Jouw contactpersoon
Net zoals vorig jaar voerde Toerisme Vlaanderen aan de start van de zomer een onderzoek naar de reisplannen van de Belg. In totaal werden 1749 Belgen bevraagd die de afgelopen drie jaar minstens 1 reis met overnachting ondernomen hebben. Het onderzoek toont aan dat het grote merendeel van de Belgen opnieuw klaar is om deze zomer te reizen. Twee derde van de bevraagden geeft aan dat ze van plan is om deze zomer zeker op reis te gaan, tegenover slechts 17 procent die met zekerheid niet zal vertrekken. Een andere 17 procent twijfelt nog.
Voornamelijk Vlaanderen en Frankrijk zijn dit jaar in trek bij de reislustige Belg. Vooral bij de Vlamingen zelf blijkt Vlaanderen een populaire vakantiebestemming voor deze zomer. Maar liefst 25 procent van de Vlamingen kiest dit jaar voor Vlaanderen en 14 procent voor Frankrijk. In Wallonië wil 33 procent naar Frankrijk, 19 procent kiest voor Wallonië zelf en 17 procent kijkt ernaar uit om Vlaanderen te (her)ontdekken. In Brussel kiest 25 procent voor Frankrijk en 19 procent voor Vlaanderen. Het is duidelijk dat het binnenlands toerisme opnieuw in de lift zit. Een welkom gegeven voor de vele Vlaamse toeristische ondernemers.
“Het is duidelijk dat een vakantie in Vlaanderen heel wat landgenoten weet te bekoren. De campagne die we samen met de provinciale toeristische diensten, onze Vlaamse kunststeden en tal van andere toeristische actoren voeren heeft duidelijk zijn effect op de binnenlandse overnachtingen niet gemist, net zo min als het tv-programma Vlaanderen Vakantieland op Eén dat onze Vlaamse troeven volop in de verf zet.”
Vlaams Minister van Toerisme Zuhal Demir
Net zoals vorig jaar, blijven ook in 2021 de kust gevolgd door groene bestemmingen het meest aantrekkelijk. Stedelijke bestemmingen zijn net zoals vorig jaar minder populair. Door corona zijn de Belgen meer dan vroeger belang gaan hechten aan bepaalde aspecten van reizen. Zo vindt iets meer dan de helft van de Belgen gezondheid en veiligheid belangrijker dan vroeger. Voor 48 procent is ontspanning nu belangrijker dan voor corona. Comfort en betaalbaarheid scoren hoog bij 35 procent van de Belgen. Ook hier zien we wel enkele opvallende verschillen tussen Vlamingen en Walen. Vlamingen hechten meer belang aan gezondheid, veiligheid en betaalbaarheid, terwijl de Walen ontspanning en comfort duidelijk belangrijker vinden.
Een laatste belangrijke conclusie uit het onderzoek is dat ongeveer drie kwart van de Belgen overtuigd is van het feit dat zowel binnenlands als buitenlands toerisme goed is voor Vlaanderen. De helft geeft ook aan dat de coronacrisis hen heeft doen inzien dat toerisme belangrijk is voor Vlaanderen. Slechts 13 procent van de bevraagden gaat niet akkoord met deze stelling.
Vanuit Toerisme Vlaanderen blijven we onze bestemming en vele troeven nationaal en internationaal in de kijker zetten – zowel via onze reguliere werking als met gerichte acties en campagnes. Zo zetten we de komende drie jaar bijvoorbeeld onze kunsteden Brugge, Gent, Antwerpen, Mechelen en Leuven in de etalage via een gerichte campagne. Ook onze kust en groene regio’s blijven we uiteraard promoten. We bieden ook financiële, inhoudelijke en logistieke steun aan het programma ‘Vlaanderen Vakantieland’ dat een perfecte etalage is van al het moois dat toeristisch Vlaanderen te bieden heeft.
Benieuwd naar alle onderzoeksresultaten?
Ontdek ze via onze monitoring-pagina.