Jouw contactpersoon
Samenwerken zorgt voor focus én (meer) tevreden klanten
Als kampeeruitbater is je to-dolijst eigenlijk nooit af. Je zit vol plannen die je kampeerterrein mooier, gastvriendelijker en rendabeler kunnen maken. Vlak voor de start van het seizoen kom je er helaas vaak achter dat je een aantal van die punten toch weer over het seizoen heen moet tillen.
Door samenwerkingen met (lokale) partners aan te gaan kun jij je als campinguitbater focussen op waar jij goed in bent. De kok, boswachter, verhuurorganisatie focust zich juist op de eigen kerncapaciteiten wat de kwaliteit, mits de afstemming vooraf goed is, ten goede komt. Je verrast je gasten met service die de verwachtingen overtreft, wat leidt tot een hogere klanttevredenheid.
Meer beleving = hoger rendement
Door samenwerkingen aan te gaan met experts bied je als camping jouw gasten een hogere servicegerichtheid en meer beleving. Dat hogere servicelevel kan op verschillende manieren leiden tot een hoger rendement. Het hogere servicelevel en de extra beleving zorgen ervoor dat je nieuwe doelgroepen kunt aantrekken en een hogere bezettingsgraad kunt behalen. Daarnaast kun je het gemiddelde bestedingsbedrag per gast verhogen, door de activiteiten betaald aan te bieden zoals bij een pizza-avond, óf door de beleving van een verblijf om te zetten in hogere verblijfsprijzen. Daarnaast kan meer beleving ook zorgen voor een hogere bezettingsgraad.
Maar als ik activiteiten uitbesteed aan een samenwerkingspartner dan mis ik die inkomsten toch? Met je samenwerkingspartner maak je uiteraard (prijs)afspraken over het inhuren van de diensten. Dit kan op basis van vaste prijsafspraken of op commissiebasis.
7 manieren van samenwerking
Er zijn vele verschillende manieren van samenwerking die je met (lokale) partners kunt aangaan. Ik licht er zeven uit waarmee je meteen aan de slag kunt.
5. Sfeer op de camping
Een samenwerking die nog verder gaat, is het uitbreiden van jouw camping voor een aantal weken met een pop-up-glamping. Zo nam camping Mölke een festivalorganisator in de arm om de tijdelijke pop-up-camping ‘Bij de buren’ op te zetten. Zo konden ze profiteren van de toegenomen vraag naar glampingaccommodaties gedurende de coronapandemie. De festivalorganisatoren toverden het braakliggende terrein binnen een maand om tot een sfeervolle camping. Ook wanneer je als camping de overstap wilt maken naar meer beleving op je huidige terrein kan een samenwerking met een festival of evenementenorganisator snel zijn vruchten afwerpen.
6. Andere campings
Samenwerking met andere campings kan niet alleen heel waardevol zijn omdat jullie ervaringen kunnen uitdelen, maar kan ook zorgen voor meer gasten. Door een samenwerking aan te gaan met campings die zich richten op eenzelfde doelgroep maar in een andere regio, kun je elkaar versterken. De campings Boerenhof, Sokol en Lazy in Slowakije zetten succesvol een route uit van drie weken tussen de drie campings en versterkten daarmee hun positie en maken het de kampeerders die rond willen reizen makkelijk om een volgende camping te kiezen.
7. Kennis ophalen
In de wijde omgeving van de camping zijn veel kennispartners actief: organisaties die regionaal toerisme bevorderen zoals Toerisme Vlaanderen, hogescholen en beroepsonderwijs. Bij deze instellingen is veel kennis aanwezig bij personeel en studenten. Zo liet Camping Hartje Groen het ecosysteem voor een vlinderidylle ontwikkelen door studenten Landschapsinrichting, lokale biologen en de vlinderstichting. Ook Toerisme Vlaanderen heeft een begeleidingstraject voor kampeerondernemers om de belevingservaring van de gasten van jouw camping te vergroten. Deze ondersteuning met kennis maakt dat ondernemerskeuzes onderbouwd genomen kunnen worden.
Samen bereik je meer… beleving
Dit is slechts een greep uit de mogelijkheden die er voor samenwerking zijn. Het succes van de samenwerking zit ‘m in een goede match met de doelgroep, duidelijke afspraken met betrekking tot uitvoering, frequentie en financiën vooraf en continue evaluatie en communicatie na de start.
Samen bereik je meer: beleving voor je gasten, tijd voor jezelf en de primaire processen, omzet voor de samenwerkingspartners.
Over de auteur
Tjerk Romkema is marketeer, docent, trendwatcher en hoofdredacteur van Kampeermeneer.nl. Het grootste online kampeermagazine van de Benelux. Hij kampeert al zijn hele leven en schrijft en adviseert over trends en inspiratie in de kampeerwereld voor kampeerders en campingeigenaren.