Gastvrijheid

Toerisme Vlaanderen zet sterk in op gastvrijheid, zowel in haar eigen pilootprojecten, als in subsidieprojecten en het brede toeristische aanbod in Vlaanderen en Brussel. Ontdek hoe je de gastvrijheid van jouw toeristische beleving kan meten en bevorderen.
Gastvrijheid
Gastvrijheid speelt een grote rol in de kwaliteit van je toeristisch aanbod. Een oprechte verwelkoming of interesse en behulpzaamheid die verder gaan dan verwacht, maken een reiservaring memorabel voor jouw bezoeker. Meer nog, de mate van gastvrijheid is bepalend voor de algemene bezoekerstevredenheid van een bestemming. Bovendien is gastvrijheid verbonden met alle schakels van de bezoekerscyclus.

Toerisme Vlaanderen zette in het verleden al in op gastvrijheid, maar wil deze expertise voortaan als een aparte kwaliteitstopic benaderen. Daarnaast willen we ons ook verdiepen in het lokaal ambassadeurschap. We willen jou, als toeristische ondernemer, hier nog meer in ondersteunen, maar daarnaast ook lokale inwoners en dienstverleners uit andere sectoren betrekken. Die ondersteuning doen we op 4 manieren: inspireren, tools aanreiken, coachen en kennis delen & onderzoeken.

Op de onderliggende pagina's vind je heel wat inspirerende voorbeelden, ondersteunend materiaal en interessante lectuur die jou kunnen helpen bij het uitbouwen van een gastvrij aanbod.

Gastvrijheid?

Waarom zetten we als organisatie zo hard in op gastvrijheid? En wat verstaan we daar eigenlijk onder?

Gastvrijheid: wat en waarom? 

Ongetwijfeld is gastvrijheid een van de meest impactvolle kwaliteitstopics. Een oprechte verwelkoming, interesse en behulpzaamheid die verder gaan dan verwacht, maken een reiservaring memorabel voor de gast. Meer nog, de mate van gastvrijheid is bepalend voor de algemene gastentevredenheid van een bestemming. Bovendien raakt gastvrijheid aan alle schakels van de bezoekerscyclus. Ze wordt bepaald door zowel de lokale inwoners als alle dienstverleners uit de publieke en private sector die een rol vervullen in de toeristische bezoekerscyclus. Denk maar aan de politieagent die een toerist de weg wijst, de taxichauffeur die de gast naar diens hotel brengt of een winkelbediende die de inkopen afrekent.  

Toerisme Vlaanderen boog zich over een definitie omtrent gastvrijheid en lokaal ambassadeurschap: 

“In een gastvrije bestemming voelen alle gasten zich op elk moment in de bezoekerscyclus oprecht welkom geheten door zowel de inrichting en faciliteiten op een plek als door haar (toeristische) ondernemers, dienstverleners en bewoners. Zij bieden de gast zowel fysiek als online een oprechte verwelkoming, betrokkenheid en behulpzaamheid die verder gaan dan verwacht. De lokale ambassadeur kent als geen ander de troeven van zijn plek en draagt deze op gastvrije wijze uit bij onze gasten.” 

Waarom gastvrijheid? 

Toerisme Vlaanderen wil een maximale impact realiseren voor bezoekers, bewoners en ondernemers. Gastvrijheid blijkt hierbij een heel sterk middel en een troef te zijn. Op basis van de gemaakte analyse en de waarden waarvoor Toerisme Vlaanderen staat, streven we ernaar dat  

  • alle gasten op elk moment in de bezoekerscyclus in Vlaanderen (en Brussel) de oprechte verwelkoming, betrokkenheid en hulpvaardigheid van de gastheer voelen.  
  • de gasten op basis van die spontane en authentieke gastvrijheid van de inwoners memorabele momenten beleven die ervoor zorgen dat de reputatie van Vlaanderen als gastvrije bestemming toeneemt.   
  • de inwoners en ondernemers hun plek kennen en er de trotse ambassadeur van zijn.   

Filosofie Toerisme Vlaanderen 

Missie

Toerisme Vlaanderen wil zich als een strategie- en kennisgedreven overheidsdienst inzetten om jou en andere ondernemers in de toeristische sector te inspireren, informeren, motiveren en activeren in het creëren van gastvrije belevingen.  

Jouw contactpersoon