Het onderzoek vond plaats in 12 Europese landen en de Verenigde Staten. 13 000 reizigers werden bevraagd over hun kennis over Vlaanderen en zijn deelbestemmingen, de aantrekkingskracht van Vlaanderen als vakantiebestemming, de bezoekintentie en de redenen om naar Vlaanderen te reizen.
Download het reputatieonderzoek
Resultaten in de kijker
- 91% van de internationale Europese reizigers geeft aan minstens al eens gehoord te hebben over Vlaanderen of een stad of regio in Vlaanderen. Brussel is de gekendste stad, gevolgd door Brugge en Antwerpen.
- Bijna 1 op 5 Europese reizigers denkt bij de bestemming Vlaanderen spontaan aan de historische steden. Ook kunst en kunstenaars (14%), bier (13%) en het oorlogserfgoed (12%) worden vaak genoemd.
- 41% vindt Vlaanderen een zeer aantrekkelijke bestemming voor een korte vakantie (1 tot 3 nachten), ten opzichte van 31% in 2021.
- 33% geeft aan Vlaanderen waarschijnlijk of zeker te zullen bezoeken voor een korte vakantie in de komende drie jaar. De bezoekintentie voor een lange vakantie is 29%.
- De historische steden en erfgoed zijn de belangrijkste redenen om Vlaanderen te bezoeken.
Waarom dit onderzoek?
Het reputatieonderzoek is het resultaat van een online bevraging die Toerisme Vlaanderen in 2024 liet uitvoeren om de reputatie van Vlaanderen en Brussel in kaart te brengen. Hoe leeft de regio bij (mogelijke) buitenlandse toeristen en wat zijn de achterliggende motieven voor een bezoek? Met de antwoorden krijgt de toeristische sector een beter beeld over de reputatie van onze regio in het buitenland. Die inzichten zijn waardevol om het toerisme verder te doen groeien.