Vlaamse meeting- en congressector in de kijker in Noord-Amerika

14 oktober 2020
Noord-Amerika

Jouw contactpersoon

Toerisme Vlaanderen zat dit jaar niet stil in Noord-Amerika, ook al sloeg de coronacrisis ook daar hard toe. Zo ondernamen we de voorbije maanden heel wat acties om Vlaanderen op de Noord-Amerikaanse markt onder de aandacht te (blijven) brengen als een moderne en transformerende meeting- en congresbestemming.

Onze troeven in de kijker blijven zetten en onze bestemming ‘top of mind’ houden bij congres- en meetingorganisatoren aan de andere kant van de oceaan. Dat is het doel van de vele inspanningen die we ook de voorbije maanden bleven leveren in de Verenigde Staten. Begin 2020, kort voor de uitbraak van de coronacrisis, namen we als officiële partner deel aan het ‘Professional Conference Management Association Convening Leaders’-event in San Francisco. Tijdens dit event legden we talloze waardevolle contacten en gingen we op prospectie om veelbelovende conferenties te signaleren met als doel om die naar Vlaanderen te halen. Ook toen kort na dit event grote delen van het land in lockdown gingen, bleven we in nauw contact met de talloze prospecten, waarvan er intussen een tiental hun toekomstige conferentie in Vlaanderen willen plannen. De conferenties in kwestie worden doorgaans enkele jaren op voorhand gepland, waardoor de coronacrisis (hopelijk) geen struikelblok zal vormen. Tijdens de lockdown zochten we ook actief naar Amerikaanse associaties die een duidelijke link vertonen met (één van) onze kernindustrieën (kunst, cultuur en erfgoed, zorg en samenwonen, circulaire economie, wielrennen, energie, natuurlijk Vlaanderen, voeding, gastronomie en bier, levenslang leren, mobiliteit, slim leven en industrie 4.0).

Daarnaast bleven we verder bouwen aan de reputatie van Vlaanderen als moderne congresbestemming door onder meer deel te nemen aan virtuele sectormomenten met bestaande ‘meeting industry’- organisaties. Met diezelfde partnerorganisaties bouwen we ook mee aan kwaliteitsvolle voorlichtingscampagnes. Een goed voorbeeld hiervan is de samenwerking met de ‘American Society of Association Executives’ (ASAE Foundation) waarbij we de Reizen naar Morgen-visie bekend maken bij de leden van de vereniging. Dat zijn vooral CEO’s, beleidsmakers en conferentieplanners. Midden oktober gaan we hier trouwens dieper in op een vijftal van onze kernindustrieën. De klemtoon ligt op de ‘State of the Art’-branding van Vlaanderen als bestemming en op het verder vergroten van het inzicht in onze doelgroep.

Verder nemen we als organisatie deel aan het ‘Certified Meeting Professionals’-conclaaf, een gesloten bijeenkomst voor professionals die over een certificaat voor meeting-professionals beschikken. Het doel hiervan is om de leden proactief kennis te laten maken met onze troeven. Dat doen we overigens ook bij het ‘Association Forum Chicagoland’.

Tenslotte blijven we ook in deze moeilijke tijden actief binnen de academische wereld. Het voorbije jaar kregen we al twee keer de kans om onze Reizen naar Morgen-visie voor te stellen bij de masterstudenten Toerisme van de ‘University of New York’ en we blijven erover waken dat onze goede relatie met deze universiteit behouden blijft. Ook gaven we in de maand mei nog een virtuele presentatie aan de studenten ‘Hospitality’ van de ‘University of Massachusetts Amherst’. We vinden het belangrijk om aan onze reputatie te bouwen binnen alle lagen van het MICE-universum en daar horen onze leiders van morgen zeker ook bij.