Jouw contactpersoon
‘Door de bril van de bezoeker’ is een stap-voor-stap gids in de wereld van mensgericht ontwerpen. Het richt zich op de bezoekers van attracties en musea. Jij bent de ‘chief experience officer’, verantwoordelijk voor het creëren van onvergetelijke ervaringen. Samen met je team versterk je de reputatie van je attractie.
Een initiatief van Toerisme Vlaanderen
Van 2019 tot 2022 organiseerde Toerisme Vlaanderen het opleidingstraject 'Door de bril van de bezoeker'. Deze opleiding was specifiek voor leidinggevenden in kwaliteit en publiekswerking. Hier vind je al het materiaal dat tijdens dit traject is gebruikt.
Voor wie?
- Je volgde het opleidings- en begeleidingstraject ‘Door de bril van de bezoeker’ en wil je kennis nog eens opfrissen voor je een nieuwe ontwerpuitdaging aanpakt.
- Je bent benieuwd naar de kunst van het mensgericht ontwerpen en wil jezelf vertrouwd maken met de methoden en technieken.
- Je wil als coach een groepje mensen inwijden in de principes van het mensgericht ontwerpen en hen op weg helpen om er concreet mee aan de slag te gaan.
Inhoud DIY-kit
- De syllabus
- Sessiepresentaties, templates en tools
- 5 leuke extraatjes
Syllabus
De syllabus is jouw gids voor mensgericht ontwerp. Je leert de principes kennen en raakt vertrouwd met het proces. Je leert ook werken met nuttige methoden en technieken. De syllabus bevat templates en tools die deel uitmaken van deze DIY-kit.
Sessiepresentaties, templates en tools
Sessie 1: Begrijp de uitdaging
- Sessiepresentatie
- Belevingsexpert in wording
- Het supersimpele stappenplan
- Buitengewoon beleven
- Poepsimpele vuistregels
- Poster ‘ik ben de CEO’
- Stakeholdermap
- Stakeholdermanagement
- Onderzoeksplan I
- Onderzoeksplan II
- Challenge map
- Uitdaging kiezen: eerste idee
Sessie 2: Begrijp de behoeften
- Sessiepresentatie
- Meer empathie plan
- Persona’s maken
- User persona
- Buyer persona
- Nieuwe bezoekers aantrekken
Sessie 3: Bepaal je missie en speelveld
- Sessiepresentatie
- Muurtje maken: naar een missie
- Toekomstbeeld maken: naar een visie
- Missie & visie statement
- Bezoekersvisie 1
- Bezoekersvisie 2
- Bezoekersvisie 3
- Uitdaging
- Serviceblauwdruk
- 20 tactieken om zelf met de bezoekerscyclus en serviceblauwdruk aan de slag te gaan
Sessie 4: Bedenken, prototypen en testen
- Conceptfiche 1
- Conceptfiche 2
- Conceptfiche 3
- Ideeselectie
- Ideeselectieparameters
- Mock-up iMac
- Mock-up iPad
- Mock-up iPhone
- Quicksketching
- Validatiecanvas
Sessie 5: Tonen en evalueren
De laatste sessie van het traject ‘Door de bril van de bezoeker’ fungeerde als toon- en leermoment. We selecteerden 5 getuigenissen van deelnemers.