Overslaan en naar de inhoud gaan
HomeOndersteuning voor vakantiemakers
  • Thema’s en projecten
    • Vlaanderen Erfgoedbeleving
    • Vlaanderen Natuurlijk
    • Culinair Vlaanderen
    • Vlaanderen Fietsland
    • Congressen en events
      • Congressen
      • EventFlanders
    • Iedereen Verdient Vakantie
    • Gastvrijheid
      • Jongeren
      • Toegankelijkheid
      • Familievriendelijkheid
    • Gidsenwerking
  • Tools en ondersteuning
    • Toolkit
    • Activiteiten & opleidingen
    • Open data
  • Cijfers en onderzoek
    • Onderzoeksthema's
      • Ambassadeursonderzoek
      • Bewonersonderzoeken
      • Reputatieonderzoek
      • Logiesonderzoek
      • De recreatieve toerist
      • Economie en toerisme
      • Congressen en events
      • Trends in toerisme
      • Vlaamse Meesters
      • Onderzoeksagenda 2025
    • Toeristische barometers
      • Bezoekersbarometer
      • Logiesbarometer
      • Bestemmingsbarometer
      • Meeting- en Congresbarometer
    • Cijfers
      • Logiesaanbod
      • Overnachtingen en aankomsten
  • Erkenningen en subsidies
    • Labels
      • A-label
      • M-label
      • Green Key
      • Blue flag
    • Erkenningen
      • Erkenning als toeristisch logies
      • Erkenning als sociaal-toeristische organisatie
      • Erkenning als bemiddelingskantoor voor sociaal toerisme
    • Subsidies
      • Relance-oproepen
      • Subsidies voor logies
      • Subsidies voor jeugdverblijven (Toerisme voor Allen)
      • Subsidies voor bemiddelingskantoren voor sociaal toerisme
      • Subsidies voor sociaal-toeristische organisaties
      • Projectsubsidies 'Iedereen verdient vakantie'
      • Projectoproep Digitale Transformatie Congresvenues
      • Vlaams Stimulusprogramma
      • Hefboomprojecten
  • Logies uitbaten
    • Je logies aanmelden
    • Basisnormen van het Logiesdecreet
    • Openings- en uitbatingsnormen voor logies
    • Brandveiligheidsnormen logies
    • Comfortclassificatie voor logies
    • Controles op logies
    • Basisregister Vlaams logiesaanbod
    • Overnachtingsgegevens doorgeven als jeugdverblijf’
  • Home
  • Nieuws
  • Kalender
  • Publicaties
  • Over ons
    • Visie en strategie
    • Beleid
    • Organisatie en werking
    • Overeenkomsten
    • Branding
    • Vacatures
    • Contact

Kruimelpad

  1. Home
  2. Nieuws
  3. Verblijfstoerisme in Vlaamse regio’s goed voor 809 miljoen euro omzet

Verblijfstoerisme in Vlaamse regio’s goed voor 809 miljoen euro omzet

27 juni 2024
Maasmechelen
Meer bezoekers Gent - HEADER

Jouw contactpersoon

Sofie Wauters profielfoto
Sofie Wauters
Onderzoeker
+32 2 504 04 07
Stuur een e-mail
Toerisme in Vlaanderen is veel meer dan enkel de Belgische kust en de kunststeden. Jaarlijks 3,7 miljoen gasten, goed voor 10,2 miljoen overnachtingen, kiezen voor een verblijf in een van onze groene regio’s. Om het toerisme in die regio’s in kaart te brengen, voerde Westtoer in opdracht van en in samenwerking met de andere provinciale toeristische organisaties en met Toerisme Vlaanderen een grootschalig onderzoek uit van maart 2023 tot maart 2024 bij bijna 5000 respondenten.

De reden voor het bezoek? In de meeste gevallen werden verschillende activiteiten gecombineerd, maar vakantiegangers gaan duidelijk graag voor beweging met een fiets- of wandelvakantie. 

