Content- en conversatiemanagement

Toerisme Vlaanderen maakt 'content' voor en gaat in conversatie met potentiële toeristen via de juiste (online) kanalen. We stimuleren het delen van ervaringen over onze bestemming.

Facebook en Instagram in cijfers

• Onze internationale toeristische Facebookkanalen hadden eind 2017 een totaal van 1 060 123 fans gespreid over elf accounts. Dat is een groei van 45 740 volgers tegenover 2016.
  • Op Instagram kenden we een groei van 14 828 naar 22 003 volgers op onze drie belangrijkste accounts.

Visitflanders.com in cijfers

• In 2017 telden we 1 590 499 bezoeken op www.visitflanders.com. Dat is een stijging van 63% tegenover 2016.
  • 31% van die bezoekers toonde interesse in de content op onze website: zij lazen een thema- of bestemmingspagina of een 'story', klikten door naar een volgende pagina en bleven langer dan 40 seconden op de website.
  • Gemiddeld las een bezoeker 3 pagina’s per sessie.
  • 44% van de bezoekers bekeek meer dan 1 pagina. In 2016 was dat nog slechts 37 %.
  • De top 5 herkomstlanden van buitenlandse bezoekers op onze website waren in 2017:
    1. Spanje
    2. Verenigd Koninkrijk
    3. Italië
    4. Duitsland
    5. Frankrijk.
  • We telden 23% terugkerende bezoekers (in 2016 was dit 19%).
  • Het aandeel van mobiele bezoekers is toegenomen in 2017, ten koste van de desktop-bezoekers:
    • mobiel: 45%
    • desktop: 44%
    • tablet: 11%.
  • De top 5 van belangrijkste kanalen waarlangs bezoekers op onze site terechtkomen:
    1. organische zoekopdrachten (via de resultaten van een zoekmachine)
    2. direct verkeer (rechtstreeks naar onze website surfen)
    3. sociale media
    4. verwijzingsverkeer (doorverwezen vanop een andere website)
    5. betaalde zoekopdrachten.
  • Vooral organische zoekopdrachten en sociale media wonnen heel sterk aan belang in 2017, met een stijging van respectievelijk 83% en 122% tegenover 2016.
  • 2 106 mensen schreven zich in voor de nieuwsbrief (versus 874 in 2016).
  • 2 412 mensen deelden een pagina van onze website op hun eigen sociale media.
  • 12% van onze bezoekers bleef langer dan 5 minuten op de website.
  • 18% van onze bezoekers bekeek meer dan 4 pagina’s.
  • 16% van onze bezoekers klikte via onze website door naar een externe pagina.
  • Naar schatting 11% van onze websitebezoekers zijn internationale toeristen die zich op dat moment in België bevinden.

Lancering dashboard

Om de cijfers van onze publiekswebsite en sociale media op te volgen, lanceerden we in maart 2017 een overzichtelijk dashboard. Daarmee krijgen we een duidelijk antwoord op de vraag of we met onze kanalen wel kwalitatieve bezoekers bereiken en of onze content de bezoekers kan inspireren. Bovendien halen we er inzichten uit waarmee we onze werking en kanalen gericht kunnen optimaliseren.

Contentcreatie

In 2017 introduceerden we een aantal nieuwe concepten voor onze verschillende b2c platformen:

• We schreven een aantal '48 hours guides/48 uren gidsen' over de kunststeden (Brussel, Leuven, Mechelen, Antwerpen, Gent en Brugge). Dit zijn korte gidsen met verschillende hoogtepunten om het maximum te halen uit je bezoek aan een kunststad. We gaven bijvoorbeeld tips voor een kort verblijf in Gent.
  • Voor het eerst gebruikten we stories en live video op Instagram. We maakten bijvoorbeeld gebruik van deze functies om International Beer Day te promoten.
  • We schreven artikels met verschillende redenen om Vlaanderen te bezoeken in een specifiek seizoen of op regenachtige dagen. Bijvoorbeeld: '5 reasons to spend your summer in Flanders'.
  • We organiseerden verschillende 'take-overs' op Instagram. Bekende Instagrammers namen onze Instagrampagina tijdelijk over en zorgden voor verfrissende en kwalitatieve content. Zo nam de wereldbekende Belg le Backpacker voor ons enkele foto’s in het Hallerbos en Connecterra.

Op deze content waren we in 2017 bijzonder trots:

• Een reeks van 5 video's waarin we de kijkers lieten kennismaken met onze Vlaams vakmanschap: topchefs, chocolatiers, brouwers en street food.
  • Een video over de Flanders Kitchen Rebels die extra smaak gaven aan een Tomorrowland feestvlucht.
  • Een bestemmingsvideo met de befaamde interieurarchitect Axel Vervoordt in de hoofdrol, naar aanleiding van de heropening van het M HKA.
  • Een ‘morph’video om de nieuwe lichting van Jong Keukengeweld te introduceren.
  • Een story met de mooiste plaatsen in Vlaanderen om vast te leggen op de gevoelige plaat.
  • Verfrissende content om de Vlaamse week van de friet te vieren: een flowchart die bepaalt welke soort frietsaus jij bent, een foto-album met iconische plaatsen in Vlaanderen die ‘gepimpt’ werden met frietjes en een story over de meest unieke frietkoten die er te vinden zijn in Vlaanderen.
  • Een samenwerking met Lonely Planet en Visit Antwerpen naar aanleiding van de Best in Travel Cities campagne.

