Gastvrijheid

Toerisme Vlaanderen zet sterk in op gastvrijheid, zowel in haar eigen pilootprojecten, als in subsidieprojecten en het brede toeristische aanbod in Vlaanderen en Brussel. Ontdek hoe je de gastvrijheid van jouw toeristische beleving kan meten en bevorderen.
Gastvrijheid
Gastvrijheid speelt een grote rol in de kwaliteit van je toeristisch aanbod. Een oprechte verwelkoming of interesse en behulpzaamheid die verder gaan dan verwacht, maken een reiservaring memorabel voor jouw bezoeker. Meer nog, de mate van gastvrijheid is bepalend voor de algemene bezoekerstevredenheid van een bestemming. Bovendien is gastvrijheid verbonden met alle schakels van de bezoekerscyclus.

Op de onderliggende pagina's vind je heel wat inspirerende voorbeelden, ondersteunend materiaal en interessante lectuur die jou kunnen helpen bij het uitbouwen van een gastvrij aanbod.

Waarom inzetten op gastvrijheid?

Gastvrijheid is een breed begrip: van vriendelijk en behulpzaam zijn, tot een toegankelijk gebouw en heldere informatie op maat gemaakt. Het draagt allemaal bij tot de ultieme bezoekerservaring. Die ervaring wordt bepaald door zowel de lokale inwoners als alle dienstverleners uit de publieke en private sector die een rol vervullen in de toeristische bezoekerscyclus. Denk maar aan de politieagent die een toerist de weg wijst, de taxichauffeur die de gast naar het hotel brengt of een winkelbediende die de inkopen afrekent.

Als ondernemer in de toeristische sector heb jij een cruciale rol in de beste beleving voor je bezoekers. Want een tevreden bezoeker is het beste uithangbord.  

Toerisme Vlaanderen wil een maximale impact realiseren voor bezoekers, bewoners en ondernemers. Gastvrijheid blijkt hierbij een heel sterk middel en een troef te zijn. Wij streven ernaar dat:  

  • alle gasten op elk moment in de bezoekerscyclus in Vlaanderen (en Brussel) de oprechte verwelkoming, betrokkenheid en hulpvaardigheid van de gastheer voelen.   
  • de gasten op basis van die spontane en authentieke gastvrijheid van de inwoners memorabele momenten beleven die ervoor zorgen dat de reputatie van Vlaanderen als gastvrije bestemming toeneemt.    
  • de inwoners en ondernemers hun plek kennen en er de trotse ambassadeur van zijn. 

 

Plan van aanpak

Waar willen we naartoe met het luik ’Gastvrijheid’? Dat bundelden we samen in ons plan van aanpak. Lees het gerust even door, of bekijk de verkorte versie (let op: beiden pdf-documenten).

Plan van aanpak Gastvrijheid (korte powerpointversie)
Plan van aanpak Gastvrijheid (lange versie)

 

Onderzoek

Onderzoek toont dat Vlaanderen vandaag best goed scoort op vlak van gastvrijheid. Vooral logies, musea en erfgoedsites behalen topscores op de benchmark. Voor foodbelevingen en interactie met locals is er nog ruimte tot verbetering. Positief daarbij is dat bijna 3 kwart van de inwoners positief staan tegenover toerisme. Een derde onder hen wil graag meer actief contact zoeken met de bezoeker. 

Meer onderzoeksresultaten m.b.t. gastvrijheid en onze bestemming lees je in ons plan van aanpak.

Reputatieonderzoek 2021

Dit onderzoek toont aan dat Vlamingen over het algemeen gezien worden als gastvrije en respectvolle gastheren.

Ambassadeursonderzoek 2021

Uit dit onderzoek bij Vlamingen en Brusselaars blijkt dat ze best trots zijn op hun stad of regio en dat we onszelf als levensgenieters, vakmensen en gastvrije inwoners zien.

Bewonersonderzoek 2021

Dit onderzoek bij de 5 Vlaamse kunststeden toont dat 3 op de 4 bewoners positief kijkt naar het toerisme in hun stad en wil dit in de toekomst op een kwalitatieve manier zien groeien.

Jouw contactpersoon