Jouw contactpersoon
Kwaliteitsgarantie en comfortclassificatie
Als je voldoet aan onderstaande minimumvereisten, bied je je hotelgasten een kwaliteitsgarantie. Deze kwaliteitsgarantie zorgt voor een gelijk speelveld voor iedereen in de sector. Voldoet je hotel aan alle uitbatingsvoorwaarden en laat je dat bevestigen door één van de logiesadviseurs van Toerisme Vlaanderen dan krijgt je een officiële erkenning, naargelang jouw keuze met of zonder sterrenclassificatie. Je krijgt minstens één ster. Naargelang je meer comfort, faciliteiten en diensten aanbiedt, levert dit je meer sterren op. Hieronder vind je de belangrijkste uitbatingsvoorwaarden waaraan ieder hotel in Vlaanderen minstens moet voldoen.
Bereikbaarheid
Jij en je medewerkers zijn permanent bereikbaar voor de logerende gasten:
- Je hotel heeft een website met correcte informatie en realistische foto’s.
- Je beschikt over een herkenbare receptieruimte of balie met voldoende privacy.
- Je receptieservice is permanent telefonisch of voor digitale communicatie bereikbaar.
- Je bent als uitbater permanent aanspreekbaar voor je gasten.
- Je gasten herkennen de hotelmedewerkers, bijvoorbeeld aan hun kleding of badge.
Hotelkamers
Je gasten krijgen doorlopend toegang tot hun hotelkamer. Die kamer beschikt over deze basisvoorzieningen:
- aparte, afsluitbare ingang
- bed per aangeboden slaapplaats
- natuurlijke én elektrische verlichting
- verduistering (bijv. overgordijnen)
- verwarming
- televisie met afstandsbediening (of een voorziening waarop kan gestreamd worden vanaf een eigen toestel)
- kleerkast met voldoende kleerhangers, tafel en stoel
- stopcontact
Badkamer en toilet
Minstens 85% van je hotelkamers beschikt over een badkamer en toilet in de kamer. De badkamer ziet er zo uit:
- bad of douche met koud en warm water
- wastafel met spiegel en koud en warm water
- zeep, een vrij stopcontact en een badhanddoek per gast
- raam, rooster of luchtverversingssysteem
- een vuilnisbakje
Voor de toiletvoorzieningen gelden deze voorwaarden:
- toilet met toiletpapier
- raam, rooster of luchtverversingssysteem
- minstens een visuele afscheiding van de slaapruimte
De badkamer en het toilet mogen zich in dezelfde ruimte bevinden.
Heb je hotelkamers zonder bad en toilet in de kamer? Dan laat je dat aan je gast weten vóór hij een verblijfsovereenkomst tekent. En je zorgt voor minstens één gemeenschappelijke badgelegenheid en wc per 10 hotelkamers zonder eigen bad en toilet. Voor die gedeelde ruimtes gelden dezelfde kwaliteitsstandaarden als voor private badkamers.
Dienstverlening
Een hotel in Vlaanderen biedt minstens deze service aan:
- dagelijkse schoonmaakbeurt voor alle hotelkamers en sanitaire ruimtes. De logerende gast krijgt de keuze om hiervan af te zien.
- dagelijkse wissel van de handdoeken en wekelijkse verschoning van het beddengoed
- dagelijks ontbijt in een gemeenschappelijke eetruimte
- aanbod van dranken
- de gasten kunnen voor hun verblijf en de eventuele bijkomende diensten betalen zonder contant geld
- informatie over het toeristische aanbod in de streek én over de hoteldiensten (bijv. de tijdstippen van het ontbijt)
- plaats of kluisje waar gasten waardevolle spullen veilig kunnen achterlaten
- draadloos internet in de hotelkamers en de gemeenschappelijke ruimten van het hotel
- gasten kunnen op verzoek een aantal persoonlijke verzorgingsartikelen krijgen (tandenborstel, tandpasta, scheerset, bad- en douchezeep)
- wekservice
Erkenning en comfortclassificatie
Voldoe je aan bovenstaande voorwaarden? Dan kan je je hotel ook vrijwillig laten erkennen door Toerisme Vlaanderen. Eén van onze logiesadviseurs komt dan bij je langs voor een plaatsbezoek en adviserend gesprek. De adviseur zal meteen ook het sterrenniveau van je hotel bepalen. Je kan je hotel laten erkennen met en zonder sterrenclassificatie. Uiteraard mag je wel enkel sterren gebruiken in de promotie van je hotel als je ook officieel erkend bent hiermee door Toerisme Vlaanderen. Een hotel krijgt minimum één ster en maximum 5 sterren superior.
Hotelsterren uitgelegd
Voor de hotelsterren gebruikt Vlaanderen de hotelclassificatie van de Hotelstars Union (HSU). Deze classificatie wordt door 20 landen in Europa 15 gehanteerd, waaronder België, Nederland, Duistland, Luxemburg, Oostenrijk, Zwitserland, Denemarken, Zweden, enz. Deze toetreding van Vlaanderen, Wallonië en Brussel tot de Hotelstars Union zorgt ervoor dat het kwaliteitsniveau van je hotel eenvoudig te vergelijken is met dat van hotels in andere regio’s en landen. De classificatie gaat van 1 tot 5 sterren superior. Voor elk sterrenniveau bestaat er een ‘superior’-classificatie. Daarmee worden hotels aangeduid die in hun categorie aanzienlijk meer punten halen dan noodzakelijk voor het aantal sterren dat ze hebben, maar die niet voldoen aan de normen van een hoger comfortniveau.
Goed om weten
Bovenstaande minimumvoorwaarden voor hotels vormen een aanvulling op de basisnormen voor logies en de algemene openings- en uitbatingsvoorwaarden voor kamergebonden logies. Daar moet je altijd aan voldoen, ook als je geen officiële erkenning als hotel aanvraagt. Je kunt trouwens een erkenning aanvragen voor meerdere beschermde benamingen of labels, zolang je aan de relevante voorwaarden voldoet.