Nichecampings: kiezen loont, deze campings deden het

Hoe zorg je er als campingeigenaar voor dat jouw camping zich onderscheidt? Dat je de campinggasten aantrekt die jouw camping waarderen en waar jij je goed bij voelt? Het antwoord is: durf te kiezen! Veel campings zeggen deze doelgroepkeuze gemaakt te hebben, maar voor campinggasten is de camping nogal te vaak uitwisselbaar met die van een dorp verderop. Toch zijn er ook campingeigenaren die echt durven kiezen. De keuze voor een ‘nichecamping’ is een gewaagde, maar onderstaande voorbeelden laten zien dat ze ook heel wat kan opleveren.

Jouw contactpersoon

Kampeerders willen kunnen kiezen

Het type kampeerder dat genoeg heeft aan enkel een goede ligging en een goed gemaaid grasveld, is met uitsterven bedreigd. Arie Stoffelen, universitair docent en onderzoeker toeristische geografie aan de Universiteit van Groningen, stelde onlangs in een interview: “Mensen willen een vakantie die aansluit bij hun persoonlijke voorkeuren. Ze willen meer dan kamperen alleen en nemen geen genoegen meer met alleen een goede kampeerlocatie. Mensen willen naar een camping met een verhaal." Dit is waar consumenten aan gewend zijn geraakt. Kampeerders willen een camping kunnen kiezen die bij hen past, maar kunnen die nog lang niet altijd vinden omdat er veel gemeengoed is.

Maar mijn camping is al bijzonder, toch?

Het merendeel van de campingeigenaren in Vlaanderen en de Benelux denkt dat hun camping bijzonder is, maar ze hebben het mis. “Onze camping onderscheidt zich omdat gasten terugkomen, we op een bijzondere locatie liggen en omdat we echt persoonlijk contact hebben”, is vaak wat ik hoor.

Dat is natuurlijk mooi, maar is dat echt anders dan de drie andere campings in de buurt of dan alle andere familiecampings in België? In de meeste gevallen is het antwoord ‘nee’ en dat is zonde. Juist door je als camping te onderscheiden kun je groeien en het campingpubliek aantrekken waar je naar op zoek bent. Er zijn campings die zich niet alleen onderscheiden van die drie andere campings in de buurt, maar ook van de andere campings in het land en zelfs Europa. Een aantal voorbeelden van over de grens:

Adult only-camping ‘De Nieuwe Riet’

Net over de Belgische grens bij Oud Gastel zijn Chris en Sandra de Adult only-camping ‘De Nieuwe Riet’ begonnen. Deze camping kiest heel gericht voor een doelgroep ‘volwassenen zónder kinderen’. De adult only-vliegvakanties kennen we al wat langer, maar deze doelgroep kampeert ook. Het zijn geen kinderhaters, maar echte rustzoekers of docenten die juist in hun vakantie even geen kinderen om zich heen willen. De camping en accommodaties hebben een prima bezettingsgraad en de sfeer op de camping is er een waar de gasten juist voor gekozen hebben. Dit resulteert in een zeer hoge klanttevredenheid.
 

Moddercamping Lolotte

Camping Lolotte in de Nederlandse Achterhoek is een voorbeeld van hoe een standaard familiecamping kan veranderen in een nichecamping. Het familiebedrijf werd zo’n vier jaar geleden door de volgende generatie overgenomen. Voorheen heette het camping ’t Klumpke, waar een deel van de camping zich met éénoudervelden al op de niche van éénoudervakanties richtte. De nieuwe generatie gooide het echter over een andere boeg. In een geleidelijke transformatie veranderde niet alleen de naam, maar ook de sfeer en de positionering. De camping richt zich nu specifiek met kampeerplekken en glamping-accommodaties op natuur-liefhebbende gezinnen met kinderen tot tien jaar. Om die doelgroep aan te trekken werd de huisstijl aangepast, het maaibeleid werd van strak naar ruig bijgesteld, kwamen er modderbaden en natuurspeeltuinen, vertrokken de stacaravans en veranderde het activiteitenaanbod en daarmee binnen twee jaar ook de doelgroep.

