mensen weten echter dat het KMSKA de grootste Ensor-collectie ter wereld bezit. 

Ensors meest opvallende bijdrage aan de moderne kunst is het gebruik van maskers. Carnavalsmaskers duiken in zijn tekeningen en schilderijen op vanaf 1887. Het werk Carnaval de Binche bevat die kenmerkende beeldtaal. Het is een ontmoeting van uiteenlopende personages: elegante dames, koddige officieren en andere paljassen, gemaskerden en groteske wezens. In een kunst kritische tekst van 1911 heeft Ensor zijn voorliefde voor het gebruik van carnavalsmaskers toegelicht: “Het masker is voor mij: frisheid van toon, weelderige versiering, grootse onverwachte daden, superscherpe uitdrukkingen, verrukkelijke turbulentie (“Le masque me dit: fraîcheur de ton, décor somptueux, grands gestes inattendus, expression suraiguë, exquise turbulence.”).

De curators van het KMSKA selecteerden het schilderij Carnaval de Binche op basis van de kwaliteit, authenticiteit en de conditie waarin het werk verkeert.