Op de onderliggende pagina's vind je heel wat inspirerende voorbeelden, ondersteunend materiaal en interessante lectuur die jou kunnen helpen bij het uitbouwen van een gastvrij aanbod.
Waarom inzetten op gastvrijheid?
Gastvrijheid is een breed begrip: van vriendelijk en behulpzaam zijn, tot een toegankelijk gebouw en heldere informatie op maat gemaakt. Het draagt allemaal bij tot de ultieme bezoekerservaring. Die ervaring wordt bepaald door zowel de lokale inwoners als alle dienstverleners uit de publieke en private sector die een rol vervullen in de toeristische bezoekerscyclus. Denk maar aan de politieagent die een toerist de weg wijst, de taxichauffeur die de gast naar het hotel brengt of een winkelbediende die de inkopen afrekent.
Als ondernemer in de toeristische sector heb jij een cruciale rol in de beste beleving voor je bezoekers. Want een tevreden bezoeker is het beste uithangbord.
Toerisme Vlaanderen wil een maximale impact realiseren voor bezoekers, bewoners en ondernemers. Gastvrijheid blijkt hierbij een heel sterk middel en een troef te zijn. Wij streven ernaar dat:
- alle gasten op elk moment in de bezoekerscyclus in Vlaanderen (en Brussel) de oprechte verwelkoming, betrokkenheid en hulpvaardigheid van de gastheer voelen.
- de gasten op basis van die spontane en authentieke gastvrijheid van de inwoners memorabele momenten beleven die ervoor zorgen dat de reputatie van Vlaanderen als gastvrije bestemming toeneemt.
- de inwoners en ondernemers hun plek kennen en er de trotse ambassadeur van zijn.