Igor Philtjens, voorzitter van de beleidscommissie Toerisme van de Vereniging van de Vlaamse Provincies en Limburgs gedeputeerde van Toerisme:

Vlaanderen heeft heel wat te bieden op vlak van unieke natuur. En die natuur beleef je het best al fietsend of wandelend. We werken dan ook samen met de provincies om een stevig en kwalitatief fiets- en wandelnetwerk te waarborgen. En dat loont: met een jaarlijkse omzet van ruim 800 miljoen euro en een hoge gastentevredenheid van bijna 90%, mogen we positief zijn.

Inspanning als ontspanning

Vlaamse regio’s zijn de ideale bestemming voor een tussendoorvakantie en staan met 3,7 miljoen gasten in voor 42% van de vakantiegangers, ten opzichte van 28% aan de kust en 31% in de kunststeden. 4 op de 10 gasten kiest voor een thematische vakantie, meestal in het teken van fietsen of wandelen. Wandelen blijkt de populairste activiteit op vakantie te zijn, gevolgd door een horecabezoek en recreatief fietsen. Andere populaire bezigheden zijn cultuurhistorische bezienswaardigheden bezoeken, uitrusten, shoppen, streekproducten ontdekken en natuurbeleving.

Ongeveer de helft van de gasten maakt tijdens hun verblijf een wandeling van meer dan 1 uur. 42% volgde tijdens deze wandeling een bewegwijzerde route en 34% gebruikte een wandelnetwerk met knooppunten. Daarnaast maakt 37% van alle gasten een fietstocht van minstens een uur. Voor 77% van de fietsers is een fietsnetwerk met knooppunten de voorkeursroute.

Hoge tevredenheid

Wanneer gevraagd wordt welke eigenschappen ze toewijzen aan hun vakantiebestemming, antwoorden respondenten dat ze vooral onder de indruk zijn door de gastvrijheid, de bereikbaarheid en de mooie natuur. Die positiviteit uit zich ook in de tevredenheidsscore waarbij maar liefst 89% van de mensen aangeeft zeer tot uiterst tevreden te zijn over de regio waarin ze verblijven.

Ook de logies worden gesmaakt, want die zorgen bij 86% van de bezoekers voor een zeer hoge tevredenheid.

Vlaanderen heeft heel wat troeven: we zijn gastvrij, hebben prachtige natuur en een schat aan erfgoed. Dat die troeven zich vertalen in tevreden en enthousiaste bezoekers is dan ook geen verrassing. Uit het onderzoek blijkt dat 62% van de bezoekers de Vlaamse regio waarin ze verblijven ook actief zouden aanraden aan familie, vrienden en kennissen. Ook zegt 4 op 10 bezoekers in de komende 3 jaar zeker nog eens terug te komen op vakantie. Onze regio’s leveren dus een erg mooi toeristisch visitekaartje af van Vlaanderen.

Vlaams minister van Toerisme

Economische return

Verblijfstoeristen geven gemiddeld 113 euro per nacht en per persoon uit. Globaal genereert het verblijfstoerisme in de Vlaamse regio’s een omzet van 809 miljoen euro. 

Igor Philtjens, voorzitter van de beleidscommissie Toerisme van de Vereniging van de Vlaamse Provincies:

Het dichtbijtoerisme in onze regio’s zit in de lift en dat is goed nieuws. Toeristen zorgen voor omzet bij de lokale ondernemers en geven duidelijk aan dat het hier de moeite waard is om te ontdekken. We blijven ons dus inzetten om een kwalitatief toeristisch aanbod te voorzien om zo bij te dragen aan de welvaart en het welzijn van alle Vlamingen.

Afbeelding van het Nationaal Park in de Hoge Kempen.
Afbeelding van het gebouw Thor Central in het Nationaal Park Hoge Kempen.

Ook interessant

Cijfers en onderzoek
Vlaanderen Natuurlijk
Vlaanderen Erfgoedbeleving
Facebook
Twitter
E-mail
LinkedIn
whatsapp

Ontdek onze recentste nieuwsbrieven.
Op de hoogte blijven? Schrijf je in en ontvang ze voortaan in je mailbox!

Volg ons op:

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube