Culinair Vlaanderen

Met het thema Culinair Vlaanderen zetten we de Vlaamse eet-en drinkcultuur centraal en maken we van Vlaanderen een culinaire topbestemming.
Mosselen met frieten en witbier | Mussels with fries and white beer

Jouw contactpersoon

De Vlaamse eet- en drinkcultuur is diepgeworteld in onze geschiedenis en wordt gekenmerkt door innovatie, traditie en vakmanschap. We hebben een uitgebreid aanbod van lokale producten, typische gerechten, drink- en eetgelegenheden op alle niveaus en specifieke eet- en drink gewoonten.

Voor 1 op de 5 Europeanen is lekker eten en drinken een van de belangrijkste factoren bij het kiezen van hun reisbestemming. Culinaire belevingen zijn voor bezoekers een uitgelezen manier om Vlaanderen beter te leren kennen.

Bij Toerisme Vlaanderen streven we naar een duurzame toekomst voor onze rijke Vlaamse eet- en drinkcultuur. We ondersteunen projecten die Vlaanderen als culinaire topbestemming versterken. Zo ontwikkelen we de sector en verrijken we het toeristisch aanbod. Daarnaast werken we aan een sterke reputatie en inspireren we internationale fijnproevers om Vlaanderen te ontdekken.

Verhaallijn Belgische biercultuur

Bier is een van onze bekendste en belangrijkste lokale producten. Vlaanderen geniet wereldwijd faam als bakermat van talloze bierstijlen en als topbestemming voor bierliefhebbers. Dit thema wordt extra belicht in de verhaallijn rond de Belgische biercultuur.

Onze biercultuur, erkend als immaterieel cultureel erfgoed door UNESCO, omvat meer dan enkel bier als lokaal product. Ook het vakmanschap en ambacht van de brouwers, de diverse brouwtechnieken, de verschillende bierstijlen, sociale gewoonten (zoals cafébezoeken), en de verbinding met de lokale gastronomie spelen een belangrijke rol in deze verhaallijn.

Antwerpse Brouw Compagnie (c) DRIESLUYTEN (2)

Projecten en samenwerkingen

Bij Toerisme Vlaanderen werken we aan een duurzame toekomst voor onze rijke culinaire tradities. We ondersteunen projecten die Vlaanderen als culinaire topbestemming versterken. Zo werken we samen met de sector aan de verrijking van het toeristische aanbod.

Smaakhaven

Met de Smaakhaven creëren we een thuishaven voor culinair Vlaanderen aan de Scheldekaai in Antwerpen. In deze erfgoedrijke omgeving kunnen culinaire makers en liefhebbers proeven, experimenteren, leren en elkaar ontmoeten. In dit culinaire belevingscentrum komen traditie en innovatie samen.

Loodswezen Antwerpen

Relanceprojecten

Hopspot | Brasserie - Events - Vergaderzaal - Microbrouwerij - Teambuilding - Overnachten

In het kader van het relanceplan van de Vlaamse regering voorzag Toerisme Vlaanderen een subsidie aan Hopspot om de microbrouwerij toeristisch te ontsluiten:
'Vlaanderen staat wijd en zijd bekend als een bierregio. Het is één van onze belangrijkste toeristische troeven. In het kader van het relanceplan van de Vlaamse regering investeert Toerisme Vlaanderen daarom in niet minder dan 13 brouwerijen,' zegt de Vlaamse minister van toerisme.

In 2022 lanceerde Toerisme Vlaanderen, als onderdeel van het relancebeleid voor de heropleving van de toeristische sector na de coronacrisis, verschillende thematische relance-oproepen. Binnen het thema Culinair Vlaanderen was er een oproep voor bierbelevingen met de focus op kwaliteitsvolle bezoekersbelevingen bij brouwerijen en een oproep voor culinaire belevingen rond verschillende typische Vlaamse producten

In totaal ondersteunen we 14 projecten gericht op bierbelevingen en 3 projecten gericht op culinaire belevingen. De realisatie van deze projecten is gepland ten laatste eind 2024 (uitstel mogelijk tot eind 2025). 

Lambiekland

Het project Lambiekland is een initiatief van Toerisme Vlaams-Brabant waarin de Lambiekbieren als uniek lokaal product centraal staan om de bierregio Pajottenland en de Zennevallei zowel lokaal als internationaal te promoten. Het project richt zich op de realisatie van een digitaal platform dat dient als toegangspoort voor bierliefhebbers om hun reis naar de regio te plannen en zich te laten informeren. Toerisme Vlaanderen ondersteunt dit project met als doel het platform uit te breiden voor de promotie van bierbelevingen in heel Vlaanderen.

