Familiegericht onthaal
Families verwelkomen in jouw museum of erfgoedsite
Krijgt jouw museum of erfgoedsite regelmatig families over de vloer? En wil je dat zij zich meteen welkom voelen? Een geslaagd bezoek begint bij een hartelijke ontvangst. Erfgoedbewakers en onthaalmedewerkers zijn vaak het eerste – en soms het enige – aanspreekpunt voor families tijdens hun bezoek. Hun rol is daarom cruciaal voor een familievriendelijke werking.
Verschillende vormingen, zoals ‘Communiceren met families’, boden mooie inzichten en praktische tips om gezinnen met kinderen te verwelkomen, aan te spreken en te begeleiden. Hoewel deze cursussen momenteel niet meer actief worden aangeboden, staat Toerisme Vlaanderen altijd klaar om mee te denken en te helpen.
Wil je jouw bezoekers optimaal ontvangen en ervoor zorgen dat families zich welkom voelen? Neem gerust contact met ons op – we bekijken samen wat mogelijk is voor jouw museum, erfgoedsite of regio.
Contacteer ons voor meer info over de voorwaarden van deze vorming
Op de agenda
Vormingen
Interessant voor logies
De inspiratiegids ‘Kinderen Welkom’ en eerdere inspiratiedagen boden praktische tips voor een familievriendelijke totaalaanpak van logies. Hoewel deze vormingen niet meer actief plaatsvinden, blijven ze waardevol voor inspiratie.
Wil je jouw logies gezinsvriendelijk afstemmen? Neem gerust contact met ons op.
Interessant voor hostels & jeugdherbergen
Toerisme Vlaanderen organiseerde samen met de Vlaamse Jeugdherbergcentrale een studiedag over familievriendelijkheid voor alle Vlaamse en Brusselse jeugdherbergen en hostels. Er kwamen trends in het reisgedrag van families, inspirerende buitenlandse voorbeelden en praktische tips aan bod.
De presentaties blijven een waardevolle bron van inspiratie:
- Beleid Toerisme Vlaanderen Familievriendelijkheid
- Diane Dockx: Familievriendelijk logies
- Beleid Vlaamse Jeugdherbergcentrale Familievriendelijkheid
- Trendwolves: Framily
Wil je jouw jeugdherberg of hostel gezinsvriendelijker maken? Neem gerust contact met ons op.
Internationale congressen
National Art Education Association
De NAEA-conferentie in Boston is de grootste internationale bijeenkomst voor professionals in kunsteducatie. Meer dan 1.000 sessies, workshops en tentoonstellingen bieden inspiratie en uitwisseling voor kunstpedagogen wereldwijd.
The Best in Heritage
Tijdens The Best in Heritage presenteren alle award-winnende musea van het voorbije jaar hun projecten. Een ontmoetingsplek voor erfgoedprofessionals die willen leren van de besten.
European Museum of the Year Award Conference
Op de European Museum of the Year Conference delen Europa’s meest vernieuwende musea hun inzichten en ervaringen. Ook wordt er jaarlijks de prijs ‘Europe’s most welcoming museum’ uitgereikt – een mooi moment om te ontdekken wat gastvrijheid in museale context betekent.
Ecsite
Ecsite is het Europese netwerk van wetenschapscentra en -musea met meer dan 350 leden. De jaarlijkse conferentie focust op wetenschapscommunicatie en legt een bijzondere nadruk op kinderen en jongeren – een aanrader voor wie actief is in wetenschap of natuurhistorie.
Inspiratie voor familiewerking
Hands On! organiseert tweejaarlijks een internationaal congres over kinderen in musea. De focus ligt op leren, beleving en kindvriendelijke museumontwerpen. De organisatie reikt ook een Europese award voor de beste kindertentoonstelling of -werking uit, erkend door NEMO als een van de meest toonaangevende onderscheidingen in de sector.
FARO en Publiq bieden regelmatig vormingen aan rond familiewerking, jongeren en participatie..
- All In: cultureel erfgoed voor het hele gezin (FARO)
- Familievriendelijk erfgoed (FARO)
- 't Zit in de familie: cultureel erfgoed vanuit gezinsperspectief (FARO)
- Hoe speelt u in op de noden van families? (FARO)
- Hoe verwelkomt u gezinnen met heel jonge kinderen? (FARO)
- Kunstmusea. Ook voor de allerkleinsten
- Universal design (Enter, Vlaams Expertisecentrum Toegankelijkheid)
- Kinderen aan tafel - Inspiratiegids voor een kindvriendelijke horecazaak (Horeca Vlaanderen en Vlaanderen Lekker Land)
- #parentfriendly marketing – New Generation Parents gelukkig maken
- Retina. Hoe kan de erfgoedsector strategieën opzetten voor musea om jonge tieners (10-14 jaar) te bereiken