Camping Lolotte
Camping Lolotte

Sprookjescamping

In Nederland was ‘De Sprookjescamping’ zo’n tien jaar geleden één van de eerste campings die zich ‘themacamping’ mocht noemen. Alles op de camping staat in het thema van sprookjes: het sanitair, de ontvangst bij de receptie en natuurlijk de animatie.
Deze grote camping integreerde invloeden vanuit de pretparkbranche in zijn bedrijfsvoering en groeide daardoor uit van een verblijf naar een beleving. Ouders gunnen hun kinderen een verblijf op deze camping, wat ook qua verdienmodellen en prijsstelling nieuwe deuren opent. Dit resulteerde het afgelopen jaar in een succesvolle overname door Capfun.
Sprookjescamping

Wielercamping Domaine Ubaye

Een Belgische camping die minder ver ging in zijn nicheafbakening is Camping Domaine Ubaye. De camping profileert zich breder als ‘camping in de bergen’, maar kiest ervoor om zich binnen die profilering succesvol te richten tot verschillende doelgroepen, zoals wandelaars en wielrenners. Dit doen ze enerzijds door faciliteiten zoals fietsreparatiemateriaal beschikbaar te stellen en een wekelijkse wielerwedstrijd te organiseren en anderzijds door hun marketingmiddelen op deze doelgroepen te richten. Het werkt, want onder wielrenners begint de camping een begrip te worden. Wanneer ze die profilering en facilitering voor twee of drie van die doelgroepen nog sterker neer zouden zetten, zou de aanzuigende werking groter zijn.
Wielercamping

De festivalcamping

Festivals zijn voor twintigers en dertigers een levenswijze geworden: de sfeer, het eten, de acts en muziek. Die levenswijze willen ze ook op de camping voortzetten. Campings zoals De Lievelinge, Buitenland en Netl de Wildste Tuin slagen er dankzij hun bijzondere accommodaties, vrijheid, zweefmolens of een Franse bakker (inclusief Franse bakfiets) in om deze doelgroep precies die festivalbeleving te bieden waar ze naar op zoek zijn. De coronacrisis heeft er daarnaast ook toe geleid dat festivalorganisatoren zich op de campingbranche zijn gaan richten met pop-upcampings vol beleving. Concurrentie uit onverwachte hoek.
Camping De Lievelinge
Camping De Lievelinge

Hoe kies je jouw camping niche

De sprong van ‘standaard’ naar nichecamping is een bedrijfsbeslissing die je niet van de ene op de andere dag neemt. Welke niche is passend bij mijn camping? Is de niche groot genoeg? Is de niche of het thema voldoende onderscheidend? Geleidelijk of in één keer veranderen? Met de keuze om te kiezen komen veel vragen.
Een marktonderzoek waarbij je kijkt naar de concurrentie, maar vooral ook de desbetreffende doelgroep(en) bevraagt, kan je op weg helpen. Kijk vooral eens buiten de gebaande paden, buiten Vlaanderen en zelfs buiten de campingbranche. Want kampeerders zijn consumenten en die zijn eraan gewend dat ze kleding, een auto en ook een vakantie kunnen kiezen die aansluit bij hun persoonlijke belevingsvoorkeuren. En die belevingsvoorkeuren zijn heel divers. Wat dacht je van de volgende nichecampings: een Tent & Breakfast, een boomplateaucamping, een klimcamping, een koeknuffelcamping of een yoga- en stiltecamping?
 
Auteur: Tjerk Romkema is marketeer, docent, trendwatcher en hoofdredacteur van Kampeermeneer.nl. Het grootste online kampeermagazine van de Benelux. Hij kampeert al zijn hele leven en schrijft en adviseert over trends en inspiratie in de kampeerwereld voor kampeerders en campingeigenaren.