Press trip humus x hortense

Samenwerken Samengroeien

Press trip social sustainable gastronomy
May 2024
Ambassadors of GOESTING: Nicolas Decloedt, Caroline Baerten, Joke Michiel and Seppe Nobels

Het initiatief “Samenwerken Samengroeien” van Horeca Vlaanderen, in samenwerking met Toerisme Vlaanderen, richt zich op het bevorderen van duurzaam personeelsbeleid in de horecasector. Dit project biedt ondernemers ondersteuning via financiële scans, ondernemersscans en trajecten voor personeelsbehoud, aangevuld met digitale en fysieke sessies, inspiratiekanalen en een afsluitend evenement op de Horeca Expo in november.

Wijnstraat

De Wijnstraat is een samenwerking tussen Vlaamse en Nederlandse wijngebieden om duurzaam wijntoerisme te bevorderen. Het gaat om de wijngebieden Hageland, Haspengouw, de Belgisch-Nederlandse Maasvallei en Mergelland/Zuid-Limburg. Het project richt zich op onderzoek naar de regionale wijnidentiteit, de ontwikkeling van een wijnroute en wijnhubs, en het bevorderen van een duurzaam wijnecosysteem. Toerisme Vlaanderen werkt 3 jaar samen met verschillende partners aan de realisatie van dit project, mede gefinancierd door het Interreg-programma en het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling.

Kick-off Wijnstraat.

Overige samenwerkingen

Ben je actief in de culinaire sector? Bij Toerisme Vlaanderen ondersteunen we ondernemers die Vlaanderen als culinaire bestemming willen versterken.

Samen promoten en ontwikkelen we Vlaanderen als culinaire topbestemming. Of je nu vragen hebt, wilt samenwerken aan culinaire thema's, of toeristisch advies zoekt, wij staan voor je klaar.

Toerisme Vlaanderen werkt samen met relevante partners in een Culinair Toerisme Netwerk om samenwerking te faciliteren en de Vlaamse voedselstrategie te ondersteunen.

Wil je samenwerken rond dit thema?

Neem contact op met Nicole Groot Zevert

Internationale promotie

Culinaire ervaringen bieden bezoekers een unieke kans om Vlaanderen te ontdekken. We inspireren internationale fijnproevers met onze typische lokale producten zoals pralines, bieren, ambachtelijke frieten en grondwitloof.

Samen met onze buitenlandkantoren promoten we Culinair Vlaanderen en onze Belgische biercultuur bij een internationaal publiek. We focussen hierbij op een selectie van lokale producten en gerechten en zetten in op marketingcampagnes, evenementen, persreizen en vakbeurzen om deze producten en gerechten onder de aandacht te brengen.

Ambassadeurscollectief GOESTING

‘Ambassador of GOESTING’ is een collectief van 21 foodmakers die culinair Vlaanderen belichamen. Het zijn chefs, chocolatiers, brouwers, gastvrouwen en culinaire makers, verenigd door één gemeenschappelijk doel: de verborgen verhalen van onze eetcultuur delen.

De ambassadeurs zijn een weerspiegeling van culinair Vlaanderen. Samen met hen nemen we deel aan verschillende internationale evenementen om zo onze bekendheid te vergroten.

Anne-Sophie Breysem (11)

Strategisch plan

SVG

Vlaanderen is de plek bij uitstek voor de levensgenieter. Het strategisch plan Culinair Vlaanderen biedt een kader voor de ontwikkeling en promotie van het thema. Je ontdekt waar we precies op inzetten en wat onze focus is om te komen tot Vlaanderen als florerende culinaire bestemming.

Onderzoek

Via prospectie, netwerking en onderzoek wordt onderzocht wat het potentieel is van nieuwe verhaallijnen en ons aanbod van culinaire belevingen. Daarnaast wordt vooral onderzoek gevoerd en aan monitoring gedaan ter ondersteuning van de verder uitwerking van de strategie.

Ben je een gepassioneerde toeristische ondernemer of organisatie, en wil je graag samenwerken rond dit thema?

Neem contact op met de themaverantwoordelijke Culinair Vlaanderen.