Familiegericht onthaal
Krijgt jouw museum of erfgoedsite regelmatig families over de vloer? En wil je dat zij zich meteen welkom voelen? Een geslaagd bezoek begint bij een hartelijke ontvangst. Erfgoedbewakers en onthaalmedewerkers zijn vaak het eerste – en soms het enige – aanspreekpunt voor families tijdens hun bezoek. Hun rol is daarom cruciaal voor een familievriendelijke werking.
Verschillende vormingen, zoals ‘Communiceren met families’, boden mooie inzichten en praktische tips om gezinnen met kinderen te verwelkomen, aan te spreken en te begeleiden. Hoewel deze cursussen momenteel niet meer actief worden aangeboden, staat Toerisme Vlaanderen altijd klaar om mee te denken en te helpen.
Contacteer ons voor meer info over de voorwaarden van deze vorming
Op de agenda
Vormingen
Toerisme Vlaanderen organiseerde samen met de Vlaamse Jeugdherbergcentrale een studiedag over familievriendelijkheid voor alle Vlaamse en Brusselse jeugdherbergen en hostels. Er kwamen trends in het reisgedrag van families, inspirerende buitenlandse voorbeelden en praktische tips aan bod.
De presentaties blijven een waardevolle bron van inspiratie:
Inspiratie voor familiewerking
Hands On! organiseert tweejaarlijks een internationaal congres over kinderen in musea. De focus ligt op leren, beleving en kindvriendelijke museumontwerpen. De organisatie reikt ook een Europese award voor de beste kindertentoonstelling of -werking uit, erkend door NEMO als een van de meest toonaangevende onderscheidingen in de sector.
FARO en Publiq bieden regelmatig vormingen aan rond familiewerking, jongeren en participatie..
- All In: cultureel erfgoed voor het hele gezin (FARO)
- Familievriendelijk erfgoed (FARO)
- 't Zit in de familie: cultureel erfgoed vanuit gezinsperspectief (FARO)
- Hoe speelt u in op de noden van families? (FARO)
- Hoe verwelkomt u gezinnen met heel jonge kinderen? (FARO)
- Kunstmusea. Ook voor de allerkleinsten
- Universal design (Enter, Vlaams Expertisecentrum Toegankelijkheid)
- Kinderen aan tafel - Inspiratiegids voor een kindvriendelijke horecazaak (Horeca Vlaanderen en Vlaanderen Lekker Land)
- #parentfriendly marketing – New Generation Parents gelukkig maken
- Retina. Hoe kan de erfgoedsector strategieën opzetten voor musea om jonge tieners (10-14 jaar) te bereiken
