Toerisme Vlaanderen start internationale campagne voor Vlaamse kunststeden

3 mei 2021
Brussel

Jouw contactpersoon

Samen met de Vlaamse kunststeden lanceert Toerisme Vlaanderen een meerjarige promotiecampagne om Antwerpen, Brugge, Gent, Leuven en Mechelen internationaal in de kijker te zetten. De campagne moet een boost geven aan het toerisme in de kunststeden, dat op een heel laag pitje staat sinds de start van de coronapandemie. We mikken met de campagne niet op het aantrekken van de grote massa, maar wel op het uitspelen van de troeven van elk van de steden, waarbij het aanbieden van een persoonlijke, waardevolle ervaring centraal staat. Warmmaker van de meerjarencampagne is een actie via sociale media waarbij T-shirts als stilistisch element worden gebruikt om de troeven van onze kunststeden onder de aandacht te brengen.

De Vlaamse kunststeden kregen veel te verduren door de coronacrisis, net als de rest van de toeristische sector. Een extra boost is hard nodig, daarom gaat Toerisme Vlaanderen samen met de kunststeden Antwerpen, Brugge, Gent, Leuven en Mechelen aan de slag met een heuse internationale campagne om de steden en hun troeven weer in de etalage te zetten.

De campagne, die drie jaar zal lopen, ligt in lijn met de nieuwevisie en strategievan Toerisme Vlaanderen en die van de kunststeden en zal daarom focussen op meerwaarde en de bijzondere ervaringen die je hier kan beleven. De persoonlijke en unieke ervaring die de steden aan buitenlandse gasten kunnen bieden, staat centraal. Het startschot van de campagne is een ludieke actie via sociale media waarbij T-shirts als stilistisch element worden gebruiktom duidelijk te maken dat elke stad allerlei soorten ervaringen te bieden heeft.

Small – Medium – Large experiences: de Vlaamse kunststeden bieden het allemaal aan.


shirts promotiecampagne kunststeden


De vijf Vlaamse kunststeden en Toerisme Vlaanderen lieten 10 shirts ontwerpenmet elkeen slogan. Hiermee maken we duidelijk dat ondanks het feit dat onze kunststeden misschien bescheiden in omvang zijn, ze rijk zijn in hun culturele en toeristische aanbod.

Bram Van Braeckevelt, voorzitter van de vzw Vlaamse Kunststeden: 

“We presenteren ons hiermee op een ludieke manier als alternatief voor de grote jongens. Een stad moet geen miljoenen inwoners hebben om een topbestemming te zijn, toch? Dat bewijzen wij elke dag opnieuw.’ 

Verbondenheid door eigenzinnigheid

Door de ligging en gemeenschappelijke geschiedenis zijn de vijf kunststeden sterk verbonden op vlak van erfgoed, vakmanschap, cultuur, … Bovendien liggen ze relatief dicht bij elkaar; een voordeel van de kleinere oppervlakte van Vlaanderen. Toch schuilt er achter de sterke verbondenheid ook een reeks verschillen: elke Vlaamse kunststad heeft zijn eigen DNA en dat zetten we graag in de kijker.

Om die eigenheid te verwerken in het ontwerp van de shirts, werd er beroep gedaan op Vlaamse fotograaf DanillLavrovski, een expert in creatieve street en cityvibes vastleggen. Een vleugje humor, een knipoog naar andere grootsteden en kunst: het is een sterke een match!

De sociale media-actie rond de T-shirts is de opstart van de meerjarige campagne dieeerstzal lopen in de vier buurlanden. De sociale media actie mikt op reputatieversterking en awareness. Heel de wereld mag weten dat onze Vlaamse kunststeden stuk voor stuk pareltjes zijn. In een later stadium wordt de actie grootschalig uitgebreid en zal er ook op conversie gewerkt worden.


Ontdek hieronder de ontwerpen van de T-shirts en lees alvast hier onze visie op een toekomstbestendig, florerend Vlaanderen.