Jongeren

Ontdek hoe je jouw toeristisch aanbod beter kan afstemmen op jongeren en tieners aan de hand van enkele concrete tips.
jongeren

Jouw contactpersoon

Wist je dat jongeren de toeristen van de toekomst zijn? Hen laten proeven van je toeristische aanbod kan van grote invloed zijn op hun wereldbeeld. Toch is het niet altijd gemakkelijk om deze doelgroep te bereiken en betrekken. Wil jij je toeristisch aanbod meer afstemmen op jongere kinderen en tieners? Lees dan zeker verder want Toerisme Vlaanderen werkte hiervoor een aanpak uit binnen de kwaliteitslijn ‘familievriendelijkheid’.

Op deze pagina vind je meer informatie over:

 

Ambitie

Vanuit de Reizen naar Morgen-strategie streeft Toerisme Vlaanderen ernaar om jongeren maximaal te laten connecteren met de plek en de mensen die er wonen en werken. We delen graag onze bevindingen en tips met jou.  

Van adolescent tot student

Binnen de missie om jongeren meer te betrekken bij het toeristisch aanbod in Vlaanderen, legt Toerisme Vlaanderen de focus op de 15- tot 25-jarigen. Op de leeftijd van 15 neemt de invloed van de ouders op de vrijetijdsbesteding van hun kinderen af. Vanaf dan krijgen jongeren meer autonomie en beslissen ze steeds meer zelf hoe ze hun schaarse vrije tijd besteden. Tegen de leeftijd van 25 jaar ronden de meeste jongeren hun studies af en komen werk en een eigen inkomen, huisvesting, relaties en eventueel een gezin in het vizier. 

Jongeren, erfgoed en musea

Ben je actief in de museum- of erfgoedsector en wil jij jongeren (nog) meer betrekken bij jouw aanbod? Laat je dan inspireren door de opname van onze livestream ‘Weg met jongeren! Huh?’ vanuit het GUM – Gents Universiteitsmuseum.  

Tijdens deze livestream duik je in de leefwereld van jongeren en kom je te weten waarom de match tussen jongeren en musea en erfgoed zo moeilijk lijkt. Ook enkele jongeren en experten uit het werkveld nemen het woord.  

Bekijk ook de aftermovie van het evenement.

Publicaties

Er is inmiddels ook heel wat boeiende literatuur beschikbaar waarin je meer informatie en tips vindt om jongeren beter te bereiken en betrekken:  

1. Publicatie ‘Weg met jongeren! Hoe maak je je museum of erfgoedsite aantrekkelijk voor jongeren?’  

Deze publicatie van Toerisme Vlaanderen bestaat uit drie delen en biedt je verschillende tips en tools.

Weg met jongeren! Deel 1. De basis houdt de jongeren als doelgroep tegen het licht. Wie zijn ze, wat drijft hen? Hoe ontwikkel je een consistente visie omtrent het bereiken van deze doelgroep? En hoe vertaal je deze visie vervolgens optimaal naar de realiteit?  

Weg met jongeren! Deel 2. De voorgangers laat zien hoe anderen je voorgingen op het soms gladde ijs van het jongerenaanbod. Wat zijn de successen en inspirerende benaderingen? Waar ging het niet zoals gehoopt? Dit deel bevat zowel binnen- als buitenlandse voorbeelden van musea, erfgoedsites en organisaties die baanbrekend werk leveren in het bereiken van een jong publiek. 

Weg met jongeren! Deel 3. Het plan geeft je vuistregels en handvatten. In dit deel vindt je een plan van aanpak, inclusief concrete verwijzingen naar organisaties, publicaties en collega’s die kunnen helpen om je werking meer af te stemmen op jongeren. 
 

2. Onderzoeksrapport ‘Van jongerenpanel tot escape room. Hoe kunnen musea en erfgoedsites tieners bereiken?’  

In het onderzoeksrapport 'Van jongerenpanel tot escape room' vind je de resultaten en meer achtergrondinformatie van een onderzoek naar hoe musea en erfgoedsites in Nederland en Engeland jongeren succesvol benaderen en betrekken. De studie werd uitgevoerd door het HIVA – KU Leuven in opdracht van Toerisme Vlaanderen

 

3. Onderzoeksnota ‘Pukkelpop 2019’  

Door kunst te programmeren op Pukkelpop en dit te koppelen aan een onderzoek bij de aanwezigen, verwierf onderzoeksgroep Cudos – Vakgroep Sociologie (UGent) in opdracht van ART United nieuwe inzichten over de interesse van jongeren voor kunst en kunstmusea die ze bundelden in de onderzoeksnota 'Pukkelpop 2019'. Ook onderzochten ze op welke manier je jongeren kan warm maken voor een bezoek aan jouw kunsttentoonstelling of museum. 

Jeugdverblijven

We hebben in Vlaanderen en Brussel een rijke jeugdwerktraditie die nood heeft aan groepsaccommodaties om op uitstap te gaan. Heel wat jeugdverblijven spelen hierop in en bieden ook faciliteiten aan voor bos-, zee- en stadsklassen voor scholen, of een goedkope vakantiemogelijkheid voor het bredere verenigingsleven of privaat verhuur. Voor heel wat jongeren betekent dit een eerste vakantie-ervaring.   

Naast deze jeugdverblijven, zijn er ook nog de hostels. Deze verblijfplekken focussen zich meer op (jonge) buitenlandse, individuele bezoekers of kleine groepjes. De ‘backpackers’ zijn hun voornaamste publiek.   

Lees alles over het Vlaamse Logiesdecreet en het Toerisme voor Allen decreet

Ontdek meer over de steunmaatregelen voor jeugdverblijven