Tips voor logies

Op deze pagina vind je tips om de toegankelijkheid van jouw logies in de kijker te zetten. Onderstaande vragen helpen je op weg om alle informatie rond de toegankelijkheid van jouw logies te verzamelen. En om ze vervolgens een plaats te geven op je website. Tussendoor geven we je ook enkele goede voorbeelden uit de praktijk mee.

Jouw contactpersoon

Bereikbaarheid

Openbaar vervoer

Welk treinstation of welke bus-, tram-, of metrohalte ligt in de buurt?
Hoe geraken jouw gasten van daar tot bij jou? Geef aan met een plannetje en beschrijf ook in woorden. Neem informatie over diensten en toegankelijkheid van het dichtstbijzijnde station of halte over van de NMBS-website, De Lijn of MIVB.

Vervoer vanaf de luchthaven of station

Bied je zelf vervoer aan?
Is de wagen geschikt om een rolstoel mee te nemen? Geef zeker aan of de auto een lift of een hellend vlak heeft, en of de rolstoel opgevouwen in de koffer kan.

Kan je vervoer voor jouw klanten regelen?
Ken je een bedrijf met aangepaste taxi’s in de buurt? Hier vind je een overzicht van taximaatschappijen met aangepaste voertuigen.

Robin Ronsyn van vakantiehuis De Kleppe

Robin Ronsyn van vakantiehuis De Kleppe streeft naar multi-toegankelijkheid, én communiceert erover op de website: “Een duidelijk zicht geven over de aanpassingen, mogelijkheden, toegankelijke activiteiten, aanbod in de regio en de parkeermogelijkheden is enorm belangrijk. Het totaalplaatje moet kloppen! De zaken die op onze website staan, hebben wij ook zelf getest of geprospecteerd bij onze doelgroepen.” Bekijk hier hoe het team van Robin een overzicht geeft van activiteiten in de streek én doorverwijst naar een taxidienst die verplaatsingen mogelijk maakt.

Parking

Beschikt jouw verblijf over eigen parkeerruimte voor bezoekers?
Geef aan hoeveel voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap er zijn. Beschrijf de weg van daar naar de ingang. Is de ondergrond van het parkeerterrein onverhard, geef dat dan zeker mee. Voeg een foto van de parking toe.

Heb je geen eigen parking?
Zeg waar men kan parkeren, of er voorbehouden parkeerplaatsen zijn en hoe jouw gasten van daar tot aan de ingang geraken. Heb je een voorrijdmogelijkheid dicht bij de ingang, vermeld dat dan ook.

Toegankelijkheid van het gebouw of domein

Heb je een toegankelijkheidslabel van Toerisme Vlaanderen?
Pak er mee uit! Gebruik het label prominent in jouw communicatiekanalen.

Bert & Vero van Hoeve De Schapenkop

Bert en Vero van Hoeve De Schapenkop geven aan dat “het toegankelijkheidslabel zorgt voor een zekerheid waardoor iedereen zich bij ons welkom kan voelen.” Bekijk hier (scrol naar onder op de homepagina) hoe zij het toegankelijkheidslabel op hun website vermelden en er een woordje uitleg bij geven.

Vermeld ook altijd de objectieve meetgegevens:

  • Als jeugdverblijf vind je jouw toegankelijkheidsinformatie op www.jeugdverblijven.be. Zoek je verblijf op, ga naar Gebouw en terrein > Toegankelijkheid.
  • Heb je een andere type verblijf? Dan kan je op de website van VISITFLANDERS terecht. Zoek rechts bovenaan naar jouw verblijf en gebruik de rechtstreekse link. De info is ook beschikbaar in het Frans en Engels. Je gebruikt best de rechtstreekse link naar jouw toegankelijkheidsfiche.

Kreeg je maximum 5 jaar geleden een toegankelijkheidsdoorlichting?
Maar heb je (nog) geen toegankelijkheidslabel? Of sta je niet op de VISITFLANDERS website? Zoek jouw verblijf op toevla.vlaanderen.be (enkel in Nederlands). Link door naar de pagina van jouw verblijf. Vul dit aan met of vervang dit door onderstaande bondige info op jouw eigen website.

Kreeg je geen toegankelijkheidsdoorlichting?
Of gebeurde die te lang geleden? Deze vragenlijst helpt ons om in te schatten of jouw gebouw al dan niet in aanmerking komt voor een screening. De ingevulde lijst mag je doormailen naar toegankelijk@toerismevlaanderen.be.

Bij een positief antwoord zal een medewerker van Inter Vlaanderen vervolgens contact opnemen om een geschikt moment af te spreken voor de screening ter plaatse. De resultaten van de screening worden eerst aan jou voorgesteld, daarna komt alles op de Toegankelijk Vlaanderen-website (www.toevla.be) en gaat het dossier naar de labelcommissie, die twee keer per jaar samenkomt. De criteria van Toerisme Vlaanderen voor een toegankelijk gebouw of een toegankelijke ruimte zijn speciaal voor de toeristische sector omgezet in handige technische fiches. Voor elk onderdeel - parkeerplaats, toilet, trap, keuken, tentoonstellingsruimte - is er een fiche met uitleg in woord en beeld.

Paul Billiet van de Vlaamse Jeugdherbergen

Ook Paul Billiet en het team van de Vlaamse Jeugdherbergen hechten belang aan goede communicatie over toegankelijkheid. “Wanneer gasten weten wat ze mogen en kunnen verwachten, vermijden we dat ze – en in het bijzonder mensen die drempels ondervinden om op vakantie te gaan – tijdens hun uitjes of vakantie opnieuw met beslommeringen geconfronteerd worden. Wie makkelijk aan de juiste informatie raakt zal ook sneller geneigd zijn om er eens op uit te trekken.” Bekijk hier hoe ze per hostel het behaalde toegankelijkheidslabel vermelden. Ze verwijzen daarbij ook door naar de objectieve meetgegevens.

