Jouw contactpersoon
- Download de presentatie over familievriendelijkheid.
- Download de presentatie over jongeren.
- Bekijk de opname van het webinar:
- De opname start wegens een technisch probleem bij dia 11 van de presentatie over familievriendelijkheid
- Het deel over jongeren start op 39'45''.
Inhoud
Familievriendelijkheid
- Wat is een familie en wat is een familievriendelijke bestemming? Waarom is familievriendelijkheid essentieel?
- De sleutels van een familievriendelijke werking: onthaal, dienstverlening, infrastructuur, communicatie en beleving
- Concrete tips voor elke touch point van de bezoekerscyclus
- Hoe begin ik eraan?
Jongeren
- Focus op jongeren van 15 tot 25 jaar
- Waarom komen ze (niet) en waarom er (toch) op inzetten?
- Drempels bij jongeren
- Trends in de jongerenwereld
- Hoe een jongerenwerking opstarten
- Het belang van participatie en communicatie
- Enkele goede voorbeelden
Gouden tips
Familievriendelijkheid
- Durf ook eens te gluren bij de buren (ook uit andere, commerciële sectoren).
- Houd de aandacht voor families vast in elke touch point van de bezoekerscyclus.
- Bezoek je eigen huis eens met een ‘familiebril op’, bijvoorbeeld met je (klein)kind of petekind.
- Zet zoveel mogelijk info online (over prijzen, aanbod, leeftijden, duur bezoek,…).
- Communiceer je huisregels op een positieve, leuke manier.
- Blijf trouw aan je huis in je familietour: kinderen en hun begeleider willen graag iets bijleren over je collectie en thema.
Jongeren
- Betrek jongeren, van bij het begin van een project en liefst structureel.
- Wees authentiek: jongeren doorprikken ‘fake’ al snel.
- Voorzie goede wifi.
- Voer een gerichte communicatie.
- Ze houden van immersieve ervaringen.
- Grote maatschappelijke thema’s houden hen bezig.
- Storytelling is van cruciaal belang.
Inleider
- Sara Lefèvre, Toerisme Vlaanderen (sara.lefevre@toerismevlaanderen.be)
Meer over familievriendelijkheid en jongeren
Publicaties, een zelfscan, inspiratie, vorming en meer over familievriendelijkheid en jongeren vind je elders op deze website.
Toerisme Vlaanderen verzorgt ook opleidingen op maat over 'communiceren met families', specifiek gericht op onthaalmedewerkers en suppoosten (max. 20 deelnemers). Heb je interesse? Contacteer Sara!