Flanders Heritage Venues 3.0

Botanic 5 sterren superior © Hugo Thomassen
Flanders Heritage Venues breidt uit onder de naam 'Flanders Heritage Venues 3.0'. Het doel? Vlaanderen nog meer internationaal promoten als uitgelezen congresbestemming.

Flanders Heritage Venues vandaag

Een grote troef van Vlaanderen als congresbestemming is de ligging van onze congreslocaties midden in historische stadscentra en in een karakteristieke erfgoedomgeving. Door het historisch erfgoed eigen aan onze bestemming, kunnen we internationale congresdeelnemers een bijzondere beleving aanbieden.

Toerisme Vlaanderen startte daarom ‘Flanders Heritage Venues’ op. Dit is een netwerk van inspirerende congreslocaties met een unieke erfgoedbeleving. Dit netwerk bestaat momenteel uit 32 unieke congreslocaties gelegen in Vlaanderen & Brussel. 

De venues zijn bereikbaar met het openbaar vervoer vanaf de nationale luchthaven en beschikken over voldoende geschikte logies en belevingsmogelijkheden in de omgeving. Ook zetten ze in op duurzaamheid en toegankelijkheid.

 

Flanders Heritage Venues 3.0

Flanders Heritage Venues (FHV) 3.0 bouwt verder op een sterk netwerk van unieke congreslocaties die uitblinken in erfgoed, beleving en kwaliteit. Tegen 2030 willen we dat Vlaanderen erkend wordt als een topbestemming voor belevingsvolle congressen en events. De internationale associatiewereld moet Vlaanderen linken met een sterke erfgoed- én hoogtechnologische kwalitatieve beleving. Het netwerk groeit verder, afgestemd op de wensen van internationale congresbezoekers en de nieuwste trends in de sector, met oog voor kwaliteit en memorabele belevingen. De focus ligt op vernieuwing, duurzaamheid en een bredere spreiding doorheen Vlaanderen, in lijn met de ambities van Toerisme Vlaanderen. 
 

Sinds 2017 ondersteunen en ontwikkelen we een netwerk van erfgoed- en impactvolle venues in Vlaanderen en Brussel, met aandacht voor beleving, zowel fysiek als digitaal, en met internationale kwaliteit, toegankelijkheid, duurzaamheid en inclusie als kernwaarden. Binnen het netwerk stimuleren we samenwerking en kennisdeling rond onder andere hybride events, digitale bezoekerservaringen, duurzaamheid, belevingstrajecten en impact. Een belangrijke pijler is de Reizen naar Morgen-filosofie, waarbij kwaliteit, beleving, welzijn en duurzaamheid centraal staan.


De selectie voor toetreding verloopt in meerdere stappen. Enkel congreslocaties die aan de basisvoorwaarden voldoen, komen in aanmerking voor verdere beoordeling op hun waardevoorstel. Elke congreslocatie binnen het netwerk wordt periodiek opgevolgd om blijvend te evolueren op vlak van kwaliteit en relevantie voor de internationale congresbezoeker. 

Voor toetreding komen zowel congreslocaties in erfgoedsites als venues met een uitgesproken en unieke beleving in aanmerking. 

 

Waarom breiden we het netwerk uit? 

Bij de uitbreiding van ons netwerk ligt de nadruk niet op het aantal deelnemende venues, maar op de kwaliteit en de unieke meerwaarde die elke locatie biedt.

Flanders Heritage Venues staat voor belevingsvolle en kwalitatieve congreslocaties. We zoeken bewust naar plekken die meer bieden dan enkel infrastructuur, locaties met karakter, erfgoed of een bijzondere impact.

Met de recente uitbreiding richten we ons specifiek op venues die zich duidelijk onderscheiden van het bestaande aanbod en een vernieuwende of verrassende meerwaarde creëren. Denk aan plekken die het conventionele overstijgen en een unieke ervaring bieden aan een (inter)nationaal publiek.

Ons doel blijft om impactvolle en onderscheidende congreslocaties in kaart te brengen die uitblinken in kwaliteit en beleving.

Tijdslijn FHV

Visual in tekst - verloop van het project Flanders Heritage Venues: 2017 tot vandaag

  • 2017 - start van het concept 'Flanders Heritage Venues'
  • 2018 - 6 venues treden toe tot het netwerk
    • FMCCA
    • Botanic Sanctuary Antwerpen
    • Het Predikheren
    • De Hoorn
    • Bokrijk
    • Thor Central
  • 2019 - het netwerk breidt uit tot 15 venues, met deze nieuwe leden:
    • Sint-Pietersabdij
    • Bijlokesite
    • Lamot
    • Iers College
    • C-Mine
    • Faculty Club
    • Kursaal Oostende
    • Maison de la Poste
    • Alden Biesen
  • 2020 - het netwerk breidt verder uit tot 21 venues, met deze nieuwe leden:
    • Gent ICC
    • Provinciaal Hof
    • Plantentuin Meise
    • ZLDR Mine
    • Handelsbeurs Antwerpen
    • Magdalenakerk
  • 2023 - het netwerk breidt verder uit tot 32 venues, met deze nieuwe leden:
    • Zebrastraat
    • Oude Vismijn
    • HA Concert
    • MSK Gent
    • Abdij van Park leuven
    • Concertgebouw Brugge
    • BMCC
    • La Brugeoise
    • De Grote Post
    • Schouwburg Kortrijk
    • Horta
    • Constant

Waar ligt de focus op bij het Flanders Heritage Venues netwerk 3.0?

