Gastvrijheid

Toerisme Vlaanderen zet sterk in op gastvrijheid. Ontdek hoe je de gastvrijheid van jouw toeristische beleving kan meten en bevorderen.
Gastvrijheid

Jouw contactpersoon

Gastvrijheid speelt een grote rol in de kwaliteit van je toeristisch aanbod. Een oprechte verwelkoming of interesse en behulpzaamheid die verder gaan dan verwacht, maken een reiservaring memorabel voor jouw bezoeker. Meer nog, de mate van gastvrijheid is bepalend voor de algemene bezoekerstevredenheid van een bestemming. Bovendien is gastvrijheid verbonden met alle schakels van de bezoekerscyclus.

Toerisme Vlaanderen wil voortaan dan ook nog meer inzetten op gastvrijheid en lokaal ambassadeurschap. We willen jou, als toeristische ondernemer, hier nog meer in ondersteunen, maar daarnaast ook lokale inwoners en dienstverleners uit andere sectoren betrekken. Denk maar aan de politieagent die een toerist de weg wijst, de taxichauffeur die een bezoeker naar zijn of haar hotel brengt of een winkelbediende die de inkopen afrekent. 

Op deze pagina vind je meer info over: 

  • onze missie en visie met betrekking tot gastvrijheid 
  • Ondersteuning naar de sector toe 
  • Instrumenten om gastvrijheid te meten en bevorderen 

 

Missie en visie

Missie

Toerisme Vlaanderen wil zich als een strategie- en kennisgedreven overheidsdienst inzetten om jou en andere ondernemers in de toeristische sector te inspireren, informeren, motiveren en activeren in het creëren van gastvrije belevingen.  

Visie

We streven ernaar dat alle bezoekers zich op elk moment in de bezoekerscyclus oprecht welkom voelen in Vlaanderen (en Brussel) en dat ze op basis van die spontane en authentieke gastvrijheid van de inwoners memorabele momenten beleven die ervoor zorgen dat de reputatie van Vlaanderen als gastvrije bestemming toeneemt. Inwoners, ondernemers en dienstverleners kennen hun plek en zijn er de trotse ambassadeur van.  

 

Ondersteuning sector

Onderzoek toont dat Vlaanderen vandaag best goed scoort op vlak van gastvrijheid. Vooral logies, musea en erfgoedsites behalen topscores op de benchmark. Voor foodbelevingen en interactie met locals is er nog ruimte tot verbetering. Positief daarbij is dat bijna drie kwart van de inwoners positief staan tegenover toerisme. Een derde onder hen wil graag meer actief contact zoeken met de bezoeker. 

Toerisme Vlaanderen zal de komende jaren dan ook nog meer initiatieven ondernemen om de toeristische sector te ondersteunen op vlak van gastvrijheid en lokaal ambassadeurschap.