Kreeg je geen toegankelijkheidsdoorlichting?
Of gebeurde die te lang geleden? Geef volgens de rubrieken op deze pagina beknopte info over de toegankelijkheid van je verblijf.

Astma en allergieën

Hou je rekening met personen met een stofmijt- of stofallergie?
In onze brochure over toegankelijkheidscriteria voor de toeristische sector lees je wat de aandachtspunten zijn. Je vindt een overzicht voor de verschillende onderdelen van je gebouw. Heb je allergievriendelijke kamers, vermeld het dan. Geef aan wat ze allergievriendelijk maakt en welke materialen je gebruikt.

Hou je voor de maaltijden rekening met voedselallergieën?
Geef aan hoe lang op voorhand dit aangevraagd moet worden.

Visuele beperking (blinden en slechtzienden)

Heb je voorzieningen voor blinden of slechtzienden?
Neem een kijkje naar de aanbevelingen voor toegankelijkheidscriteria. Enkele voorbeelden:

  • menukaart in braille en/of op de website in een leesbaar formaat
  • lift met braille/reliëfknoppen en geluidssignaal
  • kleurcontrasten tussen vloer, muren, deuren en toestellen in het sanitair
  • geleidelijnen
  • kamernummers in reliëf en/of braille
  • noppen bovenaan trappen
  • contrastmarkeringen op trappen en glazen deuren

Auditieve beperking (dove en slechthorende personen)

Heb je voorzieningen voor doven of slechthorenden?
Neem een kijkje naar de aanbevelingen voor toegankelijkheidscriteria. Enkele voorbeelden:

  • ringleiding (voor mensen met een hoorapparaat) aan de balie of in vergaderzalen
  • tril- of flitswekker
  • trilkussen
  • een visueel brandalarm
  • een medewerker die gebarentaal kent

Verstandelijke beperking, autismespectrumstoornis, dementie, …

Beschik je over een omheinde en afsluitbare tuin of buitenruimte?
Dat kan voor personen met wegloopgedrag een grote meerwaarde zijn. Het is ook een goede aanleiding om met (ervarings)deskundigen te bekijken wat je nog meer kunt doen voor mensen met een verstandelijke beperking, autismespectrumstoornis, dementie, …

Veiligheid

Heb je naast een geluidsalarm ook een visueel brandalarm, bijvoorbeeld in de verlichting?
Dat vernemen dove en slechthorende bezoekers graag.

Beschik je over een draagbaar of vast (bijvoorbeeld in de badkamer of gemeenschappelijk sanitair) personenalarm?
Dat is de moeite waard om te vermelden.
Niet voor op jouw website, maar wel belangrijk: onderzoek hoe mensen met een beperking zich in veiligheid kunnen brengen in het geval van brand of ander onheil. Dit is een aspect waar vaak onvoldoende aan gedacht wordt, maar dat van levensbelang kan zijn.

Extra informatie

Heb je specifiek aangepaste kamers?
Vermeld het kamernummer en geef een eenduidige beschrijving van elke alternatieve ingang of doorgang die beter toegankelijk is.

Sarah Rongere van het verblijf 'Hoge Duin'

Het team van Sarah Rongere van verblijf ‘Hoge Duin’ zet de toegankelijke troeven van het verblijf in de kijker. Mét vermelding van toegankelijke kamers en contactgegevens voor reservatie. Want, zo stelt ze: “Iedereen kijkt uit naar vakantie. Hiervan kunnen genieten op een zorgeloze manier, zonder onaangename verrassingen, is onbetaalbaar. Daarom vinden we het belangrijk om transparant te communiceren rond toegankelijkheid in en rond ons Vakantiedomein.”

Is er wifi?
Een vlot werkend, stabiel en duidelijk aangegeven wifinetwerk is een meerwaarde voor iedereen. Zeker voor wie zelf moeilijk of niet mondeling informatie kan vragen of lezen.

Toegankelijke website

Heb je onze bovenstaande vragen goed opgevolgd en alle informatie verzameld?
Mooi zo! Deze info moet vlot vindbaar zijn op jouw website:

  • Plaats alle informatie op een duidelijke plek op je website. Maak bijvoorbeeld een aparte pagina ‘toegankelijkheid’ aan.
  • Zet op de homepagina van jouw website een makkelijk herkenbare knop naar de toegankelijkheidsinformatie. Onze Engelse collega’s zagen een toename van 20% (!) in hun internetverkeer en boekingen na deze eenvoudige ingreep.
  • Plan je een nieuwe website, bezorg dan de AnySurfer-aanbevelingen voor toegankelijke websites aan jouw webbouwer. Zorg er voor dat jouw website een helder taalgebruik heeft, met voldoende contrasterende letters. Deze aandachtspunten geven bovendien een duidelijke structuur zodat ook zoekmachines (zoals Google) makkelijker jouw website vinden.

Extra tips

Ook boekingsplatformen nemen meer en meer toegankelijkheidsinformatie op. Sta je op een boekingsplatform zoals booking.com en airbnb? Vul dan ook daar de voorziene rubrieken over toegankelijkheid in.

Benut elke mogelijkheid om het in jouw promotie over toegankelijkheid te hebben. Vraag bijvoorbeeld ook gasten met een beperking om reviews te schrijven, specifiek over de toegankelijkheid van jouw logies. Zet ook eens een gast met een beperking in de kijker.

Vragen, opmerkingen of aanvullingen? Stuur een mailtje naar toegankelijk@toerismevlaanderen.be!