Flanders Heritage Venues

De vele meeting- en congreslocaties met een bijzondere impact geven Vlaanderen een uniek profiel als meeting-bestemming. Met een netwerk van 'Flanders Heritage Venues' versterken we die troef om Vlaanderen internationaal te promoten als uitgelezen meeting- en congresbestemming.
Header congressen en events NIEUW

Jouw contactpersoon

Het 'Flanders heritage venues' netwerk

Tegen 2030 willen we dat Vlaanderen erkend wordt als een topbestemming voor belevingsvolle congressen en events. De internationale associatiewereld moet ook Vlaanderen linken met een sterke erfgoed- en hoogtechnologische kwalitatieve beleving.

32 meetinglocaties mogen zich een Flanders Heritage venue noemen

Kaart FHV

Waarvoor staat het netwerk?

Het netwerk staat voor belevingsvolle en kwalitatieve congres locaties. Sinds een aantal jaar ondersteunen en ontwikkelen we een bijzonder netwerk van venues in erfgoedlocaties en venues met een unieke impact door heel Vlaanderen en Brussel. Met het netwerk werken we verder aan beleving voor de (meeting & congres-)bezoeker en bekijken we hoe we die beleving ook digitaal kunnen uitbouwen. Veel aandacht gaat naar de internationaal erkende kwaliteit maar ook aspecten zoals toegankelijkheid en duurzaamheid verliezen we niet uit het oog. We zorgen ervoor dat de venues mekaar steunen, en leren van mekaar, opdat we samen in deze post-corona tijd weer volop betekenisvolle events kunnen houden in Vlaanderen. Al doende zullen we ook een sterke brug bouwen naar projecten zoals ‘technologie & innovatie’ (HYBR), belevingstrajecten en legacy

Ook mag een focus op het Reizen naar Morgen-verhaal, waarbij kwantiteit ruimte maakt voor kwaliteit met de nadruk op duurzaamheid, beleving, toegankelijkheid, digitalisatie en welzijn niet ontbreken. 

Wat is het doel? 

Het netwerk wil impact- en belevingsvolle congreslocaties die gekend staan voor hun kwaliteit in kaart brengen voor het internationaal publiek.

Het 'Flanders Heritage Venues' netwerk van 2017 tot nu

Hoe werd je lid?

Tijdens de selectieronden van 2018, 2019 en 2020 volgden alle Flanders Heritage Venues een begeleidingstraject dat hen stimuleerde en adviseerde om unieke (erfgoed)belevingen te creëren. Tijdens het begeleidingstraject 'Beleving in meetinglocaties in erfgoed' kregen de meetinglocaties advies bij het versterken van de (erfgoed)beleving in hun infrastructuur, communicatie en dienstverlening. Meetinglocaties die het begeleidingstraject succesvol afrondden, maakten vervolgens deel uit van het  'Flanders Heritage Venues' netwerk van Toerisme Vlaanderen.

In 2023 gingen we anders te werk en stelden we het netwerk open voor venues in erfgoedsites, maar ook voor locaties waar een unieke beleving wordt aangeboden. Ook viel het 3-stoelen-principe en de nood aan een minimumcapaciteit van 250 personen weg. De venues dienden een toetredingsdossier in, ondergingen een kwaliteitsaudit en presenteerden hun concept voor een jury. Bij de uitbreiding in 2023 werd een focus gelegd op het Reizen naar Morgen-verhaal en maakte kwantiteit ruimte voor kwaliteit met de nadruk op duurzaamheidbelevingtoegankelijkheid en digitalisatie.

Tijdlijn evolutie Flanders Heritage Venues

Visual in tekst - Verloop van het project Flanders Heritage Venues: 2017 tot vandaag

  • 2017: start van het concept 'Flanders Heritage Venues'
  • 2018: 5 venues treden toe tot het netwerk
    • FMCCA
    • Botanic Sanctuary Antwerpen
    • Het Predikheren
    • De Hoorn
    • Thor Central
  • 2019: het netwerk breidt uit tot 14 venues, met deze nieuwe leden:
    • Sint-Pietersabdij
    • Bijlokesite
    • Lamot
    • Iers College
    • C-Mine
    • Faculty Club
    • Kursaal Oostende
    • Maison de la Poste
    • Alden Biesen
  • 2020: het netwerk breidt verder uit tot 20 venues, met deze nieuwe leden:
    • Gent ICC
    • Provinciaal Hof
    • Plantentuin Meise
    • ZLDR Mine
    • Handelsbeurs Antwerpen
    • Madeleine
  • 2023: het netwerk breidt verder uit tot 32 actieve venues, met deze nieuwe leden:
    • Zebrastraat
    • MSK Gent
    • Oude Vismijn
    • Ha Concert Gent
    • Horta Grand Café
    • Abdij Van Park
    • Concertgebouw Brugge
    • BMCC
    • La Brugeoise
    • De Grote Post 
    • Schouwburg Kortrijk
    • Constant Lier

Aan welke voorwaarden moet je als lid voldoen? 

Basisvoorwaarden

  • Permanente infrastructuur
  • Gelegen in Vlaanderen
  • Kwalitatieve meeting faciliteiten (zelfscan)
  • Professionele dienstverlening op internationaal niveau met een website beschikbaar in het Engels en het nodige bekwame personeel
  • Je meeting locatie is uniek of je congresteam staat garant voor het bezorgen van een impactvolle ervaring 

Randvoorwaarden

  • Goede bereikbaarheid: ligging op maximaal 15 minuten loopafstand van logies en treinstation, en vanuit het treinstation duurt een treinreis naar de dichtstbijzijnde luchthaven minder dan 90 minuten
  • Geschikte logies in de omgeving
  • Duidelijke doelstellingen & strategie rond duurzaamheid of je locatie heeft het Green Key label behaald
  • Duidelijke doelstellingen & strategie rond toegankelijkheid of je locatie heeft het toegankelijkheidslabel behaald
  • 'Reizen naar morgen' focus met aandacht voor het leveren van een positieve impact op lange termijn

Wat te verwachten als lid van het netwerk? 

Wij bieden aan:

  • Training, coaching & ondersteuning (duurzaamheid, digitalisatie, toegankelijkheid,...)
  • Creëren van content (video's, foto's, teksten en 360° scans)
  • Internationale promotie voor een betere visibiliteit
  • Netwerksessies
  • Uitnodigingen voor relevante (ook betalende) events
  • Voorrang voor het organiseren van Toerisme Vlaanderen events

Wij vragen:

  • Als venue ben je een ambassadeur en neem je het netwerk mee in je promotie (ook op je website).
  • Je deelt ervaring en goede praktijken.
  • Een actieve participatie.
  • Je toont engagement richting meer kwaliteit & duurzaamheid (zelfscan wordt ieder jaar ingevuld).
  • Een actieve deelname aan de congresbarometer.