  • Verscherpte duurzaamheidscriteria: Deelnemende venues worden nog meer dan voorheen beoordeeld op hun duurzaamheidsinspanningen, in lijn met de ambities van Toerisme Vlaanderen en de sectorbrede duurzaamheidsdoelstellingen.

  • Onderscheidend vermogen en geografische spreiding: Bij de selectie wordt gelet op locaties die zich op een vernieuwende en verrassende manier onderscheiden, met aandacht voor een evenwichtige spreiding van venues over de regio.

Hoe gaan we te werk?

Midden september 2025: oproep tot kandidaturen

  • De officiële lancering van Flanders Heritage Venues 3.0.
  • De congreslocaties hebben 1 maand de tijd om hun aanvraag in te dienen.

10 oktober 2025: online infosessie

Tijdens deze online infosessie zorgen de congresvenue experten Sam , Heidi  & Maarten  voor extra begeleiding omtrent de uitbreiding van het Flanders Heritage Venues Netwerk. De infosessie zal via Teams plaatsvinden om 10u30 op 10 oktober 2025. Tijdens de sessie zal er ook genoeg tijd worden vrijgemaakt voor vragen. 

Inschrijven is heel eenvoudig. Vul eenvoudig volgende Google Forms in: https://forms.office.com/e/Arv2cHPgXK .

Enkele dagen voor de infosessie ontvang je de Teams-uitnodiging.

Eind oktober 2025: eerste kwalificatieronde

November 2025: kwaliteitsaudit ter plaatse

Begin december 2025: tweede kwalificatieronde

18 december 2025: jurygesprek

De gekwalificeerde locaties komen langs bij de jury.

23 december 2025: selectie

De kandidaten vernemen of ze bij het netwerk Flanders Heritage Venues zullen behoren. Een actieplan met verdere aanbevelingen wordt overlopen.

Midden januari 2026: aankondiging van de nieuwe leden

De nieuwe leden worden voorgesteld.

Februari en maart 2026: begeleiding

De nieuwe locaties krijgen begeleiding rond de kwaliteitseisen.

Wat kan je verwachten als lid van het netwerk?

Wij bieden aan:

  • Training, coaching & ondersteuning
  • Creëren van content (video's, foto's, teksten en 360° scans)
  • Internationale promotie voor een betere visibiliteit
  • Netwerksessies
  • Uitnodigingen voor relevante (ook betalende) events
  • Voorrang (waar mogelijk) bij het hosten van Toerisme Vlaanderen-events

Wij vragen:

  • Actieve deelname aan netwerkmomenten
  • Deelname aan informatiesessies
  • Invullen van de trimestriële meeting- en congresbarometer
  • Jaarlijks invullen van de zelfscan
  • Commitment aan hogere kwaliteit en duurzaamheid
  • Het netwerk te betrekken bij promotie (ook via de website)
  • Delen van ervaringen en best practices
  • Vanaf de toetreding een duurzaamheidstraject te doorlopen met als doel binnen twee jaar een erkende certificering te behalen (indien nog niet aanwezig)

Je kandidaat stellen

Aan welke voorwaarden moet je voldoen om deel uit te maken van het netwerk?

Basisvoorwaarden

  • De venue beschikt over een permanente congresinfrastructuur met professionele vergaderzalen, basisvoorzieningen (zoals AV, catering, onthaal) en ondersteuning die voldoet aan de verwachtingen van (inter)nationale organisatoren.

  • De venue biedt de mogelijkheid aan om hybride en/of digitale evenementen te faciliteren op de site.

  • De venue is gelegen in het Vlaams Gewest.

  • De venue heeft de zelfscan ingevuld tegen ten laatste 29/10/2025.

  • De venue levert inspanningen voor duurzaamheid via zichtbare en doelgerichte maatregelen. De strategie en inspanningen rond duurzaamheid zijn bekend bij alle directe medewerkers van de venue.

  • De venue beschikt naast een Nederlandstalige ook over (min.) een Engelstalige professioneel vormgegeven website.

  • De venue biedt professionele dienstverlening aangepast aan internationale doelgroepen, geleverd door personeel met expertise in congressen.
  • De dichtstbijzijnde luchthaven is met het openbaar vervoer bereikbaar binnen 120 minuten.

Randvoorwaarden

  • De venue bevindt zich op maximaal 30 minuten te voet of met het openbaar vervoer van logies en het treinstation.

  • Er zijn geschikte logiesvoorzieningen met voldoende kamers in de directe nabijheid, waarbij de capaciteit aansluit op die van de venue.

  • De venue beschikt over een volledig uitgewerkt duurzaamheidsplan dat is geïntegreerd in de interne werking en heeft een erkend duurzaamheidslabel behaald.

