Zon, Zee... Zorgeloos helpt mensen met een beperking te genieten van een strandvakantie

Zon Zee strandvakantie

Jouw contactpersoon

Mensen met een beperking willen onbezorgd naar het strand kunnen, net als iedereen. Alleen hebben ze daar soms wat hulp bij nodig. Op 8 locaties aan zee kunnen ze terecht bij Zon, Zee.. Zorgeloos - een bijzonder project van Inter, het Vlaams expertisecentrum voor toegankelijkheid. Dat vertellen Bart Parmentier en Michelle Vandepoele van Inter.

Bart Parmentier (coördinator events): “Vroeger had je aan de kust nauwelijks voorzieningen voor mensen met een beperking. In het buitenland waren die er wél, en soms kregen we de vraag waarom dat hier niet kon. Daarom zijn we in 2006 begonnen met Zon, Zee... Zorgeloos.”

“We zijn gaan praten met de provincie West-Vlaanderen en met de kustgemeenten – nog steeds onze voornaamste partners. We zagen algauw dat 2 dingen heel belangrijk waren: infrastructuur en ondersteuning.”

 

“De reacties zijn onverdeeld positief. Op iedere locatie ligt een gastenboek, en daardoor weten we dat we echt een verschil maken. Veel mensen zouden zonder ons niet naar zee komen. Ze reageren soms zelfs emotioneel, gewoon omdat ze na jaren eindelijk nog eens naar het strand kunnen.”

Bereikbare locaties

Michelle Vandepoele (projectmedewerker Zon, Zee... Zorgeloos en adviseur toegankelijkheid): “Bij infrastructuur moet je denken aan speciale rolstoelen waarmee mensen het strand op kunnen, aangepaste toiletten, een hoog-laagbed, een tillift, en verzorgingsruimtes met douches waar je het zand kan afspoelen – heel belangrijk voor wie last heeft van doorlig- of doorzitwonden. Maar bijvoorbeeld ook aan bereikbare locaties met parkeerplaatsen voor rolstoelgebruikers, toegankelijke tramhaltes, verharde paden...”

“Daarnaast hebben mensen met een beperking ondersteuning nodig: hulp bij het uit- en aankleden, iemand die hun rolstoel duwt... Daar zorgen jobstudenten voor. Bij Zon, Zee... Zorgeloos hebben we 2 coaches die hen opleiden, ondersteunen en opvolgen. In Oostende is er daarnaast nog een team van vrijwilligers, die buiten de zomermaanden de rol van de jobstudenten overnemen.”

“Heel belangrijk: alle diensten van Zon, Zee... Zorgeloos zijn gratis. De gemeenten betalen de infrastructuur en de jobstudenten. En de provincie financiert de ondersteuning die we met Inter bieden.”
 

Elektrische rolstoelen

Bart: “Zon, Zee... Zorgeloos heeft 8 locaties in 6 kustgemeenten: De Panne, Nieuwpoort, Oostende, Bredene, Zeebrugge en De Haan – daar zijn er 3. In Oostduinkerke, een deelgemeente van Koksijde, komt er binnenkort wellicht ook eentje. In Middelkerke, Knokke-Heist en Blankenberge zijn we niet aanwezig. De locaties zijn soms gebouwen, soms containers. Ze worden goed aangegeven met borden en vlaggen.”

"De Panne was vroeger een blinde vlek, maar dit jaar heeft de gemeente een leegstaand winkelpand verbouwd tot changing place – een verzorgingsruimte met sanitair, douches, een tillift... Die is het hele jaar open, maar je moet wel reserveren. De meeste andere locaties zijn alleen ‘s zomers open. Reserveren hoeft niet, maar is handig als je zeker wil zijn dat er een rolstoel voor je klaarstaat.”

Michelle: “Tijdens corona waren er wat minder gebruikers, maar over het algemeen is Zon, Zee... Zorgeloos een groot succes. Veel hangt af van het weer, maar in een gemiddeld zomerseizoen lenen we duizenden strandrolstoelen uit.”

“Onze gebruikers zijn heel divers. Mensen met een zware beperking, maar evengoed mensen die heel zelfstandig functioneren maar af en toe wat hulp kunnen gebruiken. En tegenwoordig kan je op verschillende van onze locaties ook een elektrische strandrolstoel huren. Dan heb je niemand meer nodig om je te duwen. Een uitkomst voor rolstoelgebruikers die bijvoorbeeld in hun eentje met de hond naar het strand willen.”

“Trouwens: onze infrastructuur is er ook voor mensen zonder beperking – de verharde paden zijn bijvoorbeeld superhandig voor jonge ouders met een buggy. Dat noemen wij het principe van ‘universal design’: zorg ervoor dat iederéén baat heeft bij de ingrepen die je doet, niet alleen je doelgroep.”
 

Emotionele reacties

Bart: “De reacties zijn onverdeeld positief. Op iedere locatie ligt een gastenboek, en daardoor weten we dat we echt een verschil maken. Veel mensen zouden zonder ons niet naar zee komen. Ze reageren soms zelfs emotioneel, gewoon omdat ze na jaren eindelijk nog eens naar het strand kunnen. We horen eigenlijk maar één minpuntje: dat we er op sommige plekken alleen in de zomermaanden zijn. Maar in verschillende gemeenten experimenteren we met een aanbod voor buiten de zomer. Daar gaan we graag mee door.”