Interne samenwerking

Om de communicatie vanuit het hoofdkantoor in Brussel en de verschillende kantoren in het buitenland te stroomlijnen, introduceerden we in 2017 een vernieuwde 'global content calendar'. In deze planningstool duiden we verschillende hoogtepunten aan: feest- en themadagen, openingen van vernieuwde musea, belangrijke evenementen, enzovoort. Deze kalender dient als leidraad om eigen gecreëerde content of content van derden te delen via onze eigen kanalen: visitflanders.com, Facebook, Instagram, nieuwsbrieven, ... Bovendien houden we elkaar op de hoogte met een maandelijkse 'teamletter' die we bezorgen aan zo'n 75 interne abonnees.

Visit Europe Magazine

Toerisme Vlaanderen leverde in 2017 elke maand een artikel aan voor het Visit Europe Magazine. Dit online magazine focust op lezers uit de Verenigde Staten en Canada en telt 165 000 abonnees via e-mail. De open ratio van hun maandelijkse mails bedraagt 25%. Elk artikel heeft een bereik van ongeveer 2 000 tot 2 500 lezers. In de mei-editie van het magazine leverde het artikel over 'Flanders is cycling' Toerisme Vlaanderen een dubbele pagina op. Lees ook de andere edities van Visit Europe Magazine op hun website.

Vlaamse Meesters

In 2017 startten we met de voorbereidingen en eerste contentcreatie voor de promotiecampagne Vlaamse Meesters 2018-2020. Zo zetten we de content voor de campagnewebsite (in het Nederlands, Engels, Frans, Duits, Italiaans en Spaans) op punt, corrigeerden we de vertalingen en bouwden we de website www.flemishmasters.com.

Vlaanderen in beeld

In 2017 behandelden we 75 vragen omtrent beeldmateriaal, zowel van collega's als van partners.

Het beeldmateriaal dat we via Flickr beschikbaar stellen aan collega's, partners en andere geïnteresseerden, werd uitgebreid naar meer dan 12 000 kwalitatieve foto’s van onze bestemming (begin 2016 waren dat er nog 6 000).

Deze toename is vooral te danken aan een heel aantal fotoshoots waarmee fotograaf Piet De Kersgieter onze bestemming in beeld bracht. In 2017 legde hij Antwerpen, Mechelen, Brugge, Leuven, Gent en Bokrijk vast op de gevoelige plaat. Ook fotostudio BOA vulde onze collectie aanzienlijk aan met foto's van Vlaamse streekgerechten in een food studio en enkele beelden van de 'best views' in Vlaanderen.

Ook onze corporate Flickr-pagina werd in 2017 aangevuld met beelden van verschillende evenementen en campagnes: de tiende verjaardag van ons toegankelijkheidslabel, Jong Keukengeweld, ons netwerkevent in Diegem, de Toerisme Vlaanderen Awards, de inspiratiedag rond Toerisme van de Toekomst, ...

E-mailmarketing

In 2017 voerden we een aantal veranderingen door in onze e-mailmarketing. We schreven een nieuwe overheidsopdracht uit en gingen een partnerschap aan met RAAK, om hun platform EmailGarage+ te gebruiken.

RAAK maakte in het najaar van 2017 een uitgebreide analyse van de mailactiviteiten van de buitenlandkantoren en stelde zeer concrete en gerichte aanbevelingen op. Daarnaast werkten zij ook een algemene strategie uit voor de optimalisatie van onze e-mailmarketing, deels naar aanleiding van de nieuwe General Data Protection Regulation (GDPR) die in 2018 in werking treedt.

Copywriting

Sinds mei 2017 neemt Schrijf.be de copywritingopdrachten van Toerisme Vlaanderen voor zijn rekening. Schrijf.be behaalde de hoogste score op de criteria die we aanhaalden in het bestek voor deze overheidsopdracht. Alle diensten en afdelingen van Toerisme Vlaanderen maken hiervan gebruik.

Vertalingen

Het team van Content & Conversatie beheert ook het raamcontract voor de vertalingen. Alle diensten en afdelingen van Toerisme Vlaanderen kunnen hiervan gebruik maken. In 2017 verwerkten we een honderdtal vertaalaanvragen.

Open data

In 2017 werden de verschillende beschikbare datasets op het open dataportaal van Toerisme Vlaanderen 912 000 keer gedownload. Dat brengt het totaal aantal downloads sinds de opstart van het portaal in 2015 op meer dan 2 miljoen. Vooral de logies- en routedata worden veel gebruikt. In 2017 lag onze focus op de aanpassing van de logiesdatasets, naar aanleiding van het nieuwe logiesdecreet.

We zijn in volle overgang naar een volledig gedigitaliseerde wereld waarbij alles en iedereen aan het internet wordt gekoppeld. Dit zal vergaande gevolgen hebben voor iedere sector. In oktober 2017 startten we daarom een studie op om de impact van deze digitale transformatie op het toerisme te bekijken. Met een multidisciplenair team bekijken we welke digitale trends en drivers een impact hebben op de toeristische sector. Op basis daarvan tekenen we de digitale strategie van Toerisme Vlaanderen uit.