Overslaan en naar de inhoud gaan
HomeOndersteuning voor vakantiemakers
  • Thema’s en projecten
    • Vlaanderen Erfgoedbeleving
    • Vlaanderen Natuurlijk
    • Culinair Vlaanderen
    • Vlaanderen Fietsland
    • Congressen en events
      • Congressen
      • EventFlanders
    • Iedereen Verdient Vakantie
    • Gastvrijheid
      • Jongeren
      • Toegankelijkheid
      • Familievriendelijkheid
    • Gidsenwerking
  • Tools en ondersteuning
    • Toolkit
    • Activiteiten & opleidingen
    • Open data
  • Cijfers en onderzoek
    • Onderzoeksthema's
      • Ambassadeursonderzoek
      • Bewonersonderzoeken
      • Reputatieonderzoek
      • Logiesonderzoek
      • De recreatieve toerist
      • Economie en toerisme
      • Congressen en events
      • Trends in toerisme
      • Vlaamse Meesters
      • Onderzoeksagenda 2025
    • Toeristische barometers
      • Bezoekersbarometer
      • Logiesbarometer
      • Bestemmingsbarometer
      • Meeting- en Congresbarometer
    • Cijfers
      • Landenfiches
      • Logiesaanbod
      • Overnachtingen en aankomsten
  • Erkenningen en subsidies
    • Labels
      • A-label
      • M-label
      • Green Key
      • Blue flag
    • Erkenningen
      • Erkenning als toeristisch logies
      • Erkenning als sociaal-toeristische organisatie
      • Erkenning als bemiddelingskantoor voor sociaal toerisme
    • Subsidies
      • Relance-oproepen
      • Subsidies voor logies
      • Subsidies voor jeugdverblijven (Toerisme voor Allen)
      • Subsidies voor bemiddelingskantoren voor sociaal toerisme
      • Subsidies voor sociaal-toeristische organisaties
      • Projectsubsidies 'Iedereen verdient vakantie'
      • Projectoproep Digitale Transformatie Congresvenues
      • Vlaams Stimulusprogramma
      • Hefboomprojecten
  • Logies uitbaten
    • Je logies aanmelden
    • Basisnormen van het Logiesdecreet
    • Openings- en uitbatingsnormen voor logies
    • Brandveiligheidsnormen logies
    • Comfortclassificatie voor logies
    • Controles op logies
    • Basisregister Vlaams logiesaanbod
    • Overnachtingsgegevens doorgeven als jeugdverblijf’
  • Home
  • Nieuws
  • Kalender
  • Publicaties
  • Over ons
    • Visie en strategie
    • Beleid
    • Organisatie en werking
    • Overeenkomsten
    • Branding
    • Vacatures
    • Contact

Kruimelpad

  1. Home
  2. Nieuws
  3. Maand van de Lambiek zet schijnwerpers op de ‘champagne der bieren’

Maand van de Lambiek zet schijnwerpers op de ‘champagne der bieren’

22 september 2025
Leuven
Mand gevuld met flessen traditionele geuze, een iconisch lambiekbier dat rijpt op fles.
Visit Vlaams-Brabant

Jouw contactpersoon

Toerisme Vlaanderen logo leeuw
Nicole Groot Zevert
Thema Coördinator Culinair
Stuur een e-mail
VISIT Vlaams-Brabant organiseert in oktober de Maand van de Lambiek. Brouwerijen, stekerijen en andere ondernemers uit het Pajottenland en de Zennevallei steken de handen uit de mouwen om een uitgebreid programma aan te bieden over de lambiek. Via toeristische activiteiten, zoals proeverijen, wandel- en fietstochten, lezingen, nocturnes en kelderdagen, kan de deelnemer deze biercultuur ontdekken. Nieuw dit jaar zijn het Paspoort Lambiekland en het platform Lambiekland, die met de steun van Toerisme Vlaanderen werden ontwikkeld.

​Dankzij de brouwmethode en de spontane gisting op houten vaten is lambiek, de ‘champagne van de bieren’, een bier dat nergens anders ter wereld te vinden is. Deze traditie en vakmanschap, gekoppeld aan proeverijen, brouwerijbezoeken, authentieke cafés en innovatieve restaurants, maken de lambiekbeleving tot een uitzonderlijke toeristische beleving.

De Maand van de Lambiek biedt liefhebbers en nieuwkomers een mooie kans om de lambiekproducenten te bezoeken, de brouwkunst te ontdekken en te proeven.

Als er één ding is wat men moet doen in het Pajottenland en de Zennevallei, dan is het wel een Oude Geuze proeven. De rijke regionale traditie van lambiek groeit nog volop. De brouwers en stekers blijven de grenzen van de ambacht verleggen en experimenteren met allerlei fruit en kruiden. Daarnaast komen er nieuwe stekerijen bij. Het bewijs dat lambiek en geuze nog erg leeft.

Tom Dehaene

Gedeputeerde voor toerisme

Lambiekland: digitaal platform

Onder de noemer ‘Lambiekland’ ontwikkelde VISIT Vlaams-Brabant, met de steun van Toerisme Vlaanderen, een nieuw digitaal platform binnen de toeristische website van de provincie Vlaams-Brabant: www.visitvlaamsbrabant.be/lambiekland

​Dit platform is een toegangspoort waarmee (bier)liefhebbers uit binnen- en buitenland hun reis naar Lambiekland kunnen plannen. Zo krijgt de streek een extra boost als wereldwijd geliefde bierbestemming. Bezoekers maken er kennis met de brouwers en stekers, maar ook met de verhalen en ambacht van lambiek, de kastelen en het glooiende landschap.

​Paspoort Lambiekland als gids

Nieuw dit jaar is het Paspoort Lambiekland. Bij de brouwerijen, stekerijen, authentieke lambiekcafés, fiets- of scooterverhuurders en andere haltes kan de deelnemer stempels verzamelen. Een praktisch hulpmiddel om de streek te verkennen en een mooi souvenir om mee naar huis te nemen.

Met het project ‘Lambiekland’, inclusief het nieuwe platform en paspoort, versterken we de regio als bierbestemming in Vlaanderen. Dankzij een sterke lokale biercultuur, waar rijke tradities en baanbrekend vakmanschap samenkomen, is Lambiekland een unieke troef die we ook internationaal met trots uitspelen. Dit initiatief ondersteunt de sector en inspireert bezoekers om de authentieke bierbelevingen van Lambiekland te ontdekken.

Peter De Wilde

Peter De Wilde

CEO Toerisme Vlaanderen en administrateur-generaal Agentschap Onroerend Erfgoed

Deel deze pagina op
Facebook
Twitter
E-mail
LinkedIn
whatsapp

Ontdek onze recentste nieuwsbrieven.
Op de hoogte blijven? Schrijf je in en ontvang ze voortaan in je mailbox!

Volg ons op:

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube