Zo zet je lokale partners in voor meer tevreden gasten én rendement

Kijk je soms ook naar andere kampeeruitbaters en vraag je je dan met een vleugje jaloezie af: ‘Hoe doen ze dat toch?’ Hoe krijgen ze het voor elkaar om met een klein team toch een perfecte website te hebben, allerlei activiteiten te organiseren, twee keer per week te koken voor de hele camping, weer nieuwe safaritenten of pipowagens neer te zetten en ook nog een vriendelijk praatje te maken met de gasten. Herkenbaar? Grote kans dat deze campings de kracht van lokale samenwerkingspartners hebben ontdekt. Het goede nieuws is dat ook jij die krachten kunt bundelen.

Jouw contactpersoon

Auteur: Tjerk Romkema


Samenwerken zorgt voor focus én (meer) tevreden klanten

Als kampeeruitbater is je to-dolijst eigenlijk nooit af. Je zit vol plannen die je kampeerterrein mooier, gastvriendelijker en rendabeler kunnen maken. Vlak voor de start van het seizoen kom je er helaas vaak achter dat je een aantal van die punten toch weer over het seizoen heen moet tillen.

Door samenwerkingen met (lokale) partners aan te gaan kun jij je als campinguitbater focussen op waar jij goed in bent. De kok, boswachter, verhuurorganisatie focust zich juist op de eigen kerncapaciteiten wat de kwaliteit, mits de afstemming vooraf goed is, ten goede komt. Je verrast je gasten met service die de verwachtingen overtreft, wat leidt tot een hogere klanttevredenheid.

Meer beleving = hoger rendement

Door samenwerkingen aan te gaan met experts bied je als camping jouw gasten een hogere servicegerichtheid en meer beleving. Dat hogere servicelevel kan op verschillende manieren leiden tot een hoger rendement. Het hogere servicelevel en de extra beleving zorgen ervoor dat je nieuwe doelgroepen kunt aantrekken en een hogere bezettingsgraad kunt behalen. Daarnaast kun je het gemiddelde bestedingsbedrag per gast verhogen, door de activiteiten betaald aan te bieden zoals bij een pizza-avond, óf door de beleving van een verblijf om te zetten in hogere verblijfsprijzen. Daarnaast kan meer beleving ook zorgen voor een hogere bezettingsgraad.

Maar als ik activiteiten uitbesteed aan een samenwerkingspartner dan mis ik die inkomsten toch? Met je samenwerkingspartner maak je uiteraard (prijs)afspraken over het inhuren van de diensten. Dit kan op basis van vaste prijsafspraken of op commissiebasis.

 

7 manieren van samenwerking

Er zijn vele verschillende manieren van samenwerking die je met (lokale) partners kunt aangaan. Ik licht er zeven uit waarmee je meteen aan de slag kunt.

 

1. De smaak van de streek

Eén van de meest voor de hand liggende samenwerking is die met lokale ondernemers in de foodsector: de lokale bakker die iedere ochtend de broodjesservice verzorgt, een wijnboer of bierbrouwer die één keer per week jouw gasten wijnen of bieren uit de streek laat proeven, de lokale ijsjes- of aardbeienboer die regelmatig een rondje over de camping maakt. Of verkoop de honing, confituur, wijn en andere lokale lekkernijen in de campingwinkel of bij de receptie. Je kunt daarbij ook afspraken maken met de samenwerkingspartner om de beleving te vergroten. De ijsjesboer loopt rond met een traditionele ijskar en voor de wijnproeverij zorgt de wijnboer bijvoorbeeld voor een aantal houten wijnvaten die als tafel dienen.

2. Safaritenten, bell-tenten en tipi’s

De stap naar het aanbieden van glampingaccommodaties kan voor campings arbeids- en kapitaalintensief zijn. Er zijn echter partijen zoals Greencamp, Vodatent en Geardropper die de verhuur van glampingaccommodaties op jouw kampeerterrein voor een groot deel uit handen nemen. De voorwaarden, opties en het rendement verschillen. Zo huren Geardropper en Greencamp een kampeerplaats af, bijvoorbeeld op camping “Sy en Maka” in de Ardennen, en verzorgen de marketing en plaatsing en inrichting van de tenten waarbij de camping enkel de campingfaciliteiten en schoonmaak verzorgt. Bij een Vodatent- of Farmcampsconcept is de investering voor rekening van de camping, maar wordt wel een bepaalde bezetting gegarandeerd. Deze samenwerkingspartners maken het mogelijk om glampingfaciliteiten aan te bieden zonder daar zelf veel risico bij te lopen. Het kan ook ingezet worden om te beproeven of het glampingconcept bij je camping past alvorens de investering te doen.

