Flanders special meeting venues

Tegen 2030 willen we dat Vlaanderen erkend wordt als een topbestemming voor belevingsvolle congressen en events. De internationale associatiewereld moet ook Vlaanderen linken met een sterke erfgoed- en hoogtechnologische kwalitatieve beleving.

Ontdek de projecten binnen deze verhaallijn:

Project Flanders Special Meeting Venues

Sinds een aantal jaar ondersteunen en ontwikkelen we een bijzonder netwerk van venues in erfgoedlocaties door heel Vlaanderen en Brussel. Dat zijn er nu 21 waarmee we in het huidige project de draad terug oppikken. We werken verder aan beleving voor de (meeting & congres-)bezoeker en bekijken hoe we die beleving ook digitaal kunnen uitbouwen. Veel aandacht gaat naar de internationaal erkende kwaliteit maar ook aspecten zoals toegankelijkheid en duurzaamheid verliezen we niet uit het oog. We zorgen ervoor dat de venues mekaar steunen, en leren van mekaar, opdat we samen in deze post-corona tijd weer volop betekenisvolle events kunnen houden in Vlaanderen. Al doende zullen we ook een sterke brug bouwen naar projecten zoals ‘technologie & innovatie’ (HYBR.), belevingstrajecten & legacy. De evaluatie van het vorige traject zit er op en dan kunnen we met de leerpunten aan de slag. Hierbij steunen we op de expertise van drie professionele partners om dit belevingstraject voor venues samen met ons uit te bouwen.

Verder bekijken we ook hoe we in 2022 het netwerk kunnen uitbreiden met special meeting venues die een aanvullend of bijvoorbeeld high end aanbod kunnen aanbieden. De venues hebben er alvast veel zin in.

Project Digitale Transformatie 

In het kader van de relance versnellen we de digitale transformatie van de Vlaamse strategische venues waarmee we het verschil kunnen maken op de meetings, congressen & events-scene. Door middel van een co-creatief traject met de sector en met experten (die net aangesteld zijn) identificeren we samen de grootste uitdagingen rond venues in de hedendaagse context. We identificeren de behoeftes die ingevuld kunnen worden door digitaal (gerichte) oplossingen, opdat we onze venues zo snel mogelijk een competitief voordeel kunnen leveren op de internationale markt. Doelstelling: maximaal impact kunnen leveren vanaf eind 2022.