Overslaan en naar de inhoud gaan
Home
Ondersteuning voor vakantiemakers

Search

Mobile menu expand icon MenuSluiten
Desktop menu expand icon Bekijk de categorieënSluit de categorieën
  • Thema’s en projecten

    Thema’s en projecten

    • Vlaanderen Erfgoedbeleving
      • Erfgoed zoekt toekomst
      • Vlaamse Meesters
      • Kastelen en tuinen
      • Religieus Erfgoed
      • 100 jaar Groote Oorlog
      • Stedelijk erfgoed
    • Vlaanderen Natuurlijk
      • Vlaamse parken
      • Recreatief wandelen
    • Culinair Vlaanderen
      • Vlaamse producten
      • Belgische biercultuur
      • Smaakhaven
    • Vlaanderen Fietsland
      • Cycling in Flanders
      • Recreatief fietsen
    • Congressen en events
      • Congressen
      • EventFlanders
    • Iedereen Verdient Vakantie
    • Gastvrijheid
      • Jongeren
      • Toegankelijkheid
      • Familievriendelijkheid
  • Tools en ondersteuning

    Tools en ondersteuning

    • Toolkit
    • Activiteiten & opleidingen
    • Open data
  • Cijfers en onderzoek

    Cijfers en onderzoek

    • Onderzoeksthema's
      • Ambassadeursonderzoek
      • Bewonersonderzoeken
      • De recreatieve toerist
      • Economie en toerisme
      • Congressen en events
      • Overzicht 2020 en lange termijn trend
      • Reputatieonderzoek
      • Trends in toerisme
      • Vlaamse Meesters
    • Toeristische barometers
      • Bezoekersbarometer
      • Logiesbarometer
      • Bestemmingsbarometer
    • Cijfers
      • Logiesaanbod
      • Overnachtingen en aankomsten
  • Erkenningen en subsidies

    Erkenningen en subsidies

    • Labels
      • Toegankelijkheidslabel
      • Green Key
      • Blue flag
    • Erkenningen
      • Erkenning als toeristisch logies
      • Erkenning als sociaal-toeristische vereniging
    • Subsidies
      • Relance-oproepen
      • Subsidies voor logies
      • Subsidies voor jeugdverblijven (Toerisme voor Allen)
      • Impulsprogramma 'Iedereen verdient vakantie'
      • Vlaams Stimulusprogramma
      • Subsidies voor sociaal-toeristische verenigingen
      • Hefboomprojecten
  • Wetgeving en decreten

    Wetgeving en decreten

    • Logiesdecreet
      • Je logies aanmelden
      • Basisnormen van het logiesdecreet
      • Basisregister Vlaams logiesaanbod
      • Overnachtingsgegevens doorgeven als jeugdverblijf’
      • Brandveiligheidsnormen logies
    • Decreet Iedereen verdient vakantie
  • Home
  • Nieuws
  • Publicaties
  • Over ons
    • Visie en strategie
    • Beleid
    • Partners
    • Branding
    • Organogram
    • Overeenkomsten
    • Jaarverslagen
    • Vacatures
    • Pers en media
    • Contact
  • Voor vakantiegangers

Toerisme Vlaanderen lanceert bestemmingsbarometer

30 mei 2022
Vlaanderen

Jouw contactpersoon

geel logo Toerisme Vlaanderen
Mia Lammens
Hubcoach Kenniscentrum
+32 2 504 03 83
Stuur een e-mail

Kruimelpad

  1. Home
  2. Nieuws
  3. Toerisme Vlaanderen lanceert bestemmingsbarometer
Toerisme Vlaanderen heeft een Bestemmingsbarometer ontwikkeld. Dat nieuwe instrument is bedoeld om in kaart te brengen in welke mate onze toeristische bestemming kan beschouwd worden als een florerende bestemming waar rekening wordt gehouden met de belangen van bewoners, bezoekers, ondernemers en de plek zelf. In zijn nieuwe strategische visie ‘Reizen naar Morgen’ streeft Toerisme Vlaanderen naar een gezond evenwicht tussen deze 4 belanghebbenden. Met de Bestemmingsbarometer kan nu voor het eerst ook objectief gemeten worden hoe het precies staat met dat evenwicht. 

Om het succes van toerisme in kaart te brengen wordt traditioneel bijna uitsluitend gekeken naar economische parameters, zoals aankomst- en overnachtingscijfers en de bijdrage van toerisme aan het bruto binnenlands product. Maar de nieuwe strategische visie ‘Reizen naar Morgen’ van Toerisme Vlaanderen wil een stuk verder gaan om in kaart te brengen in hoeverre een toeristische bestemming floreert. De Bestemmingsbarometer vult de economische parameters daarom aan met bijkomende indicatoren op sociaal, ruimtelijk en ecologisch vlak.  

Indicatoren voor bewoners, bezoekers, ondernemers en de plek 

Concreet verzamelt de Bestemmingsbarometer de beschikbare indicatoren voor bewoners, bezoekers, ondernemers en de plek over verschillende jaren heen. Waar mogelijk werkt de barometer ook met richtinggevende drempelwaarden. Voor bewoners zijn de algemene toeristische druk, de percepties ten opzichte van de positieve en negatieve impact van toerisme en het bestaande evenementenaanbod de belangrijkste indicatoren. Voor bezoekers kijkt de barometer naar de tevredenheid over accommodaties, attracties, transport en dienstverlening. Voor ondernemers bekijkt de barometer het aantal en de nettogroei in toeristische ondernemingen en de toeristische tewerkstelling. Maar daarnaast heeft de barometer ook oog voor maatschappelijk verantwoord ondernemen, duurzaamheid en toegankelijkheid. Voor de plek zijn de ruimtelijke spreiding en de seizoensspreiding van het toerisme belangrijke indicatoren, maar ook de ecologische voetafdruk van het internationale toerisme wordt in rekening gebracht. 

Toeristisch Vlaanderen krijgt een positief rapport 

De Bestemmingsbarometer geeft toeristisch Vlaanderen een gunstige beoordeling. De toeristische intensiteit in termen van aantal toeristen per lokale bewoner blijft in de meeste Vlaamse gemeenten relatief laag. En slechts weinig bewoners percipiëren toerisme expliciet als negatief. Vanuit bezoekersstandpunt vormt Vlaanderen een aangename reisbestemming die ze met plezier zullen aanraden aan andere reizigers. Ook de online reviewscores voor attracties en accommodaties zijn hoog. 

Aan de ondernemerszijde legt de barometer wel enkele risico’s bloot. Zo raken vacatures in horeca en toerisme moeilijk ingevuld en is de liquiditeitspositie binnen verschillende delen van de toeristische sector eerder zwak. Daardoor kunnen in geval van crisis snel betalingsproblemen ontstaan. Als we kijken naar de ruimtelijke aspecten van toerisme is het verblijfstoerisme nog steeds grotendeels geconcentreerd in de kunststeden, aan de kust en in de Limburgse vakantieparken. Toch zien we, onder meer door de coronacrisis een toenemende spreiding over heel Vlaanderen. De paasvakantie en de zomermaanden blijven de belangrijkste reismaanden maar er is op dit moment voor onze bestemming nog geen sprake van een té grote concentratie in de tijd.  

Ontdek de bestemmingsbarometer

Ook interessant

Cijfers en onderzoek

Deel deze pagina op:

Facebook
Twitter
E-mail
LinkedIn
whatsapp

Ontdek onze recentste nieuwsbrieven.
Op de hoogte blijven? Schrijf je in en ontvang ze voortaan in je mailbox!

Volg ons via:

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube
  • en
  • nl