  • Duidelijke doelstellingen & strategie rond toegankelijkheid of je locatie heeft het toegankelijkheidslabel behaald.

  • De venue onderscheidt zich door de sterke erfgoedkoppeling. Het congresteam zorgt voor een impactvolle ervaring waarin erfgoed en locatie samenkomen.

  • De venue past ‘Reizen naar Morgen’-principes toe: het bijdragen aan een positieve en duurzame toekomst, met aandacht voor lokale betrokkenheid, erfgoedzorg, milieuvriendelijke keuzes en een verhaal dat bezoekers raakt.

  • De venue is fysiek toegankelijk voor personen met een beperking en houdt rekening met inclusieve communicatie.  

Wat bepaalt de onderscheidende waarde van uw congreslocatie bij de selectie?

Thematische troeven 

We zoeken venues die aansluiten bij belangrijke thema’s voor Vlaanderen als congresbestemming: 

  • Innovatieve Economie ​

  • Wonen en Omgeving ​

  • Zorg & Gezondheid ​

  • Slimme Mobiliteit ​

  • Entertainment & Digitale Technologie ​

  • Klimaat en Milieu ​

  • Cultuur & Erfgoed ​

  • Fietsen & Sport ​

  • Gastronomie & Voeding

Een duidelijke inhoudelijke link met één of meerdere van deze thema’s is een pluspunt bij de selectie. 

Erfgoeddiversiteit & uniciteit 

  • We streven naar een mix van erfgoedtypes (bv. industrieel, religieus, militair, maritiem…).

  • Locaties met een sterke erfgoedbeleving en ligging in waardevolle erfgoedomgevingen krijgen extra waardering. 

Welke informatie moet je bezorgen bij het toetredingsdossier?

  1. Inhoudstafel
  2. Infrastructuur
    • Plattegrond
    • Geschiedenis & foto's
    • Technische beschrijving van de congreslocatie (congresfaciliteiten, catering mogelijkheden etc.)
    • Huidige functies van de locatie
    • Belangrijkste troeven (belevingselementen)
    • Toelichting basis- en randvoorwaarden
    • Link naar 3D-visualisatie indien mogelijk/bestaand
  3. Management
    • Hoe wordt de "Reizen naar Morgen" focus toegepast?
    • Partners
    • Inzet op internationale promotie
    • Langetermijnvisie
    • De duurzaamheidsintegratie binnen het management van de organisatie
  4. Kwaliteit
    • Visie op kwaliteit, gastvrijheid, hybride- en virtuele evenementen
    • Bijlage: zelfscan (afleveren in pdf)
    • Verbeter aspecten die als conclusie uit de zelfscan kunnen worden vastgesteld en waarop nog binnen het jaar de gepaste acties op wensen genomen te worden
  5. Motivatie 

De volledige vereisten staan in het Word-document ‘Toetredingsdossier FHV 3.0’ onderaan. Het ingevulde toetredingsdossier, in eigen huisstijl of via het bijgevoegde document, dien je samen met de zelfscan uiterlijk op 29/10/2025 in.

Wat moet je weten over de pitch?

Waarom? 

Tijdens je presentatie ga je de jury overtuigen hoe je bijdraagt aan onze missie om Vlaanderen te promoten als een internationale congresbestemming. Met je verhaal leg je uit wat je unieke concept inhoudt, wat je toekomstvisie is en hoe je zaken zoals duurzaamheid en toegankelijkheid gaat aanpakken. Je doel is een 'ja-woord' te krijgen van de jury en zo je lidmaatschap te bevestigen.

Hoe?

  • In het Engels
  • 10 à 15 minuten, ondersteund door een PowerPoint-, Prezi-, Canva- of Google Slides-presentatie

Waar?

Wat moet je pitch zeker inhouden?

  • Een 'motto' die de visie, het leidmotief van de venue samenvat
  • Een verduidelijking van de USP’s van de venue
  • De kwaliteitsvisie
  • Lijntje erfgoed
  • Toelichting over de manier waarop je het “reizen naar morgen” verhaal opneemt in de werking
  • Toelichting over de unieke beleving die de venue levert
  • Verduidelijking over de erfgoedconnectie of hoe de venue bijdraagt aan “creating tomorrow’s heritage"
  • Verduidelijking over de strategie en doelstellingen rond duurzaamheid & toegankelijkheid
  • Verduidelijking van de internationale visie van de venue en de acties die ervoor zorgen dat de congreslocatie voldoet aan de internationale noden

Jury?

De jury bestaat uit ongeveer zes leden, afkomstig uit een expertengroep met vertegenwoordiging van:

  • Congres- en venue-experten
  • Duurzaamheidsexpert
  • Vertegenwoordigers uit de (inter)nationale meetingindustrie

Een dossier indienen

Wil je graag deel uitmaken van het netwerk? Stuur je dossier voor 29 oktober 2025 naar flandersheritagevenues@visitflanders.com.

Selectiereglement_FHV_3.0.docx
Toetredingsdossier_FHV_3.0.docx