TikTok-campagne maakt jong publiek warm voor Vlaamse Meester Ensor

14 mei 2020
Oostende

Jouw contactpersoon

Samen met Toerisme Oostende lanceerden we op vrijdag 15 mei 2020 een internationale TikTok-campagne rond Vlaamse Meester James Ensor. Bedoeling is om kinderen warm te maken voor de kunst van Ensor, op een kanaal dat deel uitmaakt van hun leefwereld en identiteit. Via hen motiveren we ook ouders om als gezin een bezoekje te plannen aan de werken van de Oostendse kunstenaar.

Onder het motto ‘jong geleerd is oud gedaan’, zetten Toerisme Oostende en Toerisme Vlaanderen met een TikTok-campagne in op jonge kunstliefhebbers. Via het populaire kanaal TikTok lanceren we de campagne #MyEnsor, waar we kinderen uitdagen om een eigen masker te creëren en daarna het ware gelaat te tonen dat erachter schuilt. De link met James Ensor is snel gelegd, want laat maskers nu net het bekendste thema zijn uit de werken van deze Vlaamse Meester. De TikTok-campagne loopt van 15 mei tot 30 juni.

Peter De Wilde, CEO van Toerisme Vlaanderen: “Ook in deze bijzondere tijden willen we ons erfgoed op een relevante manier tot in de huiskamers van een cultuurminnend publiek brengen. TikTok lijkt ons het geschikte kanaal om de figuur Ensor bij een jong publiek te introduceren. Wie weet kunnen die kinderen bij het kiezen van de volgende vakantiebestemming hun ouders overtuigen om een bezoek te brengen aan Oostende, waar Ensor leefde en werkte, en natuurlijk ook aan de rest van Vlaanderen.” 

Deze eerste TikTok-campagne van Toerisme Oostende en Toerisme Vlaanderen gaat meteen internationaal. Influencers geven niet alleen in eigen land maar ook in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Nederland, Spanje en Italië het goede voorbeeld aan andere TikTokkers. Bovendien zetten we ook muzikaal talent van eigen bodem in de kijker. Opkomende Vlaamse artiest Glints schreef speciaal voor dit kunstproject een nummer.

Naast het internationale aspect geven we de campagne extra ruchtbaarheid door er een wedstrijd aan te verbinden. De drie TikTokkers met de origineelste inzending winnen elk een citytrip in Oostende. Met deze campagne zetten we niet alleen Oostende in de kijker als bakermat van de Vlaamse Meester Ensor, maar versterken we - ook in coronatijden - de algemene reputatie van Vlaanderen als kunstbestemming.