Jouw contactpersoon

Wachten zet vaak een domper op de bezoekerservaring. Dus wil je dat graag ordentelijk, veilig en zo aangenaam mogelijk laten verlopen. Het wachten moet met andere woorden een zo klein mogelijke zorg zijn. Wie een fijne beleving wil bieden, doet er goed aan om wachtrijen te voorkomen, te reduceren of er slim mee om te gaan.

Methoden en technieken

Wachtrijen vermijden en het wachten aangenamer maken is een uitdaging die veel onthaalcentra, attracties, musea en andere belevingsplaatsen aanpakken met innovatieve methoden en technieken. Hier zijn enkele ideeën om dit te bereiken:

Wachtrijen vermijden

  1. Online ticketverkoop en reservering: Bezoekers kunnen van tevoren online tickets kopen en tijdslots reserveren om hun bezoek te plannen en lange wachttijden bij de ingang te vermijden.
  2. Fast Passes en VIP-passen: Speciale passen die bezoekers toegang geven tot een snellere rij of voorrang bij populaire attracties.
  3. Virtual Queueing: Digitale wachtrijsystemen waarbij bezoekers zich virtueel in de rij kunnen plaatsen via een app en een melding krijgen wanneer het hun beurt is, zodat ze ondertussen iets anders kunnen doen.

 

Wachtrijen klein houden

  1. Real-time wachttijdinformatie: Digitale borden en apps die de actuele wachttijden bij attracties en bezienswaardigheden tonen, zodat bezoekers hun bezoek kunnen plannen en drukke tijden vermijden.
  2. Capaciteit verhogen: Meer personeel inzetten op drukke tijden en extra ingangen of kassa’s openen om de doorstroom te bevorderen.
  3. Bezoekersstromen optimaliseren: De indeling van het park of de tentoonstellingsruimte optimaliseren om bezoekersstromen beter te reguleren en opstoppingen te voorkomen.

Beurt aankondigen

  1. Wachtnummersysteem: Bezoekers krijgen een nummer dat opgeroepen wordt wanneer ze aan de beurt zijn, zoals bij een bakker of apotheek.
  2. Bezoekersbegeleiders: Medewerkers die bezoekers informeren over de wachttijd en hun beurt.
  3. SMS- en app-meldingen: Bezoekers krijgen een melding via SMS of een app wanneer ze aan de beurt zijn.

Wachten aangenaam maken

  1. Entertainment: Zorgen voor entertainment in de wachtrij, zoals muziek, video's of interactieve spellen.
  2. Comfortabele wachtruimtes: Wachtruimtes voorzien van zitplaatsen, schaduw of beschutting en airconditioning om het wachten comfortabeler te maken.
  3. Informative displays: Informatieve schermen of borden die leuke weetjes, interessante informatie of parkupdates tonen om de wachttijd nuttig te maken.

Door deze methoden en technieken toe te passen, kan je wachttijden niet alleen verminderd worden, maar wordt het wachten ook een aangenamere ervaring voor bezoekers.
 

Enkele leestips

Op Pretwerk.nl staan 2 lezenswaardige blogs over wachtrijen op pretparken:

Skift (een online nieuws- en onderzoeksplatform voor event professionals) wijdde hieraan een blog met 6 praktische tips. Eén daarvan luidt: organiseer je wachtrij virtueel, zodat mensen op een veilige plek kunnen wachten tot het hun beurt is (Google 'virtual queuing'). 

 

Leveranciers

Hieronder vind je een lijst met leveranciers van systemen om wachtrijen te beheren.

Hierbij is geen volledigheid nagestreefd. Heb je bruikbare aanvullingen of updates, dan kan je die melden via de contactmodule.