Jouw contactpersoon
“Noem het gerust voedsel voor de geest voor kunstliefhebbers overal ter wereld, op een moment dat het échte kunstwerk even niet zichtbaar is voor het grote publiek en zijn finale reis maakt naar zijn definitieve eindstation, het nieuwe bezoekerscentrum in Sint-Baafs.”
Peter De Wilde, CEO van Toerisme Vlaanderen.
In de aanloop naar de opening van het nieuwe bezoekerscentrum in de Sint-Baafskathedraal op 25 maart 2021, en de onthulling van het gerestaureerde Lam Gods op haar definitieve plaats in het nieuwe bezoekerscentrum, zet Toerisme Vlaanderen een grootse socialemediacampagne op: ‘The Ghent Altarpiece. The return of its divine colours’. De campagne gaat over de verbluffende reis die het schilderwerk maakte en de zware klappen die het heeft moeten doorstaan. Van diefstal en vandalisme tot brand en andere beschadigingen. Twee Antwerpse broers, Stijn en Jonas, reizen in opdracht van Toerisme Vlaanderen naar alle bijzondere plekken in Europa waar de iconische panelen een geschiedenis hebben, praten er met experts en laten zich begeesteren door de wonderlijke geschiedenis van het Lam Gods.
Iedereen kan de avonturen van de broers volgen viade Instagramaccount van The Flemish Masters. Het doel? Kunstliefhebbers wereldwijd warm houden voor het befaamde werk van onze Vlaamse meesters Jan en Hubert Van Eyck. Doorheen de reis draagt één van de broers steeds dezelfde kledij. Zo wil Toerisme Vlaanderen een idee geven van de impact van tijd en reizen op kleuren, want het Lam Gods heeft heel wat moeten doorstaan.
In 2012 startte het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK) en het Fonds Baillet-Latour met de restauratie van het meesterwerk. De oude verharde vernislagen en de overschilderingen werden minutieus verwijderd. De restauratie wordt financieel gesteund door de Vlaamse Overheid, Toerisme Vlaanderen investeerde 4,3 miljoen euro in het nieuwe bezoekerscentrum.