3. Lokaal restaurant of cateraar

Verras je gasten met gemak. Beschikt je camping niet over een eigen restaurant, maar wil je ze wel culinair in de watten leggen? Schakel de lokale horeca in. Laat de pizzeria met een mobiele pizzaoven ter plekke pizza’s bakken, de dorpsslager een barbecue organiseren of spreek met de plaatselijke frituur af dat ze één avond in de week Vlaamse frietjes op de camping komen bakken. Ook hier kun je goede afspraken maken met betrekking tot beleving. Je kunt lange rijen met aanschuiftafels gebruiken om de interactie tussen kampeerders te stimuleren en geef je gasten bijvoorbeeld vertrouwen door met een turfsysteem voor de drankjes te werken. Dat geeft een andere sfeer dan enkel een afhaalsysteem.

 

4. Excursies en animatie

Heb je geen animatie- en activiteitenprogramma, maar wil je toch af en toe iets speciaals doen voor je gasten of wil je je animatieprogramma meer afwisselend en spectaculairder maken, dan kunnen lokale partijen daarbij ook helpen. Door bijzondere momenten in de vakantie van je gasten in te bouwen wordt deze beter onthouden en verhoog je de kans op herhaalbezoek en mond-tot-mondreclame.

Lokale activiteiten waar je aan kunt denken: wildspotten of beestjes zoeken met de boswachter of een roofvogelshow van de lokale valkenier. Een mountainbike, wielertocht of wandeling in samenwerking met de plaatselijke wandel- of wielervereniging. (Kinder)Yoga, surf, klim, sup of golf workshops van een instructeur. Je moet hierbij een goede match vinden tussen jouw gasten en de aangeboden activiteit.

 


5. Sfeer op de camping

Een samenwerking die nog verder gaat, is het uitbreiden van jouw camping voor een aantal weken met een pop-up-glamping. Zo nam camping Mölke een festivalorganisator in de arm om de tijdelijke pop-up-camping ‘Bij de buren’ op te zetten. Zo konden ze profiteren van de toegenomen vraag naar glampingaccommodaties gedurende de coronapandemie. De festivalorganisatoren toverden het braakliggende terrein binnen een maand om tot een sfeervolle camping. Ook wanneer je als camping de overstap wilt maken naar meer beleving op je huidige terrein kan een samenwerking met een festival of evenementenorganisator snel zijn vruchten afwerpen.


6. Andere campings

Samenwerking met andere campings kan niet alleen heel waardevol zijn omdat jullie ervaringen kunnen uitdelen, maar kan ook zorgen voor meer gasten. Door een samenwerking aan te gaan met campings die zich richten op eenzelfde doelgroep maar in een andere regio, kun je elkaar versterken. De campings Boerenhof, Sokol en Lazy in Slowakije zetten succesvol een route uit van drie weken tussen de drie campings en versterkten daarmee hun positie en maken het de kampeerders die rond willen reizen makkelijk om een volgende camping te kiezen.


7. Kennis ophalen

In de wijde omgeving van de camping zijn veel kennispartners actief: organisaties die regionaal toerisme bevorderen zoals Toerisme Vlaanderen, hogescholen en beroepsonderwijs. Bij deze instellingen is veel kennis aanwezig bij personeel en studenten. Zo liet Camping Hartje Groen het ecosysteem voor een vlinderidylle ontwikkelen door studenten Landschapsinrichting, lokale biologen en de vlinderstichting. Ook Toerisme Vlaanderen heeft een begeleidingstraject voor kampeerondernemers om de belevingservaring van de gasten van jouw camping te vergroten. Deze ondersteuning met kennis maakt dat ondernemerskeuzes onderbouwd genomen kunnen worden.

Samen bereik je meer… beleving

Dit is slechts een greep uit de mogelijkheden die er voor samenwerking zijn. Het succes van de samenwerking zit ‘m in een goede match met de doelgroep, duidelijke afspraken met betrekking tot uitvoering, frequentie en financiën vooraf en continue evaluatie en communicatie na de start.

Samen bereik je meer: beleving voor je gasten, tijd voor jezelf en de primaire processen, omzet voor de samenwerkingspartners.

Auteur:

Tjerk Romkema is marketeer, docent, trendwatcher en hoofdredacteur van Kampeermeneer.nl. Het grootste online kampeermagazine van de Benelux. Hij kampeert al zijn hele leven en schrijft en adviseert over trends en inspiratie in de kampeerwereld voor kampeerders en campingeigenaren.